Opettajan pedagogiset opinnot, aikuiskoulutus (elinikäinen oppiminen ja kasvatus ja varhaiskasvatus), 60 op
- Kuvaus
- Sisältö
Aikuiskoulutukseen suuntautuneet pedagogiset opinnot koostuvat tietyistä kasvatustieteellisistä kursseista perus- ja aineopinnoissa sekä syventävissä opinnoissa (ks. tarkempi kuvaus kursseista sisältö -osuudesta). Pedagogisissa opinnoissa tarkastellaan yhteiskunnallisten, taloudellisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutusta koulutukseen ja koulutusjärjestelmiin, sekä tutustutaan linjakkaan opetuksen suunnitteluun, opetuksen arvoperustaan, erilaisiin opetus- ja arviointimenetelmiin ja kestävän kehityksen huomioimiseen opetuksessa ja koulutuksessa.
Opiskelijat syventävät ihmis-, oppimis- ja tietokäsityksiään ja vahvistavat vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija kehittää pedagogista ja didaktista ajatteluaan sekä rakentaa opettajaidentiteettiään. Opinnoissa korostuu tutkiva ote. Opiskelijat syventävät ymmärrystään opetustyön yksilöllisistä, yhteisöllisistä ja yhteiskunnallisista ulottuvuuksista.
Syventävien opintojen Pedagoginen seminaari ja opetusharjoittelu -opintojaksoon sisältyy seminaarityöskentelyä, ohjattua opetusharjoittelua, opetuksen seurantaa eri aikuiskoulutusympäristöissä ja verkko-ohjaus- ja arviointiharjoittelua. Opintojaksolle on erillinen opiskelijavalinta vuosittain. Tämä on tarkoitettu vain kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan tutkinto-opiskelijoille (varhaiskasvatuksen ja elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijat). Opintokokonaisuuden suorittanut opiskelija saa yleisen pedagogisen pätevyyden erilaisiin opetustehtäviin, tämän lisäksi voi olla muita kelpoisuusvaatimuksia eri opetustehtävissä (katso asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista, finlex.fi).
Opiskelija
osaa toimia yhteiskuntaa rakentavana ja uudistavana opettajana yhteistyössä oppimisyhteisöjen eri toimijoiden kanssa
osaa toimia oppimisen ja kasvun edistäjänä erilaisissa kasvatus- ja koulutusinstituutioissa, hyödyntää erilaisia, tarkoituksenmukaisia oppimismenetelmiä ja suunnitella erilaisia oppimista tukevia opintokokonaisuuksia
osaa kehittää työtään tutkimusperustaisesti ja omaa reflektoivan asenteen opettajan työhön ja oppimisyhteisöjen kehittämiseen
osaa huomioida opetuksessaan opiskelijoiden moninaisuuden ja tuen tarpeita sekä edistää yhdenvertaisuutta ja aktiivista kansalaisuutta
ymmärtää kasvatuksen ja koulutuksen roolin kestävän tulevaisuuden rakentamisessa