Informaatiotutkimuksen maisteriohjelma, 120 op
- Kuvaus
- Rakenne ja opinnot
Maisterin tutkinnon suoritettuaan opiskelija
- kykenee työskentelemään itsenäisesti ja osaa soveltaa työssään tieteellistä tietoa ja menetelmiä
- kykenee toimimaan työelämässä oman alansa asiantuntijana
- osaa työskennellä erilaisissa (työelämän) tiimeissä ja projekteissa
- kykenee ratkaisemaan työssään ja muussa toiminnassaan esiin tulevia uusia ja monitahoisia ongelmia
- kykenee tunnistamaan oman osaamisensa rajat ja osaa täydentää asiantuntemustaan itsenäisesti
- pystyy suunnittelemaan, toteuttamaan ja raportoimaan itsenäisen tieteellisen tutkimuksen ja osaa hyödyntää siinä aiempaa tutkimusta kriittisesti mutta kunnioittavasti
- hallitsee oman tieteenalansa tutkimusmenetelmiä laaja-alaisesti sekä pystyy kestävään tieteelliseen päättelyyn ja argumentaatioon.
Maisterin tutkinnon suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet tieteellisiin jatko-opintoihin.
Lisäksi informaatiotutkimuksen maisteriohjelman suorittanut opiskelija hallitsee opintosuuntansa laaja-alaiset ja erikoistuneet käsitteet, menetelmät ja tiedot. Hän kykenee tieteelliseen ongelmanratkaisuun ja sen raportointiin sekä kykenee työskentelemään informaatioalojen asiantuntija-, kehittämis- ja johtotehtävissä. Hän ymmärtää alan muuttuvan luonteen ja on valmis kehittämään omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan. Lisäksi hän osaa viestiä ja kykenee aktiiviseen vuorovaikutukseen tieteellisillä ja muilla foorumeilla.
Informaatiotutkimuksen maisteriohjelma kouluttaa asiantuntijoita nopeasti muuttuvaan informaatioyhteiskuntaan. Kulttuurin ja informaation välitys digitalisoituu ja instituutiot muuttavat muotoaan. Syntyy digitaalisia kokoelmia ja niiden käyttöliittymiä ja informaatiovuorovaikutusta, jolloin tarvitaan tiedonvälityksen muotoja ymmärtäviä välityksen muotojen muuttajia.
Informaatiotutkimuksen maisteriopinnot antavat laaja-alaiset valmiudet sijoittua erilaisiin informaatioalan tehtäviin. Työskentely informaatioalan nopeasti muuttuvalla kentällä edellyttää vahvaa käsitteellistä ja teoreettista osaamista sekä valmiutta tiedon soveltamiseen ja alan kehityksen jatkuvaan seuraamiseen.
Informaatiotutkimuksen syventävistä opinnoista voi koostaa erilaisia kokonaisuuksia oman kiinnostuksensa ja tavoitteidensa mukaan. Vapaasti valittavilla opinnoilla kokonaisuutta voi edelleen suunnata ja täydentää. Seuraavat esimerkit kuvaavat mahdollisia syventävien opintojen opintojaksoyhdistelmiä (huom. myös tutkintorakenteen mukaiset pakolliset tutkimusmenetelmä- ja tutkielmaopinnot). Esimerkit eivät ole opintosuuntia eikä niistä saa merkintää tutkintotodistukseen; monet muutkin yhdistelmät ovat mahdollisia ja toimivia. Kaikki maisteriohjelman opiskelijat valmistuvat informaatiotutkimuksen maisteriohjelmasta.
Informaatiovuorovaikutus
Informaatiovuorovaikutuksen opinnot antavat valmiuksia toimia sekä julkisten että yksityisten organisaatioiden tietoresurssien hallinnan asiantuntijatehtävissä sekä tiedonhakujärjestelmien asiakasrajapinnan kehittämistehtävissä. Opinnot suoritettuaan opiskelija on perehtynyt välineiden toimintaperiaatteisiin ja tutkimusmenetelmiin, kuten tiedon tallennus- ja hakuohjelmistoihin sekä tietoresurssien ominaisuuksiin (dokumenttityypit ja -rakenteet, luonnollisen kielen käsittely), ja siihen miten ihmiset ja tietokonejärjestelmät hakevat, löytävät ja arvioivat tietoa tehokkaasti inhimillisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
IT.120 Tieteellinen kommunikaatio ja bibliometriikka
IT.210 Tiedonhaun menetelmät
IT.220 Tiedonhaun kieliteknologia
IT.230 Johdatus informaatiovuorovaikutuksen tutkimukseen
IT.340 Tietokäytäntöjen kontekstit
IT.160 Informaatio ja päätöksenteko
Opintopolkua täydentäviä suositeltavia vapaasti valittavia opintoja ovat esimerkiksi:
DATA.ML.360 Recommender systems
Tietojenkäsittelytieteet valinnaisina opintoina
Ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen maisteriopintoja
Lukeminen ja lukutaidot
Lukemiseen ja lukutaitoihin suuntautuminen antaa valmiuksia toimia erityisesti kirjastojen asiantuntija- sekä ohjaus- ja koulutustehtävissä (pedagoginen informaatikko). Opinnot suoritettuaan opiskelija on perehtynyt lukemiseen kulttuurisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä sekä ymmärtää monilukutaitojen, informaatiolukutaitojen ja tietokäytäntöjen muodostaman kokonaisuuden merkityksen opinnoissa, työelämässä ja vapaa-ajan toiminnoissa.
