Extreme-urheilupelit ovat vakiintuneet yhdeksi suosituimmista urheilupeligenreistä. Vuonna 2007 alkanut Skate-pelisarja nosti lajityypin uuteen suosioon. Skeittipelien menestyksen voidaan kuitenkin katsoa alkaneen vuonna 1999 julkaistusta Tony Hawk`s Skateboarding -pelistä. Skeittailtuani 11 vuotta myöhemmin julkaistun Skate 3:n teräväpiirretyissä maisemissa PS3:lla päätin käynnistää tyylikkäästi harmaantuneen PlayStationin ja palata menneisyyteen verratakseni, kuinka lajityyppi on kehittynyt vuosien varrella.
Tony Hawk`sin ohjaustuntuma yllättää vuosien jälkeen: nopeihin reflekseihin ja näppäinkomentoihin perustuva ristiohjaus on aluksi kiikkerä, mutta pienen harjoittelun jälkeen temppuyhdistelmät sujuvat sulavasti. Ero Skate-pelisarjan ohjausinnovaatioon, jossa temput toteutetaan ohjaimen kahdella sauvalla mukaillen rullalautailijan jalkojen liikkeitä, on huomattava. Kun Tony Hawk`sissa pelaaja pystyy tekemään arcademaisen pitkiä temppuyhdistelmiä, Skatessa hänen on tyydyttävä muutaman tempun mittaisiin sarjoihin realistisemman fysiikkamallinnuksen ja rullalautailijan herkän tasapainon vuoksi. Skate 3:ssa pelaaja voi myös kävellä jalan, jolloin hahmo ei ole sidottu lautaansa.
Peliympäristöissä on tapahtunut vuosien varrella merkittävä muutos. Kun Tony Hawk`sissa ympäristöt jakautuvat erillisiin ja nykyisin ahtaantuntuisiin kenttiin, Skate 3:n avoin maailma yhdistää erilaisia alueita yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Kaupungit ovat muuttuneet Skate 3:ssa jalankulkijoineen ja liikenteineen kauttaaltaan eloisammaksi. Tony Hawk`sissa kentät ovat hiljaisia paria edestakaista reittiä ajavaa autoa lukuun ottamatta, ja interaktiivisuus ympäristön kanssa rakentuu sen sijaan ikkunoiden särkemisestä ja irrallisten objektien kaatamisesta. Skate 3:n ympäristöissä on havaittavissa, kuinka altaat, raiteet ja rampit ovat saumaton osa ympäristön luontaista kaupunkiarkkitehtuuria. Tony Hawk`sissa ne puolestaan on sijoiteltu epärealistisen irrallisiksi kaupunkien uskottavuuden kustannuksella.
Kun aikaisemmin pelaaja pääsi ammattilaisskeittilautaijoiden kenkiin tekemään uratilassa aikarajoitteisia tehtäviä uusien lautojen ja aitojen videopätkien toivossa, Skate 3:ssa pääsijalla on pelaajan omakohtainen illuusio uran luomisesta hänen luodessaan oman hahmon ja skeittitiiminsä. Siinä missä Tony Hawk`s tarjoaa vihkoansa myöten yksityiskohtaista tietoa ammattilaislautaijoista, lajia tuntemattomalle Skaten pelaajalle skeittaajat voivat jäädä vieraiksi.
Yksi olennaisimmista eroavaisuuksista ilmenee pelien hahmonkehityksessä. Kun Tony Hawk`sissa hahmon kyvyt kehittyvät ja temppuvalikoima laajenee pelaajan edetessä, Skatessa kyvyt eivät kehity lainkaan pelin lähtötilanteesta. Skate 3:ssa voidaan sen sijaan nähdä jopa roolipelimäisiä XP-elementtejä, sillä tietyn tehtävämäärän suoritettuaan pelaaja saa säännöllisesti uutta visuaalista sisältöä, kuten kenkiä, lautoja ja paitoja.
Vaikka genre on vuosien varrella edistynyt, pelaaminen perustuu yhä tempuista jaettaviin pisteisiin taustalla soivan skeittihenkisen lisensoidun soundtrackin pauhatessa taustalla. Jo Tony Hawk`sissa uskottavuutta lisännyt alan merkkien tuotesijoittelu on vahvasti näkyvillä molempien pelien ympäristöissä. Tietyt Skaten pelitilat, kuten kahden pelaajan vuoroittainen temppukisa 1UP, ovat suoria jäljitelmiä Tony Hawk`sin pelimuodoista.
Yhtäläisyyksistä huolimatta nykypäivänä voi huomata pelikokemusten eroavuuden niiden lähtökohdissa: kun Tony Hawk`s tarjoaa tietoisen epärealistisen adrenaliininhuuruisen kokemuksen, Skate 3 edustaa lajityypin realistisempaa puolta. Samalla on havaittavissa, kuinka aikarajoitteisen suorittamisen sijaan Skate painottaa pelaajan vapautta kokea skeittaus rentouttavana ja kiireettömänä kokemuksena. Kehityksen myötä genre tuntuu siirtyneen kohti avoimen maailman seikkailupeliä, jossa kulkuvälineenä on poikkeuksellisesti rullalauta.
Skate 3
Kehittäjä: EA Black Box
Julkaisija: Electronic Arts
Alustat: PS3(testattu), Xbox 360
Pelaajia: 1, sisältäen verkkopelin
Julkaisuajankohta: 14.toukokuuta 2010
Tony Hawk`s Skateboarding
Kehittäjä: Neversoft
Julkaisija: Activision
Alustat: PlayStation (testattu), Nintendo 64, Dreamcast, N-Cage
Pelaajia: 1-2
Julkaisuajankohta: 31.elokuuta 1999
You might also like
More from Features
The wonderful world of cosplay – TF2 arrives to Desucon Frostbite
A cosplay group showed me how fun cosplaying can be!
Elisa Masters Espoo 2023 was a Blast! – A devoted FURIA fan’s perspective
I went to see my favourite team play live in the final of the recent CS2 event hosted in Finland.
A Frozen Lake Whereupon / Something Fishy Is Going On – A ProPilkki 2 Poem
A northern pastime, where you sit still / Waiting patiently, what a thrill