Lasten ja nuorten hyvinvoinnista
Tampereen yliopiston normaalikoulu, perusaste
Lapsuuden ja nuoruuden elinolot, opitut tavat ja terveystottumukset vaikuttavat läpi elämän.
Riittakerttu Kaltiala-Heinon mukaan osa nuorista voi koko ajan huonommin. Nuoren elämässä monet vaatimukset ovat kasvaneet niin suuriksi, että kaikki nuoret eivät pysty hallitsemaan niitä. Kaltiala-Heinon mukaan tämä voi viitata muuttuneeseen ja vaativampaan nyky-yhteiskuntaan. Nuorten riski syrjäytyä lisääntyy ja jako menestyjiin ja putoajiin on heijastunut yhteiskunnallisesta muutoksesta (AL 17.8.2018)
Thl:n kouluterveyskyselyn tulosten mukaan viikoittaisella harrastamisella on positiivinen yhteys moneen nuoren hyvinvoinnin osa-alueeseen. Harrastaminen on yhteydessä parempaan elämään, tyytyväisyyteen ja vahvempaan elämänhallintaan. Tutkimuksessa ystävien merkitys tukee nuoren psyykkistä hyvinvointia ja kiinnittymistä sekä osallisuutta erilaisiin yhteisöihin. (THL 2017)
Aikuisuuden terveys- ja hyvinvointierot juontavat usein juurensa varhaisempiin elämänvaiheisiin. Lapsuuden ja nuoruuden elinolot, opitut tavat ja terveystottumukset vaikuttavat läpi elämän. Kehitysympäristöillä, joissa lapset ja nuoret arkeaan elävät, on suuri merkitys joko erojen tasaajana tai lisääjänä. (THL 2018)
Nuoren hyvinvointiin vaikuttavat osatekijät:
Terveet elämäntavat
- huomioi monipuolisen ravinnon saannin
- nukkuu riittävät yöunet, että on aamulla virkeä
- liikkuu ja ulkoilee säännöllisesti päivittäin
- noudattaa päihteetöntä elämäntapaa
Arjen rytmi
- käy säännöllisesti koulussa
- ruokailee riittävästi ja säännöllisin väliajoin
- koulutehtävien hoitaminen ajoissa
- sopivasti harrastuksia suhteessa rentoutumiseen ja yhdessä oloon kavereiden kanssa
- maltillinen netti- ja peliaika
- toteuttaa säännöllistä unirytmiä arkena ja viikonloppuna
Turvaverkko
- nuorella tulisi olla turvalliset aikuiset: perhe/suku, koulun aikuiset, muut luottamukselliset henkilöt vapaa-ajalla ja harrastuksissa
- nuoren tukena on kestävät kaverisuhteet: koulukaverit, lapsuudenkaverit, harrastuskaverit ym.
- nuori osaa pyytää tarvittaessa apua ja ottaa vastaan tukea sekä ohjausta
Tunne- ja vuorovaikutustaidot
- osaa tunnistaa tunteitansa ja osaa säädellä niitä
- osaa asettua toisen asemaan tai tilanteeseen ja osoittaa myötätuntoa
- käyttäytyy kohteliaasti
- omaa erilaisia selviytymistaitoja (haastavat tilanteet, omat rajat)
Hyvä itsetunto
- osaa arvostaa itseä ja muita
- sietää erilaisuutta
- tuntee omat rajat
- on sinut oman kehonsa ja seksuaalisuutensa kanssa
- ei osallistu toisten kiusaamiseen
Olen tarpeeksi hyvä sellaisena kuin olen!
Hyödyllisiä linkkejä:
https://www.tervekoululainen.fi/
https://oivamieli.fi/dashboard.php
https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/12-15-v/nuoren-nukkuminen/
https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/kuinka-voit
https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/mina-ja-muut/
Lähteet (johdanto):
Kaltiala-Heino Riittakerttu, Nuorten pahoinvointi kertoo yhteiskunnan kovista arvoista. Aamulehti 17.8.2018. Linkki luettu 15.4. 2019: https://www.aamulehti.fi/uutiset/nuorten-pahoinvointi-kertoo-yhteiskunnan-kovista-arvoista-vaatimukset-ovat-kasvaneet-niin-suuriksi-etta-kaikki-eivat-enaa-parjaa-201133093
Halme, Nina, Hedman Lili, Ikonen Riikka, Rajala Rika. Lasten ja nuorten Hyvinvointi 2017. Kouluterveyskyselyn tuloksia. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. Linkki luettu 15.4.2019: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136748/URN_ISBN_978-952-343-115-7.pdf?sequence=1
Hyvinvointi- ja terveyserot. Nuoret. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. 6.11. 2018. Linkki luettu 15.4.2019: https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/eriarvoisuus/elamankulku/nuoret