Ennennäkemättömän nerokkaaksi lautapeliksi pakkauksessaan mainostettu iKNOW yrittää tuoda tietopelien lajityyppiin uutta näkökulmaa taktisilla ominaisuuksilla.
Vääristä vastauksista ei sakoteta pelaajia, minkä sijaan pelaajat saavat pisteitä vastaamalla kysymyksiin asteittain helpottuvien vihjeiden perusteella ja veikkaamalla muiden pelaajien tietämystä. 20 pistettä saanut pelaaja on voittaja, ja väärät veikkaukset muiden pelaajien tietämyksestä vähentävät pistesaldoa. Veikkaamiselle ja vastaamiselle on omat pelinappulansa, jotka pelaaja asettaa visuaalisesti pelkistetylle pelilaudalle.
Tuore näkökulma tuo peliin mukavan psykologisen vivahteen, jossa pelaaja voi bluffata esittämällä tietämystään. Pelaajien veikatessa ja vastaillessa samanaikaisesti tietopeleille ominainen vastausvuoron odottaminen poistuu. Myös pelin kysymykset ja vihjeet ovat yllättävän monipuolisia. Esimerkiksi alue- ja maakohtaisiin kysymyksiin vihjeitä saatetaan antaa musiikkiaiheisina maantieteellisten vinkkien sijaan.
Pelin voi voittaa puhtaalla taktikoinnilla, mikä kääntyy pian pelikokemusta vastaan. Kun pelaajien vääristä vastauksista ei sakoteta, pelaajat voivat keskittyä muiden pelaajien vastausten kopioimiseen sekä puhtaaseen arvailuun. Pahimmillaan pisteitä voi saada ilman erityistä logiikkaa, mikä saa tuurin näyttelemään pääsijaa.
Pelaaminen viihdyttää aikansa, mutta ei tuota suuria tietämykseen perustuvia onnistumisen kokemuksia. Kokonaisuutena iKNOW on kohtalaisen hauskaa ajantappoviihdettä, mutta rohkean mainospuheen antamilla odotuksilla peli tuntuu pieneltä pettymykseltä.
Julkaisija: Tactic
Suomalaisen version valmistaja: Nelostuote Oy
Lajityyppi: Tietolautapeli
Julkaistu: 2013
Pelaajia: 2-6
Ikäsuositus: 15
Peliaika: n. 45 min.
You might also like
More from Game Reviews
The Case of the Golden Idol- Pixelated dioramas of crime and mystery
A man being pushed off a cliff moments before the beginning of a storm, eternally falling. A few moments frozen …
How an Indie Game Taught Me about Death and Grief
A journey through grief, love, and letting go. #death #grief #indie
Creating your garden is easy, but can you keep all your FLOWERS?
For this game, you only need 20 minutes and a flat surface to create your own garden. Flowers is a …