Tick Tock: A Tale for Two on kahden pelaajan seikkailupeli, joka pääasiallisesti keskittyy ongelmien ja arvoitusten ratkaisuun yhdessä pelaajien kesken. Peli vaatii pelattavakseen kaksi pelaajaa, joista kummallakin on oma näyttö ja mahdollisuus keskustella keskenään pelin aikana. Pelaajien näkymät näytöllä ovat välillä erilaiset, joten pelaajien tulee vaihtaa tietoa, sekä koordinoida tekemisiään, jotta pelissä pääsee eteenpäin.
Pelissä kuljetaan läpi tarinaa, jossa pelaajat ovat vankina kellomestarin luomassa maailmassa. Käytännössä pelaajat tiputetaan tarinan alkuun ja tarina tulisi kulkea läpi. Jokainen näkymä voi olla osa isompaa tai pienempää ratkaisua, jotta pelaajat pääsevät eteenpäin. Näytöllä olevaa näkymää on mahdollista tutkia, kokeilla löytyykö mitään ja suunnata ylös tai alas. Peliä pelataan yksi näkymä kerrallaan, tutkia voi eri näkymiä omassa tahdissaan ja monet yksityiskohdat reagoivat naputteluun. Ilmapiiri vaihtelee rennosta ahdistavaan, visuaalisesti peli on mielenkiintoinen ja äänimaailma saattaa joskus hätkähdyttää intensiivisen tutkinnan aikana.
Pelaajana itse en ole puzzlepelejä juurikaan pelannut ja kun sain kutsun pelata peliä, olin utelias pitäisinkö siitä. Yleensä pelaan itse toiminnallisia roolipelejä yksin, joten myös näkökulma peliin, jota ei voi pelata kuin kaksin kiinnosti minua. Peli on suhteellisen lyhyt, arvio läpimenoajasta on noin 2.5 tuntia. Peliä pelattiin eri talouksissa tietokoneilla ja käytimme kommunikointiin Discord-sovellusta. Peliä on helppo pelata myös tabletilla tai Nintendo Switchillä vaikka samassa tilassakin, jolloin ei tarvitse erikseen miettiä kommunikointia. Pelin aloitus on tehty vaivattomaksi eli kumpikin vain käynnistää pelin yhtä aikaa ja valitsee, onko pelaaja yksi vai kaksi. Mitään pelitilien yhteyttä ei vaadita.
Arvoituksista ja ongelmista voin omalta osaltani todeta, että koin ne haastaviksi. Menemättä liikaa itse tehtäviin tai sisältöön voidaan todeta, että peli vaatii hyvää kommunikointia sekä välillä jopa nappien painalluksien aikatauluttamista toisen pelaajan kanssa tiettyyn rytmiin. Tietoa vaihdetaan hyvin aktiivisesti ja pelissä edistyminen vaatii kummankin osapuolen panostusta. Välillä taas tehtävät olivat helppoja, esimerkiksi yhdistettiin lauseita tarinaksi. Pääsimme pelin läpi hieman yli arvioidun ajan ja aika sen parissa tuntui menevän todella nopeasti.
Tick Tock: A Tale for Two oli hyvin toteutettu ja ystäväni, joka pelaa puzzlepelejä, piti siitä kovasti. Itse koin viihtyneeni ajan pelissä, mutta en välttämättä pelaisi pidempää peliä sillä turhaudun helposti. Pelin tunnelma oli tiivis, vaikka tämä ei ole kauhupeli ja myönnän ainakin kerran hätkähtäneeni. Juonesta käteen ei jäänyt paljon muistoja, olimme liian keskittyneitä etenemiseen mutta paljon juonta käytiin pelissä läpi. Peli on hyvin toteutettu kahdelle ja oli hauskaa kysyä mitä toinen näkee, sekä neuvotella toimista. Suosittelen peliä genren ystäville. Pelikokemuksen miellyttävyys vaatii, että edes toinen pelaajista osaa ratkaista arvoituksia.
Julkaisija: Other Tales Interactive
Kehittäjä: Other Tales Interactive
Alustat: PC, Nintendo Switch, PC, iOS, Android or Mac
Julkaisupäivä: 7 Mar, 2019
Genret: Adventure, Casual, Indie
PEGI: N/A
You might also like
More from Game Reviews
Hellblade: Senua’s Sacrifice – Journey Through Darkness to Hell
A harrowing blend of Norse mythology and mental health issues in a gorgeous package.
Snufkin: Melody of Moominvalley – A Decidedly Unexciting Tune
It's not every day we get a real Moomin game, but is it worth singing praises?
Overwhelmed or puzzled? A Krispee Street review
A mobile game with an interesting take on "Where's Wally" formula