Suomi toisena kielenä -erikoistumisopintokokonaisuus, 20–25 op
- Kuvaus
- Sisältö
Jokainen suomen kielen opettaja kohtaa nykyään työssään suomea toisena kielenä puhuvia opiskelijoita. Suomea opetetaan toisena kielenä peruskouluissa, lukioissa, ammattioppilaitoksissa, korkeakouluissa ja monissa muissa oppilaitoksissa. Suomea opetetaan paljon myös Suomen rajojen ulkopuolella. Suomen alaisen yhteiskunnan monikielistymisen myötä S2-asiantuntijoita tarvitaan yhä enemmän myös hallinnon piirissä: esimerkiksi koulutuksen ja opetuksen suunnittelutehtävissä ja muissa hallinnollisissa tehtävissä. Kaikkiin näihin tehtäviin tarvitaan suomen kielen ammattilaisia, joilla on vankka kielitieteellinen pohjakoulutus ja jotka ovat perehtyneet myös suomeen toisena ja vieraana kielenä. Suomi toisena ja vieraana kielenä -opintokokonaisuus sopii näin ollen erikoistumisalueeksi niille opiskelijoille, jotka tähtäävät opettajiksi, mutta on hyödyllinen myös muille kieliasiantuntijoille. Tutkintotodistukseen saa pyynnöstä erillisen merkinnän suomi toisena ja vieraana kielenä -alaan erikoistumisesta, jos suorittaa tämän alan erikoistumiskursseja vähintään 20 opintopisteen verran. Merkinnän saamiseksi on suoritettava opintojaksot KIE.SUYS2.310, KIE.SUYS.320 ja KIE.SUYS2.330, sekä näiden lisäksi joko (KIE.SUYS2.340 tai harjoittelu KIE.SUYS2.350).
Opintokokonaisuuden voivat suorittaa myös sivuaineopiskelijat, vaikka he eivät suorittaisi suomen kielen syventäviä opintoja muuten. Etusija kursseille on suomen kielen pääaineopiskelijoilla. Opintokokonaisuuden voi suorittaa myös täydennyskoulutuksena. Täydennyskoulutukseen osallistuvilta edellytetään, että he ovat suorittaneet vähintään suomen kielen perusopinnot.
Suomi toisena kielenä -erikoistumisopintokokonaisuuden opintojaksot suorittaneella opiskelijalla on kattava ymmärrys toisen kielen oppimisen ja opettamisen keskeisistä teoreettisista ja käytännöllisistä kysymyksistä. Hän tunnistaa ja osaa analysoida niitä suomen kielen ilmiötä, jotka ovat suomea oppivien näkökulmasta haastavia. Lisäksi hän tuntee kielitaidon arvioinnin periaatteet sekä osaa analysoida kielitaidon käsitettä ja siihen liittyviä ilmiöitä.