• Kuvassa kuudesluokkalaisen tytöt istuvat vierekkäin erilaisia päätelaitteita käyttäen. Yhdellä on tablet-laite, yhdellä puhelin ja kolmella kannettavat tietokoneet.

Norssissa järjestetään laadukasta perusasteen ja lukion opetustyötä, opettajankoulutuksen ohjattua harjoittelua sekä tutkimus- ja kehitystyötä.

Punainen tausta
Nuori opetusharjoittelijanainen tekee älyteululle esimerkkiä murtolukujen laventamisesta.

Tutkiva harjoittelu (KAS.PEL.050) 10 op

Harjoitteluopas 2024–2025

Tavoitteet

5.1 Ajoitus

toteutus 1 /I – II periodi ja toteutus 2/ II – IV periodi

5.2 Edeltävät opinnot

Perusharjoittelu A (5 op), perusharjoittelu B (5 op) sekä perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot (60 op).

5.3 Tavoitteet

Opiskelija

– ymmärtää luokanopettajan työn kokonaisuutta

– osaa tutkimuksellisella otteella suunnitella ja toteuttaa opetusta, esitellä saatuja havaintoja sekä arvioida johtopäätöksiä

– syventää omaa osaamistaan suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetusta oppilaiden yksilölliset tarpeet huomioiden

– ymmärtää tutkivan työtavan sekä jatkuvan oppimisen merkityksen opettajan työssä

– reflektoi omaa ajatteluaan ja uudistaa toimintaansa, myös hyvinvoinnin näkökulmasta

– syventää työssään tarvittavia tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä

– ymmärtää ja osaa eritellä opettajan työhön liittyviä oikeuksia, vastuita ja velvollisuuksia sekä eettisiä valintoja

– hahmottaa koulun toiminnan eettisen ja yhteiskunnallisen viitekehyksen ja pystyy osallistumaan kehittyvänä asiantuntijana opetusta- ja kasvatusta koskevaan vuoropuheluun.

5.4 Sisällöt

Opintojaksolla perehdytään luokanopettajan työn kokonaisuuteen, esim. yhteistyö huoltajien ja koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan opetusta tutkivalla otteella. Oman opetuksen suunnitteluvaiheessa valitaan kasvatustieteellinen näkökulma, joka ohjaa suunnittelu- ja opetustyötä. Saatuja havaintoja esitellään jakson päätteeksi.  Harjoittelu sisältää monialaisen oppimiskokonaisuuden (mok).

Harjoittelu koostuu opetettavista tunneista, reflektiosta, kollegiaalisesta yhteistyöstä, yksilö- ja pienryhmäohjauksesta, luennoista, seminaareista sekä itsenäisestä työstä.  Opintojakso sisältää matkakirjatyöskentelyä.

5.5 Toteutustavat

Toteutus 1

Ilmoittautuminen 1.8. –19.8.2024

Seminaarit 8 t
aloitusseminaari ma 26.8.2024 klo 12.15–13.45 Normaalikoulun auditorio
oppimisen tuki (erityisopettajat) seminaari ke 4.9. klo 14.15–15.45 Normaalikoulun auditorio
opettajan oikeudet, velvollisuudet ja vastuut -seminaari to 26.9. klo 14.15–15.45 Normaalikoulun auditorio
tiedeiltapäivä ke 23.10.2024 klo 14.15–15.45 Normaalikoululla

Luennot 4 t
tutkimusperustaisuusluento ke 28.8.2024 klo 14.15–15.45 Normaalikoulun auditorio
oppimisen tuen luento (opiskeluhuolto) luento ti 10.9. klo 14.15–15.45 Normaalikoulun auditorio

Pienryhmäopetus 38 t
luokanlehtorin tapaaminen ma 26.8. klo 14.15–15.45
ryhmäohjaukset mm. teemoista hyvinvointi, tunne- ja vuorovaikutus, kodin ja koulun yhteistyö, mok, luokkatason erityispiirteet, luokkatasoittain to 5.9.2024, to 12.9.2024, to 19.9.2024 ja to 3.10.2024 klo 14.15–15.45

Harjoitukset: 68 t
opetuksen seuraamista/osallistuvaa havainnointia (8 t) vko 35 eli 26.–30.8.2024
opetus (60 t) vk 36–41 eli 2.9. –11.10.2024 sisältäen myös muuta opettajan työtä (5–8 tuntia), esim. kodin ja koulun välinen yhteistyö, kasvatuskeskustelu, valvontatehtävä jne.)

