Tutkiva harjoittelu, KAS.PEL.040 (5 op)
Harjoitteluopas 2024–2025
4.1 Ajoitus
toteutus 1 / I ja II periodi sekä toteutus 2/ II-IV periodi
4.2 Edeltävät opinnot
Kasvatustieteiden perusopinnot (25 op), perusharjoittelu A (5 op), perusharjoittelu B (5 op) ja perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot (60 op).
4.3 Tavoitteet
Opiskelija
– kykenee hankkimaan uutta tietoa tutkimusperustaisesti ja toimimaan siten, että teoreettinen ja käytännöllinen ymmärrys syvenee sekä kykenee kehittämään itseään, opetustaan ja koulua
– osaa tutkimuksellisella otteella suunnitella ja toteuttaa opetuskokeilun tai kehittämishankkeen, raportoida saadut tulokset sekä arvioida johtopäätösten pätevyyttä
– arvioi omaa ajatteluaan ja toimintaansa sekä ymmärtää oman subjektiivisuutensa ajattelijana ja toimijana
– kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan eheyttävän monialaisen oppimiskokonaisuuden
– osaa analysoida ja soveltaa arviointijärjestelmiä ja -menetelmiä
– kykenee tukemaan oppilaiden osallisuutta oppimisjaksolla tilanteiden ja oppilaiden erityistarpeiden vaatimalla tavalla
– hallitsee työssään tarvittavat vuorovaikutustaidot ja saa kuvan opettajan työn moninaisuudesta.
4.4 Sisällöt
Sisältöalueina ovat monialaiset oppimiskokonaisuudet, opetuksen eheyttäminen, laatu ja arviointi sekä koulutyön tutkimusperustainen ja reflektoiva kehittäminen.
4.5 Toteutustavat
Toteutus 1
Ilmoittautuminen 1.8. –19.8.2024
Luennot 6 t
Aloitusluento ma 26.8.2024 klo 12.15–13.45, Sanna Isopahkala, Normaalikoulun auditorio
Tutkimusperustaisuusluento ke 28.8.2024 klo 14.15–15.45 , Sanna Isopahkala, Normaalikoulun auditorio
Arviointiluento ma 2.9. klo 14.15–15.45, Johanna Pitkänen ja Hanna Lehikoinen, Normaalikoulun auditorio
Seminaari 2 t
Tiedeiltapäivä ke 23.10.2024 klo 14.15–15.45 Normaalikoululla
Pienryhmäopetus 14 t
Luokanlehtorin tapaaminen ma 26.8. klo 14.15–15.45
Ryhmäohjaus luokkatasoittain to 5.9.2024 klo 14.15–15.45
Yksilö- ja ryhmäohjauksia erikseen sovittavina aikoina
Harjoitukset: 38 t
Opetuksen seuraamista / osallistuvaa havainnointia (8 t) vk 35 eli 26.8.– 30.8.2024
Opetus (30 t) vk 36–41 eli 2.9.–11.10.2024
Reflektiotekstin palautus ke 23.10.2024 mennessä
Itsenäinen työskentely 75 t
Yhteensä 135 t
Toteutus 2
Ilmoittautuminen 16.9. –18.11.2024
seuranta- ja opetusviikot vk 2–8 eli 7.1.–21.2.2025
Luennot 6t
aloitusluento ma 2.12.2024 klo 9–10.30 Normaalikoulun auditorio
tutkimusperustaisuusluento ke 4.12.2024 klo 12.30–14 Normaalikoulun auditorio
arviointi to 9.1.2025 klo 14.15–15.45 Normaalikoulun auditorio
Seminaari 2t
tiedeiltapäivä ke 5.3.2025 klo 14.15–15.45 Normaalikoululla
Pienryhmäopetus 14t
luokanlehtorin tapaaminen ke 4.12.2024 klo 14.15–15.45
ryhmäohjaukset luokkatasoittain ma 13.1.2025 klo 14.15–15.45
yksilö- ja ryhmäohjauksia erikseen sovittavina aikoina
Harjoitukset 38 t
opetuksen seuraamista / osallistuvaa havainnointia (8 t) vk 2 eli 7.1.–10.1.2025
opetus (30 t) vk 3–8 eli 13.1.–21.2.2025
reflektiotekstin palautus ke 5.3.3035 mennessä
Itsenäinen työskentely 75 t
Yhteensä 135 t
4.6 Toteutustapojen lisätiedot
Opetusharjoittelu suoritetaan Normaalikoulussa eri luokka-asteella kuin perusharjoittelu. Tutkivassa harjoittelussa järjestetään mahdollisuuksien mukaan opetusta niissä oppiaineissa, joita perusharjoittelussa ei vielä ole opetettu. Harjoittelu suoritetaan pääosin yksin lukuun ottamatta luokan opiskelijoiden yhdessä suunnittelemaa ja toteuttamaa MOK-kokonaisuutta.
