• Kuvassa kuudesluokkalaisen tytöt istuvat vierekkäin erilaisia päätelaitteita käyttäen. Yhdellä on tablet-laite, yhdellä puhelin ja kolmella kannettavat tietokoneet.

Norssissa järjestetään laadukasta perusasteen ja lukion opetustyötä, opettajankoulutuksen ohjattua harjoittelua sekä tutkimus- ja kehitystyötä.

Punainen tausta
Nuori opetusharjoittelijanainen tekee älyteululle esimerkkiä murtolukujen laventamisesta.

Perusharjoittelu B (KAS.PEL.020) 5 op

Harjoitteluopas 2024–2025

3.1 Ajoitus   

IV periodi

3.2 Edeltävät opinnot

Työelämään tutustumisen osuus opintojaksosta KAS.ORIE sekä opetettavien aineiden monialaiset opinnot.

3.3 Tavoitteet   

Opiskelija

– osaa soveltaa opetettavien aineiden ainedidaktisia periaatteita sekä erilaisia opetusmenetelmiä ottaen huomioon kestävän kehityksen periaatteet

– osaa suunnitella ja toteuttaa opetusta ja arviointia opetussuunnitelmaan perustuen ja oppilaiden yksilölliset tarpeet ja turvallisuusnäkökulmat huomioiden

– ymmärtää oppilaiden ja opetusryhmien moninaisuutta sekä edistää yhdenvertaisuutta ja kasvua ihmisyyteen

– tiedostaa omia käsityksiään ihmisestä, tiedosta, oppimisesta ja opetuksesta ja ymmärtää niiden vaikutuksen opetukseen

– osaa kehittää omaa opettajuuttaan

– ymmärtää opettajan työn vastuullisia ja eettisiä ulottuvuuksia

– osaa toimia rakentavassa kollegiaalisessa yhteistyössä ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.

3.4 Sisällöt  

Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan opetusta yhteistyössä ohjaavan opettajan, ainedidaktikon sekä muiden opetusharjoittelijoiden kanssa.  Pääsääntöisesti harjoittelu toteutetaan pariharjoitteluna.

Suunnittelussa huomioidaan kunkin oppiaineen ainedidaktiset lähtökohdat sekä oppilaiden yksilölliset tarpeet.

Harjoittelu koostuu opetettavista tunneista, reflektiosta, kollegiaalisesta yhteistyöstä, yksilö- ja pienryhmäohjauksesta, luennoista, seminaareista sekä itsenäisestä työstä.  Opintojakso sisältää matkakirjatyöskentelyä.

Harjoitteluun kuuluu opetettavina oppiaineina ympäristöoppi sekä 2–3 oppiainetta seuraavista: katsomusaine/historia/yhteiskuntaoppi sekä taide- ja taitoaineita (käsityö, musiikki, liikunta, kuvataide). Yhteensä harjoitteluun kuuluu kolme-neljä opetettavaa oppiainetta.

3.5 Toteutustavat

Ilmoittautuminen 27.1. –17.2.2025

Seminaarit 6 t
aloitusseminaari sisältäen turvallisuusaiheen/ristiriitatilanteiden selvittämisen teeman to 6.3.2025 klo 13.15–14.45 Normaalikoulun auditorio
didaktikkojen aloitusseminaari ajankohta opinto-oppaassa

Luennot 2 t
arviointi ma 17.3.2025 klo 14.15–15.45

Pienryhmäopetus 20 t
Luokanlehtorin tapaaminen ma 10.3.2025 klo 14.15–15.45
Digitaidot ke 12.3.2025 klo 14.15–15.45 kokoontuminen Normaalikoulun auditoriossa
Ryhmäohjaus luokka-asteittain ke 19.3. 2025 klo 14.15–15.45
Lisäksi on ohjaavien opettajien järjestämiä muita ryhmäohjauksia erikseen sovittavina aikoina mm. teemoista oppiaineiden erityispiirteet, opetussuunnitelma, eriyttäminen.

Harjoitukset 40 t
opetuksen seuraamista / osallistuvaa havainnointia (10 t) myös muissa opetusryhmissä vk 11–13 eli 10.3–28.3.
opetus (30 t) parin kanssa vk 14–20 eli 31.3.–16.5.

reflektiotekstin palautus 25.5.2025 mennessä

Itsenäinen työskentely 67 t

Yht. 135 t

3.6 Toteutustapojen lisätiedot

Perusharjoittelu suoritetaan Normaalikoulussa. Perusharjoittelussa oppiaineet jaetaan luokan opiskelijoiden kesken niin, että jokaiselle opiskelijalle muodostuu kokemus useimmista peruskoulussa opetettavista oppiaineista. Ohjaaja määrittää harjoittelussa opetettavat aineet luokan tarpeiden mukaan.

Syksyn harjoittelussa (A) pakollisia opetettavia aineita ovat suomen kieli ja kirjallisuus sekä matematiikka. Opiskelijat vaihtavat oppiaineita harjoittelujakson puolivälissä. Lisäksi valitaan yksi taito- ja taideaine tai reaaliaine, jota opetetaan koko jakson ajan. Kevään harjoittelussa (B) pakollinen opetettava aine on ympäristöoppi ja lisäksi valitaan yksi taito- ja taideaine ja reaaliaine. Tarvittaessa voidaan opettaa myös neljää eri oppiainetta.