IT.150 Lukeminen kulttuurisesta ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta
IT.320 Lukemisen tutkimus
IT.140 Kokoelmatyö
KAS.KAA.130 Mediakasvatus ja kriittinen lukutaito
KAS.KAY.020 Kasvatusajattelu
Opintopolkua täydentäviä suositeltavia vapaasti valittavia opintoja ovat esimerkiksi:
IT.130 Verkkopalvelujen informaatioarkkitehtuuri
IT.220 Tiedonhaun kieliteknologia
IT.340 Tietokäytäntöjen kontekstit
KAS.KAA.120 Yhdenvertaisuus kulttuurisesti moninaisissa kasvatusyhteisöissä
KAS.KAA.150 Kasvatusfilosofia: asiantuntijuus, valta ja vastuu
KAS.KAA.170 Oppimisyhteisöt, toimijuus ja asiantuntijuus
Mediatutkimuksen aineopintojaksot, kuten:
VIM.MT.210 Kokemus, tulkinta ja analyysi
VIM.MT.240 Osallistuminen ja toimijuus
Tiedon- ja asiakirjahallinta
Tiedon- ja asiakirjahallinnan opinnot antavat valmiuksia toimia tiedonhallinnan ja asiakirjahallinnan erilaisissa asiantuntija- ja johtotehtävissä julkisissa ja yksityisissä organisaatioissa sekä arkistoinstituutioissa. Opinnot suoritettuaan opiskelija on perehtynyt tiedon- ja asiakirjahallinnan tehtäviin, tavoitteisiin ja vaatimuksiin organisaatiokontekstissa, asiakirjatiedon organisointi- ja kuvailumenetelmiin, asiakirjatiedon elinkaarisuunnitteluun, arkistotieteen ja asiakirjahallinnon teorioihin ja tutkimukseen, asiakirjatiedon arvonmääritykseen ja säilyttämiseen, asiakirjahallinnan merkitykseen yhteiskunnassa sekä digitaalisten palvelujen käyttäjälähtöisen suunnittelun ja arvioinnin perusteisiin.
IT.130 Verkkopalvelujen informaatioarkkitehtuuri
IT.160 Informaatio ja päätöksenteko
IT.170 Johdatus asiakirjahallintaan
IT.180 Asiakirjatiedon hallinta ja sen suunnittelu
IT.190 Ajankohtaista asiakirjahallinnasta tai IT.200 Asiakirjatiedon arvonmääritys
IT.310 Asiakirjahallinta
Opintopolkua täydentäviä suositeltavia vapaasti valittavia opintoja ovat esimerkiksi:
TIJO.010 Tietojohtamisen perusteet
TIJO.210 Organisaation oppiminen ja uudistuminen
TIJO.216 Tietohallinto ja sen johtaminen
TIJO.312 Tietotyön johtaminen
HTI.301 Evaluation Methods: Usability and User Experience
Tietopalvelut
Yliopistokirjastoihin, tutkimuslaitoksiin ja yrityksiin haetaan yhä enemmän tietoasiantuntijoita, joiden työkuvaan kuuluu tietynlaisten analyysien ja tutkimusten tuottaminen sekä projekteja tukevat tietopalvelut. Tietopalvelujen opintojaksot suoritettuaan opiskelija on perehtynyt e-aineistojen tuotantoon ja hallintaan sekä tuntee tieteellisen julkaisutoiminnan osa-alueet. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella ja toteuttaa bibliometrisiä analyysejä, tutkimuksen tiedonhallintaa sekä kehittää fyysisiä ja digitaalisia tietopalveluja.
IT.120 Tieteellinen kommunikaatio ja bibliometriikka
IT.130 Verkkopalvelujen informaatioarkkitehtuuri
IT.140 Kokoelmatyö
IT.210 Tiedonhaun menetelmät
IT.340 Tietokäytäntöjen kontekstit
TIVI.010 Tiedeviestinnän perusteet
Opintopolkua täydentäviä suositeltavia vapaasti valittavia opintoja ovat esimerkiksi:
IT.160 Informaatio ja päätöksenteko
IT.220 Tiedonhaun kieliteknologia
IT.340 Tietokäytäntöjen kontekstit
Yhteiskuntatieteiden teemakokonaisuus Tiede ja teknologia
Opintojen ohjausta ja neuvontaa saa aina kysyttäessä – opiskelijoita kannustetaankin ottamaan rohkeasti yhteyttä maisteriohjelman henkilökuntaan erilaisissa opintojen suunnitteluun ja suorittamiseen liittyvissä kysymyksissä.
- Luonnontieteet