Skip to main content
You are browsing the curriculum of a past academic year (2020–2021).
Do you want to change to the ongoing academic year?
Course unit, curriculum year 2020–2021
HIST02

Thematic Courses, 5–15 cr

Tampere University

Thematic Courses (Participation in course work); Finnish, English

Type
Participation in teaching
Language of instruction
Finnish, English
Credits
5–15 cr
Grading scale
General scale, 0-5
Responsible organisation
Faculty of Social Sciences 100 %

Scheduled teaching

Course unit realisation

Theories of and Debates on Welfare, Small group teaching

Small group teaching (Finnish)
28.9.2020 – 29.11.2020
Active in period 1 (1.8.2020–18.10.2020)
Active in period 2 (19.10.2020–31.12.2020)
Course unit realisation

Vammaisuuden historia, Luento-opetus

Lectures (Finnish)
13.1.2021 – 24.2.2021
Active in period 3 (1.1.2021–7.3.2021)
Kurssilla perehdytään siihen, miten kehollista ja mielellistä eroavaisuutta on ymmärretty ja käsitelty eri kulttuureissa ja eri aikakausina.

Kurssin kuvaus:

Kurssilla perehdytään siihen, miten kehollista ja mielellistä eroavaisuutta on ymmärretty ja käsitelty eri kulttuureissa ja eri aikakausina keskiajalta nykyaikaan. Opiskelija tutustuu siihen, miten vammaisiksi ja psyykkisesti sairaiksi määriteltyjä ihmisiä on kohdeltu ja minkälainen yhteiskunnallinen asema heillä on ollut. Kurssilla tarkastellaan myös sitä, miten ihmiset ovat itse kokeneet vammaisuuttaan ja taistelleet oikeuksistaan. Lisäksi opetuskerroilla tutustutaan myös siihen, miten erilaiset ilmiöt ja instituutiot, kuten kirkko ja uskonto, lääketiede, teollistuminen, sodat, koulu ja sosiaaliset liikkeet, ovat vaikuttaneet vammaisuuden määrittelyyn. Kurssi antaa opiskelijalle valmiudet ymmärtää niitä yhteiskunnallisia rakenteita, jotka vaikuttavat eri ihmisryhmien ja vähemmistöjen marginalisaatioon ja inkluusioon.

Osaamistavoitteet:

1) Opiskelija tietää, miten kehollista ja mielellistä eroavaisuutta on tulkittu historiassa.

2) Opiskelija ymmärtää, millainen vammaisiksi määriteltyjen ihmisten yhteiskunnallinen asema on ollut eri aikakausina ja kulttuureissa.

3) Opiskelija pystyy hahmottamaan, miten vammaisten ja psyykkisesti sairaiden elämänehdot ovat ajan kuluessa muuttuneet.

4) Opiskelija osaa analysoida, miten eri aatesuuntaukset ja ilmiöt ovat määrittäneet vammaisuuden tulkintaa.


Ohjelma

13.1. Hanna Lindberg & Riikka Miettinen: Johdatus aiheeseen ja kurssiin; Vammaisuuden käsitteet, teoriat ja historian tutkimus

20.1. Jenni Kuuliala: Vammat ja uskonnon, kirkon ja lääketieteen lomittuneisuus – pitkät jatkumot ja muutokset

27.1. Sari Katajala-Peltomaa: Raivohulluja ja riivattuja: lääketieteellisiä ja hengellisiä selitysmalleja mielenterveyden häiriöihin keskiajalla

3.2. Riikka Miettinen: ’’Vaivaiset’’: Määrittely ja arki uuden ajan alun Ruotsissa ja Suomessa

10.2. Minna Harjula: Vammaisten kansalaisasema Suomessa 1900-luvulla

17.2. Ville Kivimäki: Vamma vai luonteenheikkoutta? Kysymys suomalaissotilaiden psyykkisistä haavoista toisen maailmansodan jälkeen

24.2. Hanna Lindberg: Tavoitteena tasa-arvo. Vammaisaktivismi 1970- ja 1980-luvuilla 

Study methods
Learning environments

Common learning events for all

Lecture:
Teachers

Course unit realisation

Pahuuden rajoilla: usko, taikuus ja taikausko antiikista uuden ajan alkuun, Luento-opetus

Lectures (Finnish)
11.1.2021 – 5.3.2021
Active in period 3 (1.1.2021–7.3.2021)
Course unit realisation

Current debates in sociology, Online teaching

Online teaching (Finnish)
9.3.2021 – 30.6.2021
Active in period 4 (8.3.2021–31.5.2021)
Active in period 5 (1.6.2021–31.7.2021)
Course unit realisation

Childhood, Youth and Family, Lectures

Lectures (Finnish)
9.3.2021 – 18.5.2021
Active in period 4 (8.3.2021–31.5.2021)