Star Wars: X-Wing Miniatures Game -peliin kuuluvat yllätykselliset käänteet ja kaanonin ulkopuolinen materiaali.
Greg Loring-Albright tarkastelee artikkelissaan “Pilots, Squad Leaders, Commanders, and Filmmakers: Player Positionality and Fan Rewriting in the Star Wars X-Wing Miniatures Game” pelaajan roolia Star Wars-universumiin sijoittuvassa miniatyyripelissä. Hän käyttää analyysissaan apuna pelin ja siihen liittyvien materiaalien lähilukua sekä fanitutkimuksen teorioita.
Fantasy Flight Gamesin julkaiseman Star Wars X-Wing Miniatures Game (2012) – pelin ohjekirjassa kerrotaan, että pelintekijät halusivat antaa pelaajille mahdollisuuden lentää Star Wars-universumin ikonisilla aluksilla. Loring-Albrightin tekemän lähiluvun mukaan pelaaja ei kuitenkaan ole lentäjä vaan elokuvaohjaaja.
Pelaajilla on käytössään useita muovisia miniatyyrejä Star Wars-universumin avaruusaluksista. Aluksilla on useita lentäjiä ja niihin voi saada myös erilaisia päivityskortteja. Piloteilla ja päivityskorteilla on numeroarvo ja peruspelissä yhden pelaajan alusten numeroarvo ei saa nousta yli sadan. Eniten pisteitä maksavat alukset ovat täysin päivitettynäkin harvoin yli 60 pisteen arvoisia, joten on harvinaista, että pelaajilla olisi vain yksi alus käytössään. Loring-Albrightin mukaan olisi siis harhaanjohtavaa sanoa, että pelaaja on lentäjä.
Pelaaja ei ole myöskään joukkueen johtaja, sillä pelissä ei ole johtaja-alusta. Voitto on mahdollista saavuttaa, jos yksikin alus on vielä mukana pelissä. Komentajan rooli sotapöydän ympärillä on niin ikään poissuljettu, sillä pelin promootiomateriaali tai fyysiset komponentit eivät anna mitään viitteitä tästä.
Sen sijaan X-Wing-pelissä korostetaan miniatyyrien yksityiskohtaista fyysisyyttä ja sääntöihin sisältyy elokuvallinen yllätyksellisyys. Pelaajat päättävät alustensa liikkeet salassa ja paljastavat ne sitten toisilleen. Tämä synnyttää jännitettä ja jännitteen purkua samaan tapaan kuin elokuvien yllätyskäänteet ja dramaattiset paljastukset.
Elokuvallista tunnelmaa luovien sääntöjen lisäksi X-Wing antaa mahdollisuuden sekoittaa mukaan hahmoja ja aluksia eri elokuvista ja jopa virallisen kaanonin ulkopuolelta. Ennen kuin Disney osti Lucasfilmin vuonna 2012, Star Wars-tuoteperheeseen kuului niin sanottu Extended Universe. Se koostui virallisista sarjakuvista, kirjoista ja novelleista, jotka olivat olemassa samassa jatkumossa. Pienet yksityiskohdat saattoivat vaihdella, mutta isoja linjoja noudateltiin kaikissa Extended Universen tuotteissa. Disneyn ostettua Lucasfilmin kaikki Extended Universen materiaali alennettiin kuitenkin kaanoniin kuulumattomiksi legendoiksi.
X-Wing-peliin on julkaistu vuosien varrella useita laivueita ja näihin julkaisuihin kuuluu myös paljon aluksia kaanonin ulkopuolisista legendoista. Pelaajat voivat optimoida laivueitaan turnauksiin ja luoda uusia kertomuksia, joita ei elokuvissa nähdä. He voivat uudelleenmiksata elokuvien tarinoita ja muodostaa uusia aikalinjoja, joissa on hahmoja uusista ja vanhoista elokuvista. Samassa aluksessa voi esimerkiksi olla uudemman elokuvatrilogian Kylo Ren yhdessä jo kauan kuolleena olleen isoisänsä Darth Vaderin kanssa. Jotkut pelaajat taas saattavat rajoittaa alusvalinnat pelkästään alkuperäisen trilogian vaihtoehtoihin.
Pelin julkaisija Fantasy Flight Games tunnistaa fanitoiminnan voiman ja antaa vallan pelaajalle. X-Wing ei rajoita pelaajaa ainoastaan aluksen ohjaamoon, vaan antaa paljon erilaisia vaihtoehtoja kaanonin ja legendojen sekoittamiseen. Näin tehden se antaa luvan uudelleen kirjoittaa lempielokuvamme ja leikkiä niiden kanssa.
Lähde:
Loring-Albright, G. Pilots, Squad Leaders, Commanders, and Filmmakers: Player Positionality and Fan Rewriting in the Star Wars X-Wing Miniatures Game. 2018. Analog Game Studies 5 (1). http://analoggamestudies.org/2018/03/pilots-squad-leaders-commanders-and-filmmakers-player-positionality-and-fan-rewriting-in-the-star-wars-x-wing-miniatures-game/
Kuvat: Fantasy Flight Games ja Dave Banks (X-Wing @Flickr, CC BY-SA 2.0)
You might also like
More from Game Research Highlights
A Call for Fostering Inclusivity and Acclimation in the Gaming Industry
Migrants in the gaming industry can face difficulties in acclimating to the host country’s culture and ways, and these concerns …
Gaming Through Grief: How Playing Video Games Help Players Find Meaning in Loss
Discover how video games evoke memories, offer comfort, and transform loss into healing and meaning-making. #bereavement #meaning-making #videogames
Board game culture is changing…
A recent research article from the UK highlights the difficulties women face in board game spaces. But, there is hope …