Tales from the Loop on pöytäroolipeli, joka sijoittuu 1980-luvulle ruotsalaiseen saaristokaupunkiin, jossa toimiva hiukkaskiihdytin on aiheuttanut kaikenlaista outoutta, kuten vaarallisia hirviöitä ja futuristista teknologiaa. Jos esimerkiksi pidit Stranger Things-sarjasta, tämä peli on sinua varten. Pelin mekaniikka on mukavan helppo ja kevyt: haastavissa tilanteissa heitetään 6-sivuisia noppia ja vain kuutoset ovat onnistumisia.
Pelattavat hahmot ovat 10-15 vuotiaita ystävyksiä, jotka lähtevät selvittämään kaupungin outoja tapahtumia. Peli on ottanut vaikutteita 1980-lukujen elokuvista ja se näkyy ja tuntuu ihastuttavasti. Pelihahmot perustuvat stereotypioihin, eivätkä he voi koskaan kuolla. Aikuisista ei ole apua ja seikkailu etenee kohtauksittain. Testipelissämme käytimme sääntökirjan valmista kampanjaa ja sen ensimmäistä seikkailua Summer Break and Killer Birds. Ystävykset Claudia ja Lisbeth löytävät kesäisellä uimareissullaan puhuvan pulun ja sen niskasta mikrosirun. Kuka on tämän takana ja miksi? Vaikka ensimmäinen seikkailu tulikin päätökseensä, jäi suurempi mysteeri vielä selvittämättä ja se houkuttelee jatkamaan pelaamista.
Heitettävien noppien lukumäärä riippuu käytettävästä taidosta. Esimerkiksi hiipiessä heitetään Sneak-kykyä, joka omalla hahmollani oli kolme. Siihen lisätään kykyyn liittyvän attribuutin luku, joka on tässä tapauksessa body 3. Sain siis heittää kuutta noppaa hiipiessäni. Jos heitto ei onnistu, pelaaja voi käyttää onnipisteen heittääkseen yhden nopan uudelleen. Epäonnistuminen saattaa aiheuttaa hahmolle jonkinlaisen negatiivisen tilan, kuten uupumuksen, vamman tai pelokkuuden. Minä yritin nostaa oven edestä painavaa rautapalkkia ja venäytin selkäni. Tämän vamman takia minun piti vähentää heittämistäni nopista yksi pois loppupelin ajaksi.
Kerran pelissä voi käyttää hahmolomakkeeseen kirjoitettua ylpeydenaihetta, joka takaa onnistumisen. Minun hahmollani ylpeydenaihe oli, että olin väittänyt opettajalle vastaan ja käytin sitä seikkailun lopputaistelussa eli välienselvittelyssä. Siinä tarvitaan pelaajien kehittämä toimintasuunnitelma ja monta onnistumista. Pelinjohtaja kertoo, kuinka monta onnistumista välienselvittely tarvitsee ja pelaajat päättävät mitä aikovat tehdä ja missä järjestyksessä. Onnistuneet heitot määrittävät välienselvittelyn lopputuloksen. Seikkailussamme välienselvittely ei mennyt ihan kaikkien sääntöjen mukaan, sillä peli oli kaikille uusi ja pelinjohtajan lisäksi pelaajia oli vain kaksi. Se ei silti tahtia haitannut, lopputaistelu oli jännittävä joka tapauksessa.
Kevyiden sääntöjensä sekä elokuvallisuuden ansiosta Tales from the Loop sopii hyvin aloitteleville roolipelaajille, mutta myös jo pidempään harrastaneet saavat siitä varmasti paljon irti. Kasarinostalgiaa on käytetty nokkelasti hyväksi, mutta mukaan lisätyt scifimausteet tekevät aikakaudesta mielenkiintoisen erilaisen. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan!
Maailman luoja ja kuvittaja: Simon Stålenhag
Pelisuunnittelija: Nils Hintze
Editoija ja projektipäällikkö: Tomas Härenstam
Kustantaja: Free League
Traileri: https://www.youtube.com/watch?time_continue=119&v=Gn6ifkbE_WI
You might also like
More from Game Reviews
Why should anyone pick up an old game like Skyrim in 2024?
Skyrim was originally released in 2011, but the Special Edition elevates the #OpenWorld #RPG to a new level. To answer …
The Case of the Golden Idol- Pixelated dioramas of crime and mystery
A man being pushed off a cliff moments before the beginning of a storm, eternally falling. A few moments frozen …
How an Indie Game Taught Me about Death and Grief
A journey through grief, love, and letting go. #death #grief #indie