Harjoittelujakson päätteeksi pidettävässä tiedeiltapäivässä opiskelijat esittelevät ryhmissä harjoittelujakson teoreettiset lähtökohdat ja toteutuksen sisällön sähköisenä esityksenä. Kuvien ja kaavioiden käyttö elävöittää esitystä. Esityksessä ilmenee:
– jakson keskeiset tavoitteet
– teoriakytkennät
– sisältö ja toteutus
– johtopäätökset, kehittämisideat
– käytetyt lähteet.
4.7 Ohjaus
Ensimmäisessä luokanlehtoreiden tapaamisessa sovitaan tarkemmin ohjauskäytänteistä ja -sisällöistä. Ohjaukset sisältävät sekä yksilö- että ryhmäkohtaisia tilaisuuksia harjoittelun eri vaiheissa.
Ohjausaiheita:
· Tutkimusperustaisuus opetuksessa sekä teoreettisen tiedon sitominen käytännön työhön
· Oppilaiden osallisuus
· Vuorovaikutustaidot opettajan työssä
· Opettajan työn moninaisuus
· Monialaiset oppimiskokonaisuudet.
4.8 Reflektioteksti
Käsittele reflektiotekstissä asiantuntijaksi kasvun kannalta alla lueteltuja asioita ja pyri kokoavaan reflektioon tarkastellen omaa kasvuasi asiantuntijana. Muista, että reflektiotekstisi painopiste on omassa kehittymisessäsi. Ota siis huomioon anonymiteetti: Älä kuvaa harjoitteluluokastasi mitään, minkä perusteella voisi tunnistaa yksittäisiä oppilaita tai opettajia. Älä siis sisällytä tekstiisi esimerkiksi nimiä, sukupuolia tai ihmisten ulkoisia piirteitä.
Hyväksytyssä suorituksessa on reflektoitu kaikkia seuraavia osa-alueita:
Omat tavoitteet suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin
· Mitä asetit harjoittelujakson tavoitteiksi ja miten edistit niiden toteutumista?
· Mitä havaintoja teit luokanopettajan työn kokonaisuuden hallitsemisesta harjoittelujakson aikana?
· Miten tutkimuksellinen ote tuki tavoitteiden toteutumista?
Oma kehittyminen ja tutkimusperustaisuus
· Tarkastele ajatteluasi sekä tällä opintojaksolla että aiemmilla harjoittelujaksoilla: Millä tavoin pedagoginen tietotaitosi on kehittynyt?
· Miten tutkimusperustainen ote on näkynyt harjoittelun suunnitelmissa ja toteutuksessa?
· Mihin kasvatustieteellisiin teorioihin/malleihin olet tukeutunut harjoittelujakson aikana? Miksi valitsit juuri nämä näkökulmat?
· Millaisia muutoksia huomaat omassa pedagogisessa ajattelussasi ajatellen tätä opintojaksoa ja aiempia harjoittelujaksoja?
Oma kehittyminen sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot (avoimuus, luottamus, empatia)
· Millä tavoin tunne- ja vuorovaikutustaitosi ovat kehittyneet opetustyön näkökulmasta? Kuvaile teemaa eri näkökulmista (oppilaat, harjoittelupari, ohjaavat opettajat, muut koulun työntekijät)
Oma kehittyminen ja ammattietiikka
· Pohdi arvoja ja periaatteita, jotka ovat ohjanneet toimintaasi harjoittelujakson aikana. Mitä pidät opetustyön keskeisimpinä arvoina?
· Minkälaisia havaintoja olet tehnyt oppilaiden yhdenvertaisuudesta? Miten haluaisit tulevaisuudessa edistää yhdenvertaisuutta?
Oma kehittyminen ja hyvinvointi
· Miten olet omilla valinnoilla huolehtinut hyvinvoinnista harjoittelujakson aikana?
· Millä tavalla oma jaksamisesi on kenties vaihdellut?
· Mikä kaikki on tukenut hyvinvointiasi? Mihin sinun tulee työelämään siirryttäessä erityisesti kiinnittää huomiota?
Syventävä reflektio
· Valitse lopuksi yksi harjoittelun aikana esille tullut tilanne tai kokemus, jonka koet jollain tapaa haastavaksi ja merkitykselliseksi. Reflektoi sitä “Miten reflektoin –kuvion” kysymysten mukaisesti ylhäältä alaspäin.
4.9 Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Arvioinnissa painottuvat monialaisen opintokokonaisuuden suunnittelu, toteutus, arviointi ja oppimistehtävät. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on läsnäolo seminaari- ja pienryhmäopetusta, harjoitusten täysimääräinen suorittaminen, matkakirjatekstin laadinta ohjeiden mukaan sekä opintojakson tavoitteiden täyttyminen. Suoritusta on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.
Harjoittelut (lo): https://www.tuni.fi/norssi/opetusharjoittelu/opetusharjoittelu-lo/