Sarah-KristinThiel, Titiana Petra Ertiö ja Mathias Baldauf ovat tutkineet pelillistämisen vaikutuksia motivaation ja sitoutumiseen e-osallistumiseen artikkelissaan Why so serious? The Role Of Gamification on Motivation and Engagement in e-Participation. Tutkimuksen kohteena oli vuonna 2015 Turussa käytössä ollut kaupunkisuunnittelun mobiiliapplikaatio Täsä (applikaation nimi tarkoitaa yleiskielellä Tässä), joka sisälsi pelillisiä elementtejä, kuten tehtäviä, pisteytysjärjestelmän, tuloslistan sekä käyttäjä profiileja. Artikkelissa on pyritty vastaamaan kysymyksiin voivatko pellilliset elementit olla motiivina kansalaisosallistumisen applikaatioiden käytön aloittamiseen ja miten paljon saavutusjärjestelmät vaikuttavat osallistumisen aikana.
Kansalaisosallistuminen on nähty demokratian kulmakivenä. Kuitenkin äänestysaktiivisuus on laskenut ja kansalaisten osallistuminen muuhun päätöksen tekoon on alhaista ympäri maailmaa. Tämä on johtanut siihen, että on alettu etsiä uusia osallistumistapoja. Näistä yksi on e-osallistuminen, joka tarkoittaa verkon kautta tapahtuvia osallistumisen muotoja, joiden tarkoitus on saada kansalaiset ja viranomaiset keskustelemaan keskenään. Pelillistämisen on todettu voivan vaikuttavan ihmisten motivaatioon ja lisätä järjestelmän käyttöä. Tästä syytä pelillistämistä on alettu hyödyntää myös kaupunkisuunnittelun osallistumishankkeissa.
Täsä-applikaatiota käytettiin Turussa heinä-lokakuussa 2015. Applikaation tarkoitus oli saada kansalaiset ja viranomaiset (kuten kaupungin virkamiehet ja kaupunkisuunnittelija) keskustelemaan keskenään tiettyihin paikkoihin liittyen. Käyttäjät pystyivät lisäämään paikkaan sidottuja sisältöjä, kuten kuvia ja kommetteja. Applikaation pystyi lataamaan Google Playsta, App Storesta ja Windows Phone Storesta ilmaiseksi. Applikaatiota ei markkinoitu pelinä, mutta sen tiedoissa mainittiin pelilliset ominaisuudet. Syynä tähän oli, että applikaation markkinoiminen pelinä olisi saattanut kyseenalaistaa sen vakavuuden ja karkottaa näin käyttäjiä. Tutkimus toteutettiin keräämällä dataa applikaation käytöstä sekä tekemällä käyttäjille kysely.
Tuloksena oli, että pelilliset elementit eivät vaikuttaneet juurikaan osallistumiseen applikaatiossa. Tutkijat toteavat artikkelissaan, että tämä ei vastaa aikaisempia tutkimustuloksia pelillistämisen vaikutuksista ja eivät ole valmiita yleistämään omia tuloksiaan. Tutkimuksessa havaittiin, että käyttäjät eivät keränneet pisteitä vaan kommentoivat asioita, jotka kiinnostavat heitä. Tuloksiin voi vaikuttaa se, että vain kolmasosaa applikaation käyttäjistä oli pelaaja taustaa ja pelasivat mobiilipelejä aktiivisesti. Lisäksi suurin osa käyttäjistä oli kiinnostunut kaupunkisuunnittelusta, mutta heillä oli vain vähän kokemusta puhelimen applikaatioiden käytöstä viihde tarkoituksiin, kuten pelaamiseen. Käyttäjät eivät myöskään osallistuneet tehtäviin. Tämä voi johtua siitä, etteivät he tienneet tehtävistä tai sitten sopivia tehtäviä, jotka olisivat kiinnostaneet heitä, ei löytynyt.
Motivaatiotekijänä suurimalle osalle käyttäjistä Täsä-applikaation käytössä, oli yleinen kiinnostus kaupunkisuunnitteluun ja, että he halusivat tietää mitä on tapahtumassa. Myös uteliaisuus itse applikaatiota kohtaan houkutteli käyttäjiä. Pelilliset elementit eivät olleet syy applikaation lataamiseen. Ne eivät kuitenkaan myöskään karkottaneet käyttäjiä, jotka eivät pidä peleistä, kuten usein on pelätty. Vain muutamat käyttäjät käyttivät applikaatiota pelinä. Muilla käyttäjillä pelilliset elementit eivät lisänneet heidän osallistumista applikaatiossa. Tutkimuksessa havaittiin myös, että applikaatio ei onnistunut houkuttelemaan käyttäjiä, jotka eivät olisi olleet jo valmiiksi kiinnostuneita kaupunkisuunnittelusta. Kirjoittajat huomauttavat, että Täsä-applikaation päällimmäinen tehtävä oli testata e-osallistumista mobiili applikaatiossa, ei pelillistämistä, ja tämä on voinut vaikuttaa tutkimustuloksiin.
Pelillistäminen on uusi asia e-osallistumisessa. Täsä-applikaatio oli yksi koe siitä miten pelillisiä elementtejä voidaan hyödyntää. Vaikka applikaatio ei onnistunutkaan saamaan mukaan kansalaisia, jotka eivät ole yleensä kiinnostuneita kaupunkisuunnittelusta, joka on yleensä e-osallistumisen tarkoitus, ei tämä tarkoita, että pellistämisen kokeilut tulisi unohtaa. Kansalaisosallistuminen on monimutkainen ilmiö ja pelillistämisen vaikutuksista tarvitaan lisätutkimusta ennen kuin pitäviä johtopäätöksiä voidaan tehdä.
Linkki alkuperäiseen artikkeliin.
Kuva: Aluksia Aurajoessa – © Turun kaupunki – Olli Sulin
You might also like
More from Game Research Highlights
Not Just Fun, Rethinking Video Games
Why do people play games? Just because it's fun? This research doesn't think so.
A Call for Fostering Inclusivity and Acclimation in the Gaming Industry
Migrants in the gaming industry can face difficulties in acclimating to the host country’s culture and ways, and these concerns …
Gaming Through Grief: How Playing Video Games Help Players Find Meaning in Loss
Discover how video games evoke memories, offer comfort, and transform loss into healing and meaning-making. #bereavement #meaning-making #videogames
Leave A Reply
[…] voidaan soveltaa pelillistämistä , kun asukasosallistumisesta pyritään tekemään helposti lähestyttävää ja hauskempaa […]