You are browsing the curriculum of an upcoming academic year (2024–2025).
Do you want to change to the ongoing academic year?
Course unit, curriculum year 2024–2025
RAK.RS.270
Life Cycle Engineering of Buildings, 5 cr
Tampere University
- Description
- Completion options
Teaching periods
Active in period 3 (1.1.2025–2.3.2025)
Active in period 4 (3.3.2025–31.5.2025)
Course code
RAK.RS.270Language of instruction
FinnishAcademic years
2024–2025, 2025–2026, 2026–2027Level of study
Intermediate studiesGrading scale
General scale, 0-5Persons responsible
Responsible teacher:
Toni PakkalaResponsible organisation
Faculty of Built Environment 100 %
Coordinating organisation
Civil Engineering Studies 100 %
Ydinsisältö
- Rakenteiden kestävyyden käsitteet ja suunnittelun periaatteet.
Rasitustekijät. - Betonin ominaisuuksia kestävyyden kannalta.
Betonin pakkasenkestävyys.
Betoniraudoitteiden korroosio.
Betonirakenteen kestävyyden suunnittelu.
. - Korroosioilmiöt rakennustekniikassa.
- Muurattujen rakenteiden materiaalien ja puurakenteiden turmeltumisilmiöt ja kestävyyssuunnittelu.
- Korjausrakentamisen yleistä taustaa, säännöstöä, kunnon tutkimisen perusteita, korjaustavan valintaperiaatteita, korjauksen rakennesuunnittelun erityispiirteitä.
- Kokonaisvaltaisen, eli taloudellisen, teknisen ja sosiaalisen kestävyyden käsitteet ja suunnittelutavat
Täydentävä tietämys
- Kestävyyden testauksen periaatteet.
- Betonin muodonmuutokset ja halkeilu.
Rakenneratkaisuja - Teräsrakenteen korrosionesto.
Vesikatteiden vaurioituminen ja kestävyys - Sisäilmahaittoja aiheuttavat aineet ja prosessit.
- Korjattavat rakenteet. Korjausrakentamisen taloudellinen merkitys.
Korjaushankkeen vaiheet ja eri osapuolien tehtävät. - Energiatehokkuus, rakentamisen ympäristövaikutukset
Learning outcomes
Prerequisites
Learning material
Equivalences
Studies that include this course
Completion option 1
Completion of all options is required.
Participation in teaching
11.01.2025 – 29.04.2025
Active in period 3 (1.1.2025–2.3.2025)
Active in period 4 (3.3.2025–31.5.2025)
Exam
No scheduled teaching