Delaran Ashtari ja Michiel de Lange kertovat artikkelissaan Playful civic skills: A transdisciplinary approach to analyse participatory civic games tutkimuksensa tuloksista, joka selvitti pelien mahdollisuuksia lisätä kansalaisten taitoja ja syventää kansalaisten osallistumista kaupunkisuunnitteluun. Kansalaisten osallistuminen on noussut 70-luvulta asti keskeiseen asemaan kaupunkisuunnittelussa. Eri osallistumisen menetelmien, kuten kokousten ja kuulemisten, tehokkuus herättää kuitenkin keskustelua. Eri mediateknologioiden sovellukset, kuten pelit, on nähty keinona lisätä kansalaisten osallistumista.
Tutkijat käyttivät tutkimuksessaan Redesire-peliä, jonka tarkoituksena on saada useat eri sidosryhmät tuomaan esiin omia näkökantojaan ja ymmärtämään toisten sidosryhmien haluja, toiveita ja oletuksia todellisissa alueiden kehitystilanteissa. Tutkijat yhdistivät pelien suunnitteluun ja analysoitiin tarkoitetun Mechanics, Dynamics, Aesthetics MDA (mekaniikka, dynamiikka, estetiikka) -malliin kansalaisosallistumisen neljä osa-aluetta, joita ovat tieto, ilmaisu, kansaan liittyminen sekä toimiminen.
MDA-mallissa mekaniikalla tarkoitetaan itse pelaamista, kuten pelissä olevia toimintoja, käytöstä sekä kontrollimekaniikkaa. Dynamiikka kuvaa puolestaan sitä miten mekanikkaa mahdollistaa pelaajan toiminnan. Estetiikka ilmentää sitä millaisia tunnereaktioita pelaajassa herää peliä pelattaessa. Kansalaisosallistumisen neljästä osa-alueesta tiedolla tarkoitetaan sitä, että kansalaisilla täytyy olla tarpeeksi tietoa heidän oikeuksistaan, vastuistaan sekä vaihtoehdoistaan pystyäkseen osallistumaan. Ilmaisulla tarkoitetaan sitä, että kansalaisen pitää pystyä ilmaisemaan itseään ja kommunikoimaan riittävän tehokkaasti. Kansaan liittyminen kuvaa kykyä olla yhteydessä muihin ryhmissä ja verkostoissa. Toimiminen ilmentää kykyä ottaa osaa tiettyyn politiikkaan tai kysymykseen. Perinteisesti tämä on tarkoittanut esimerkiksi kansalaisen oikeutta äänestää ja tehdä valituksia.
Tutkimuksen kohteena ollut Redesire-peli on interaktiivinen monen pelaajan digitaalinen peli. Pelaajat istuvat saman pöydän ääressä ja käyttävät samalla tablettitietokoneita, joissa peli on. Jokaisella kierroksella pelaajat arvioivat muiden pelaajien esittämiä tietyn kaupunkialueen kehittämisvaihtoehtoja edustamansa sidosryhmän mukaan. Arviointi kriteerit ovat ehdotuksen kauneus, hyödyllisyys ja käyttökelpoisuus. Kierrosten välillä pelaajien on mahdollista pyrkiä vaikuttamaan keskustelun sekä haiku-muotoisten vetoomusten kautta toisten pelaajien mielipiteisiin. Mitä lähemmäs pelaajat pääsevät toisten pelaajien edustamien sidosryhmien haluja, sitä korkeammat pisteet he saavat.
Tutkimuksessa selvitettiin kuinka MDA-mallin osa-alueet ilmentävät kansalaisosallistumisen neljää osa-aluetta Redesire-pelissä. Esimerkiksi tiedon osalta havaittiin, että mekaniikka lisäsi itsessään tietoa siitä millainen on hyvä kaupunki. Peli lisäsi pelaajien ymmärrystä heidän valintojensa vaikutuksista muihin. Tämä välittyy pelin dynamiikan kautta, kun pelaajat yrittävät pelin aikana saada enemmän pisteitä. Tietoa välitetään pelissä estetiikan avulla, kun pelaajat merkitsevät halujaan eri värikoodien avulla. Pelaajat myös kertovat tarinoita ja muodostavat samalla tietoa.
Tulosten perusteella tutkijat tulevat siihen lopputulokseen, että pelit pystyvät parantamaan kansalaisten tietoja kaupunkiin liittyvistä kysymyksistä, muiden sidosryhmien näkemyksistä, suunnitteluprosessista, madollisuuksista sekä rajoitteista, kuten esimerkiksi budjetista ja ajasta. Leikkisät kokeilut auttavat myös luomaan yhteistä kieltä eri sidosryhmien välille. Ne pakottavat pois normaaleista rooleista. Pelit auttavat myös luomaan yhteistä ymmärrystä eri sidosryhmien välille. Kansalaiset eivät myöskään usein pääse vaikuttamaan ja toimimaan suoraan kustannusten, ajan ja mahdollisten peruuttamattomien seurausten vuoksi. Pelien luomat skenaariot mahdollistavat turvallisen ympäristön kokeilla asioita ja oppia.
Alkuperäinen artikkeli:
Ashtari, Delaram & de Lange, Michiel 2019. Playful Civic Skills: A Transdisciplinary Approach to Analyse Participatory Civic Games. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264275118311831
You might also like
More from Game Research Highlights
“Historically and Geographically Incorrect” – Colonialism and Board Games
Board games with colonialist themes as the focus of online discussions
Choose Wisely – Enhancing Career Prospects Through Games
Your choice of game can help develop soft skills related for your future profession.
Hard to define genre
We should (re)think about video game labels, and there is research to show us why.