Subject Teacher´s Pedagogical Studies, 60 cr
- Description
- Content
Aineenopettajan pedagogisiin opintoihin sisältyy didaktisesti painottuneita ja ohjattua opetusharjoittelua sisältäviä kasvatustieteellisiä opintoja. Opinnot tukevat opiskelijan ihmis-, oppimis- ja tiedonkäsitysten sekä sosioemotionaalisten ja vuorovaikutustaitojen kehitystä. Opintojen aikana opiskelija kehittää pedagogista ja didaktista ajatteluaan sekä rakentaa opettajaidentiteettiään. Opinnoissa korostuu tutkiva ote. Opinnot syventävät ymmärrystä opetus- ja kasvatustyön yksilöllisistä, yhteisöllisistä ja yhteiskunnallisista ulottuvuuksista.
Aineenopettajan pedagogisten opintojen tavoitteena on, että opiskelijalla on opinnot suoritettuaan edellytykset opettaa, ohjata ja kasvattaa iältään, taustoiltaan, tavoitteiltaan ja oppimisvalmiuksiltaan monenlaisia oppiaineensa tai oppiaineidensa oppijoita sekä kohdata heitä ihmisyyttä, yhdenvertaisuutta ja hyvinvointia tukevalla tavalla. Opiskelija osaa toimia opettamiensa aineiden yhteistyökykyisenä asiantuntijana vaihtelevissa oppimisympäristöissä ja kasvatusyhteisöissä. Opiskelija on kiinnostunut arvioimaan ja kehittämään opetustaan luovasti ja tutkimusperustaisesti sekä omaa ja muiden toimintaa reflektoiden. Aineenopettajan pedagogisissa opinnoissa painottuvat ainedidaktiset opinnot ja opetusharjoittelut. Opetuksen sisältöjä ovat muun muassa opetussuunnitelmat, omien oppiaineiden ainedidaktiikan perusteet, opetus- ja arviointimenetelmät, oppimisympäristöt ja vuorovaikutustaidot. Näitä sisältöjä tarkastellaan ainedidaktisen tutkimuksen ja kasvatustieteiden näkökulmista.
Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti ainedidaktiikkaa ja pedagogiikkaa opetettavien tieteenalojen tai oppiaineiden opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Lisäksi hän osaa hyödyntää monipuolisia oppimisympäristöjä ja digitaalisuutta opetuksessaan tarkoituksen mukaisella tavalla. Opiskelijalla on valmiuksia toimia myös yhteistyössä oppilaiden, vanhempien, kollegoiden ja muiden koulun sidosryhmien kanssa kasvatus- ja koulutustavoitteiden edistämiseksi. Hän osaa toimia oppimisen ja kasvun edistäjänä erilaisissa kasvatus- ja koulutusinstituutioissa sekä kohdata moninaisia oppijoita. Opiskelijalla on ainedidaktiset valmiudet tutkimusperustaiseen ja reflektoivaan opettajan työhön sekä oppimisyhteisöjen kehittämiseen. Lisäksi hänellä on valmiuksia yhdenvertaisuuden ja aktiivisen kansalaisuuden edistämiseen.
Osaamistavoitteet painottuvat eri tavoin eri hakukohteiden pedagogisissa opinnoissa.