reflektiotekstin palautus ke 23.10.2024 mennessä

Itsenäinen työskentely 152 t[S(1]

Yhteensä 270 t

Toteutus 2

Ilmoittautuminen 16.9. –18.11.2024

Seminaarit 8 t
aloitusseminaari ma 2.12. 2024 klo klo 9-10.30 Normaalikoulun auditorio
oppimisen tuki (erityisopettajat) seminaari to 9.1.2025 klo 14.15–15.45 Normaalikoulu
opettajan oikeudet, velvollisuudet ja vastuut -seminaari to 30.1.2025 klo 14.15–15.45  Normaalikoulun auditorio
tiedeiltapäivä ke 5.3.2025 klo 14.15–15.45 Normaalikoululla

Luennot 4 t
tutkimusperustaisuusluento ke 4.12.2024 klo 12.30–14 Normaalikoulun auditorio
oppimisen tuen luento (opiskeluhuolto) ti 14.1.2025 klo 15–16.30 Normaalikoulun auditorio

Pienryhmäopetus 38 t
luokanlehtorin tapaaminen ke 4.12. klo 14.15–15.45
ryhmäohjaukset (mm. teemoista hyvinvointi, tunne- ja vuorovaikutus, kodin ja koulun yhteistyö, mok, luokkatason erityispiirteet) ma 13.1.2025 klo 14.15–15.45, to 23.1.2025, ma 27.1.2025 ja ma 3.2.2025 klo 14.15–15.45

Harjoitukset 68 t
opetuksen seuraamista/osallistuvaa havainnointia (8 t) vko 2 eli 7.–10.1. 2025
opetus (60 t) vk 3–8 eli 13.1. –21.2.2025 sisältäen myös muuta opettajan työtä (5–8 tuntia), esim. kodin ja koulun välinen yhteistyö, kasvatuskeskustelu, valvontatehtävä jne.

reflektiotekstin palautus ke 5.3.2025 mennessä

Itsenäinen työskentely 152 t[S(2]

Yhteensä 270 t

5.6 Toteutustapojen lisätiedot

Opetusharjoittelu suoritetaan normaalikoulussa eri luokka-asteella kuin perusharjoittelu. Tutkivassa harjoittelussa järjestetään mahdollisuuksien mukaan opetusta niissä oppiaineissa, joita perusharjoittelussa ei vielä ole opetettu. Harjoittelu suoritetaan pääosin yksin lukuun ottamatta luokan opiskelijoiden yhdessä suunnittelemaa ja toteuttamaa MOK-kokonaisuutta.

Harjoittelujakson päätteeksi pidettävässä tiedeiltapäivässä opiskelijat esittelevät ryhmissä harjoittelujakson teoreettiset lähtökohdat ja toteutuksen sisällön sähköisenä esityksenä. Kuvien ja kaavioiden käyttö elävöittää esitystä.  Esityksessä ilmenevät:

– jakson keskeiset tavoitteet

– teoriakytkennät

– sisältö ja toteutus

– johtopäätökset, kehittämisideat

– käytetyt lähteet.

5.7 Ohjaus

Ensimmäisessä luokanlehtoreiden tapaamisessa sovitaan tarkemmin ohjauskäytänteistä ja -sisällöistä. Ohjaukset sisältävät sekä pari- että ryhmäkohtaisia tilaisuuksia harjoittelun eri vaiheissa.

Ohjausteemoja

· Luokanopettajan työn kokonaisuus

· Tutkimusperustaisuus opetuksessa sekä teoreettisen tiedon sitominen käytännön työhön

· Tunne- ja vuorovaikutustaidot opettajan työssä

· Moniammatillisessa yhteistyössä toimiminen

· Opettajan työhön liittyvät oikeudet, vastuut, velvollisuudet sekä eettiset valinnat

· Hyvinvointi opettajan työssä

· Kodin ja koulun yhteistyö

· Jatkuva oppiminen ja oman ajattelun reflektointi

· Koulu, ympäröivä yhteiskunta sekä opetusta ja kasvatusta koskeva vuoropuhelu

· Monialaiset oppimiskokonaisuudet

5.8 Reflektioteksti

Käsittele reflektiotekstissä asiantuntijaksi kasvun kannalta alla lueteltuja asioita ja pyri kokoavaan reflektioon tarkastellen omaa kasvuasi asiantuntijana. Muista, että reflektiotekstisi painopiste on omassa kehittymisessäsi. Ota siis huomioon anonymiteetti: Älä kuvaa harjoitteluluokastasi mitään, minkä perusteella voisi tunnistaa yksittäisiä oppilaita tai opettajia. Älä siis sisällytä tekstiisi esimerkiksi nimiä, sukupuolia tai ihmisten ulkoisia piirteitä.

