Katson hiekkasärkän päältä aukeavaa näkyä. Kimmeltävää hiekkaa silmänkantamattomiin ja taivaankantta koristavat pastellin värit. Horisontissa siintää päämäärä: korkea vuorenhuippu ja sen yllä loistava valo. Liu’un sukkelasti harjannetta alas.
Matkani on alkanut. Journeyn idea ja pelattavuus on yksinkertainen. Päähahmon, kaapuun sonnustautuneen hahmon päämääränä on päästä korkean vuoren laelle. Matkan aikana pelaaja seikkailee aavikkodyyneillä, oppii hyppäämään ja erilaisia symboleita keräillen liitämään. Matkan varrella kohdatut kangaspalaset ja lentävät matot auttavat kohti päämäärää.
Matkan aikana voi tavata toisia pelaajia, joiden matkaan on mahdollista liittyä. Ystävä voi auttaa kiperissä tilanteissa tai huomauttaa asioista, joita ei itse äkännyt. Ainoa keino viestiä on kuitenkin vain hahmoista lähtevät yksilölliset äännähdykset. Pelaajat kuitenkin ymmärtävät toisiaan yllättävän hyvin.
Kaveripelurissa on myös huonot puolensa. Tuntematon tyyppi saattaa tietää jo pelin salaisuudet ennestään. Aika kuluu liiankin nopeasti toisen kanssa seikkaillessa, eikä pelaaja välttämättä huomaa koko ympäristönsä mahtavuutta. Tuntuu kuitenkin pahalta hylätä toinen ja lähteä tarpomaan omia polkujansa. Menetänkö jotakin merkittävää, jos pelaan yksin?
Peli on kaunis metafora elämästä. Vuoren päällä siintävä valo symboloi autuutta, joka kuoleman jälkeen seuraa. Valoa kohti matkatessa kohdataan esteitä, ja niistä päästään yli joko yksin tai ystävän kanssa. Peli kannustaa uskomaan uudelleensyntymiseen, sillä matkan loputtua pelaajalle annetaan mahdollisuus aloittaa uusi peli samasta aloituspisteestä. Journey on jokaisen koettava itse. Pelin tunnelma upottaa maailmaansa, ja hahmoihin kiintyy yllättävän nopeasti. Miellyttävä visuaalinen ympäristö, yksinkertainen pelattavuus ja uskomaton äänimaisema ovat palkintojensa arvoisia. Purskahdan pelin päätyttyä itkuun, koska halusin jatkaa matkaani. Kokonaisuus on täydellinen.
Alusta: PS3 ja PS4
Kehittäjä: Thatgamecompany, Tricky Pixels
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Julkaistu: 2012 (PS3), 2015 (PS4)
More from Game Reviews
Why should anyone pick up an old game like Skyrim in 2024?
Skyrim was originally released in 2011, but the Special Edition elevates the #OpenWorld #RPG to a new level. To answer …
The Case of the Golden Idol- Pixelated dioramas of crime and mystery
A man being pushed off a cliff moments before the beginning of a storm, eternally falling. A few moments frozen …
How an Indie Game Taught Me about Death and Grief
A journey through grief, love, and letting go. #death #grief #indie