Hyppää pääsisältöön
Opinto­kokonaisuus, lukuvuosi 2024–2025
KAS.PED-M04

Opettajan pedagogiset opinnot, yliopistopedagogiikka, 60 op

Tampereen yliopisto
Kuvaus

Pedagogisiin opintoihin sisältyy kasvatustieteellisiä opintoja sekä ohjattua opetusharjoittelua. Opinnot tukevat osallistujan ihmis-, oppimis- ja tiedonkäsitysten sekä vuorovaikutustaitojen kehitystä. Opintojen aikana osallistuja kehittää pedagogista ajatteluaan sekä rakentaa opettajaidentiteettiään. Opinnoissa korostuu tutkiva ote. Opinnot syventävät ymmärrystä opetustyön yksilöllisistä, yhteisöllisistä ja yhteiskunnallisista ulottuvuuksista.

Yliopistopedagogiikan opinnot muodostavat opintokokonaisuuden, jonka aikana osallistujat yhdessä tutkivat ja ratkaisevat opetukseen, opiskeluun ja akateemiseen työhön liittyviä haasteita sekä rakentavat tieteidenvälistä kollegiaalista opettajaverkostoa. Opintojen lähtökohtia ovat pedagogisen asiantuntijuuden kehittyminen ja toimijuuden vahvistuminen akateemisessa työssä. Pedagoginen asiantuntijuus nähdään sekä yksilöllisenä identiteettiprosessina että yhteisön asiantuntijuutena. Opinnoissa edetään kurssitasolta kohti tutkimusperustaista yhteisöllistä kehittämistä. Opetuksen pedagogisia lähtökohtia ja toimintaympäristöjä tarkastellaan monialaisesti, tutkimusperustaisesti ja kriittisesti. Osallistujalle avautuu mahdollisuuksia ymmärtää korkeakoulutuksen kenttää ja tarkastella laajasti opetustyötä, opiskeluprosesseja ja opiskelijoiden orientaatioita toisiinsa vaikuttavina elementteinä.

Opintokokonaisuudessa huomioidaan kaikille tieteenalaloille ja erilaisille koulutuksille yhteisiä pedagogisia näkökulmia sekä tieteenalakohtaisia erityiskysymyksiä.

Opetusharjoitteluosuudet on integroitu opintojaksoihin. Osa aineopintovaiheen harjoittelusta suoritetaan oman yliopiston ulkopuolella. Harjoittelua voi myös suorittaa osana kansainvälisiä vaihto-ohjelmia.

Tavoitteet

Yliopistopedagogiikan opintojen laajempana päämääränä on auttaa osallistujaa vahvistamaan omaa akateemista toimijuuttaan ja pedagogista asiantuntijuuttaan yksilö- ja yhteisötasolla.

Tavoitteena on, että osallistuja

  • osaa tukea yksilöiden ja yhteisöjen opiskelua ja henkilökohtaista kasvua eettisesti kestävällä tavalla

  • osaa tarkastella ja arvioida pedagogisen toimintansa seurauksellisuutta

  • osaa tukea ja edistää toimijuutta, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta akateemisessa yhteisössä

  • osaa kehittää työtään ja pedagogista ajatteluaan tutkimusperustaisesti

  • saa valmiudet toimia vastuutehtävissä pedagogisten yhteisöjen kehittämistyössä

Koodi
KAS.PED-M04
Opetuskieli
suomi
englanti
Lukuvuodet
2024–2025, 2025–2026, 2026–2027
Opintokokonaisuuden taso
Aineopinnot
Koulutusalat
Kasvatusalat
Maksimiopintopisteet
60
Vastuuhenkilö
Vastuuopettaja:
Jyri Lindén
Vastuuopettaja:
Johanna Annala
Yhteiset osaamistavoitteet
Oppimisen taidot ja kriittinen ajattelu
Etiikka
Tietotekniikka- ja digitaidot
Uuden kehittäminen ja innovointi
Vuorovaikutus- ja viestintätaidot
Talous- ja johtamistaidot sekä yhteiskunnallinen ymmärrys
Kansainvälisyys ja globaali vastuu
Työyhteisötaidot
Kestävän kehityksen tavoitteet
4 Hyvä koulutus
10 Eriarvoisuuden vähentäminen
16 Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto
Esitietovaatimukset
Lisätiedot
Koodi
KAS.PED-M04
Opetuskieli
suomi
englanti
Lukuvuodet
2024–2025, 2025–2026, 2026–2027
Opintokokonaisuuden taso
Aineopinnot
Koulutusalat
Kasvatusalat
Maksimiopintopisteet
60
Vastuuhenkilö
Vastuuopettaja:
Jyri Lindén
Vastuuopettaja:
Johanna Annala
Yhteiset osaamistavoitteet
Oppimisen taidot ja kriittinen ajattelu
Etiikka
Tietotekniikka- ja digitaidot
Uuden kehittäminen ja innovointi
Vuorovaikutus- ja viestintätaidot
Talous- ja johtamistaidot sekä yhteiskunnallinen ymmärrys
Kansainvälisyys ja globaali vastuu
Työyhteisötaidot
Kestävän kehityksen tavoitteet
4 Hyvä koulutus
10 Eriarvoisuuden vähentäminen
16 Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto