Liike osana opetusta

Liikkeen lisääminen opetukseen kannattaa, sillä se lisää sekä oppimisen edellytyksiä, kuten tarkkaavaisuutta ja muistia, että opiskelijan hyvinvointia. Korkeakouluopiskelijat istuvat päivän aikana pitkiä aikoja, keskimäärin yli 10 tuntia. Pitkäkestoisesta istumisesta ja paikallaanolosta seuraa kropan jumien lisäksi myös keskittymisvaikeuksia. Opiskelun aikainen liike parantaa keskittymistä ja tehostaa muistin toimintaa, mikä näkyy parempina oppimistuloksina.

Helppo tapa lisätä liikettä luennoille on antaa sille lupa. Luvan voi antaa esimerkiksi

  • ääneen sanomalla “Tällä luennolla saa liikuskella tarvittaessa”
  • lisäämällä teksti diaesitykseen “Tätä luentoa voit kuunnella myös seisten”
  • lisäämällä dioihin taukotarroja osoittamaan liikkeen paikkaa.

Toinen hyväksi todettu tapa lisätä liikettä on sopia opiskelijoiden kanssa tunnin aluksi taukojen paikat (esim. 30 min välein), jolloin kaikki nousevat edes hetkeksi ylös ja liikehtivät paikallaan tai osallistuvat yhdessä lyhyeen taukojumppavideoon. Tutustu hyväksi todettuihin käytäntöihin, materiaaleihin ja aiheeseen liittyviin artikkeleihin linkeistä.

Tampereen korkeakouluyhteisön henkilöstö: Tutustu Liike osana opetusta -teemaviikon (30.9.-4.10.2024) vinkkeihin (linkit avautuvat uuteen ikkunaan):