3.7 Ohjaus

Aloitusseminaarissa ja ensimmäisessä didaktiikan lehtoreiden ohjauksessa sovitaan tarkemmin ohjauskäytännöistä ja sisällöistä. Ohjaukset sisältävät sekä pari- että ryhmäkohtaisia tilaisuuksia harjoittelun eri vaiheissa.

Ohjausteemoja

· Opetussuunnitelma suunnittelun ja opetuksen lähtökohtana (oppiainekuvaukset, tavoitteet, sisällöt ja arviointi)

· Jakso- ja tuntisuunnitelman laatiminen ja palauttaminen ja oppiaineiden erityispiirteet

· Luokan toimintakulttuurissa toimiminen, seurantatehtävien havaintojen purkaminen sekä luokan hallinta

· Opettajan vuorovaikutus, seurantatehtävien havaintojen purkaminen ja auktoriteetin rakentuminen

· Monimuotoinen ja inklusiivinen koulu sekä yhteistyö rinnakkaisluokkien, erityisopettajan ja koulunkäynnin ohjaajien kanssa

· Kieli- ja kulttuuritietoinen opetus

· Opetusmenetelmät ja joustavat oppimisympäristöt eri oppiaineissa sekä yhteistyö toisten opettajien sekä koulunkäynnin ohjaajien kanssa

· Arvioinnin erityispiirteet opetettavissa aineissa

· Opettajana omalla persoonalla – tunnistetaan omia vahvuuksia ja harjoitellaan omien kokemusten reflektointia.

3.8 Reflektioteksti

Kirjoita reflektioteksti, jossa pohdit alla lueteltuja teemoja harjoittelujaksostasi. Otsikoi reflektiotekstisi yläotsikoiden mukaisesti. Koko reflektiotekstin pituus on n. 4–6 sivua. Muista, että reflektiotekstisi painopiste on omassa kehittymisessäsi. Ota siis huomioon anonymiteetti: Älä kuvaa harjoitteluluokastasi mitään, minkä perusteella voisi tunnistaa yksittäisiä oppilaita tai opettajia. Älä siis sisällytä tekstiisi esimerkiksi nimiä, sukupuolia tai ihmisten ulkoisia piirteitä.

Hyväksytyssä suorituksessa on reflektoitu kaikkia seuraavia osa-alueita:

Omat tavoitteet suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin

· Mitä asetit harjoittelujakson tavoitteiksi, miten saavutit tavoitteet ja miten edistit niiden toteutumista?

Oman pedagogiikan kehittyminen

· Millaisia havaintoja teit opettamiesi oppiaineiden ainedidaktisista menetelmistä?

· Mitä oivalsit opetussuunnitelmasta ja sen soveltamisesta?

· Miten kehityit opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa? Entä arvioinnissa?

Vuorovaikutustaitojen kehittyminen

· Millaisia tunteita vuorovaikutustilanteet oppilaiden kanssa herättivät sinussa ja miten käsittelit niitä?

· Analysoi yhteistyötä harjoitteluparisi kanssa ja pohdi omaa kollegaksi kasvuasi.

· Pohdi, miten moniammatillinen yhteistyö toimi harjoittelusi aikana.

Opettajan etiikka ja yhdenvertaisuus

· Miten oma toimintasi tuki oppilaiden yhdenvertaisuutta (esim. eriyttämisen avulla)?

· Millaisia ristiriitatilanteita kohtasit ja kuinka ratkaisit niitä?

· Pohdi arvioinnin toteuttamista etiikan ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta.

· Millaisia kieliin, kulttuureihin ja katsomuksiin liittyviä huomioita teit harjoittelun aikana?  Miten pyrit huomioimaan kielten, kulttuurien ja katsomusten moninaisuutta ja yhdenvertaisuutta?

Syventävä reflektio

· Valitse yksi harjoittelun aikana esille tullut tilanne tai kokemus, jonka koet jollain tapaa merkitykselliseksi. Reflektoi sitä Miten reflektoin- kuvion kysymysten mukaisesti ylhäältä alaspäin (kuvio löytyy tämän oppaan luvusta 1.2).

3.9 Arviointi  

Hyväksytty/hylätty.

Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on läsnäolo vaaditussa määrässä pienryhmäopetusta, harjoitusten täysimääräinen suorittaminen, jaksoon liittyvät erilliset oppimistehtävät sekä opintojakson tavoitteiden täyttyminen. Suoritusta on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.

Matkakirja: https://peda.net/tuni/matkakirja

Harjoittelut (lo): https://www.tuni.fi/norssi/opetusharjoittelu/opetusharjoittelu-lo/

Kuvassa on näkymä Kaksio-oppimisympäristöstä ja sen katsomosta, jossa istuu joukko oppilaita.
Nuori nainen, joka on opetusharjoittelussa, katsoo oppilaiden työskentelyä, kun he maalaavat värikkäitä syksyn lehtiä paperille.
Kuvassa on joukko alakoulun oppilaita viimeistelemässä tekemiään värikkäitä kasvokuvia pientä taidenäyttelyä varten.
Kuva KAKS10 56 -oppimisympäristöstä. Kuvassa oppilaita ohjaamassa Sphero-robottipalloja avoimessa Katsomo-tilassa.