Hyväksytyssä suorituksessa on reflektoitu kaikkia seuraavia osa-alueita:

Omat tavoitteet suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin

· Mitä asetit harjoittelujakson tavoitteiksi ja miten edistit niiden toteutumista?

· Mitä havaintoja teit luokanopettajan työn kokonaisuuden hallitsemisesta harjoittelujakson aikana?

· Miten tutkimuksellinen ote tuki tavoitteiden toteutumista?

Oma kehittyminen ja tutkimusperustaisuus

· Tarkastele ajatteluasi sekä tällä opintojaksolla että aiemmilla harjoittelujaksoilla: Millä tavoin pedagoginen tietotaitosi on kehittynyt?

· Miten tutkimusperustainen ote on näkynyt harjoittelun suunnitelmissa ja toteutuksessa?

· Mihin kasvatustieteellisiin teorioihin/malleihin olet tukeutunut harjoittelujakson aikana? Miksi valitsit juuri nämä näkökulmat?

· Millaisia muutoksia huomaat omassa pedagogisessa ajattelussasi ajatellen tätä opintojaksoa ja aiempia harjoittelujaksoja?

Oma kehittyminen sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot (avoimuus, luottamus, empatia)

· Millä tavoin tunne- ja vuorovaikutustaitosi ovat kehittyneet opetustyön näkökulmasta? Kuvaile teemaa eri näkökulmista (oppilaat, harjoittelupari, ohjaavat opettajat, muut koulun työntekijät)

Oma kehittyminen ja ammattietiikka

· Pohdi arvoja ja periaatteita, jotka ovat ohjanneet toimintaasi harjoittelujakson aikana. Mitä pidät opetustyön keskeisimpinä arvoina?

· Minkälaisia havaintoja olet tehnyt oppilaiden yhdenvertaisuudesta? Miten haluaisit tulevaisuudessa edistää yhdenvertaisuutta?

Oma kehittyminen ja hyvinvointi

· Miten olet omilla valinnoilla huolehtinut hyvinvoinnista harjoittelujakson aikana?

· Millä tavalla jaksaminen on kenties vaihdellut?

· Mikä kaikki on tukenut hyvinvointiasi? Mihin sinun tulee työelämään siirryttäessä erityisesti kiinnittää huomiota?

Syventävä reflektio

· Valitse lopuksi yksi harjoittelun aikana esille tullut tilanne tai kokemus, jonka koet jollain tapaa haastavaksi ja merkitykselliseksi. Kirjoita siitä Miten reflektoin -kuvion kysymysten mukaisesti edeten ylhäältä alaspäin (kuvio löytyy esimerkiksi tämän oppaan luvusta 1.2).

5.9 Arviointi 

Hyväksytty/hylätty

Arvioinnissa painottuvat monialaisen opintokokonaisuuden suunnittelu, toteutus, arviointi ja oppimistehtävät.  Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on läsnäolo vaaditussa määrässä seminaari- ja pienryhmäopetusta, harjoitusten täysimääräinen suorittaminen, matkakirjatehtävien laadinta ohjeiden mukaan sekä opintojakson tavoitteiden täyttyminen. Suoritusta on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.

Matkakirja: https://peda.net/tuni/matkakirja

Harjoittelut (lo): https://www.tuni.fi/norssi/opetusharjoittelu/opetusharjoittelu-lo/

Kuvassa on näkymä Kaksio-oppimisympäristöstä ja sen katsomosta, jossa istuu joukko oppilaita.
Nuori nainen, joka on opetusharjoittelussa, katsoo oppilaiden työskentelyä, kun he maalaavat värikkäitä syksyn lehtiä paperille.
Kuvassa on joukko alakoulun oppilaita viimeistelemässä tekemiään värikkäitä kasvokuvia pientä taidenäyttelyä varten.
Kuva KAKS10 56 -oppimisympäristöstä. Kuvassa oppilaita ohjaamassa Sphero-robottipalloja avoimessa Katsomo-tilassa.