Liikettä opiskeluun: opettajien kokemuksia ja haasteita

15. marraskuun 2024

Liikkuva opiskelu -hanke kysyi opettajilta paikallaanolon tauottamisesta ja liikkeestä opetustilanteissa. Liikkeen lisääminen opetukseen koetaan tärkeäksi ja halu kehittyä tällä alueella on vahva. Ilahduttavaa on, että lähes kaikki kyselyyn vastanneista opettajista tauottavat istumista edes joskus. Melko paljon tai erittäin paljon istumista tauottaa yli 40 % kyselyyn vastanneista. Tietoa ja koulutusta aiheesta kuitenkin tarvitaan edelleen!

Liikettä lisätään opetukseen erityisesti ryhmätöiden avulla

Liikettä osana opetusta käyttää silloin tällöin tai useammin 35 % kyselyyn vastanneista opettajista. Kyselyn kirjallisista vastauksista näkyi, että toiminnalliset opetustavat sopivat erinomaisesti korkeakoulujen pienempien ryhmien opetukseen. Näillä metodeilla on saatu hyviä oppimistuloksia aikaiseksi Tampereen korkeakouluissa. 

Selvästi suosituin tapa lisätä liikettä opetukseen ovat erilaiset ryhmätyöt. Learning cafe ja muut pistetyöskentelytavat ovat osoittautuneet toimiviksi keinoiksi opettaa myös korkeakouluopiskelijoita. Luokkahuoneiden tilat koettiin kutenkin ahtaiksi ja monet opettajat ohjaavatkin opiskelijoita lisäksi käytävälle tai jopa ulkotiloihin, jotta pienryhmille saadaan tarpeeksi tilaa.

Kyselyn kirjallisissa vastauksissa näkyi, että liike osana opetusta saatetaan myös ymmärtää väärin. Liikkeen ja liikunnan välillä on hyvä tehdä eroa. Liikunta kuuluu pääasiassa opiskelijoiden vapaa-ajalle ja hyppytunneille, mutta liikettä ja paikallaanolon tauottamista on syytä lisätä myös opetustilanteissa.

Istumisen tauottamisen ei tarvitse keskeyttää opetusta

Useassa vastauksessa nostettiin esiin mikrotaukojen ja työskentelyasentojen vaihtamisen hyödyt. Opettajat ovat huomanneet, että pitkään istuminen vie tehoa keskittymiseltä ja oppimiselta. Pienetkin mikrotauot auttavat palauttamaan opiskelijoiden vireystilan oppimista tukevaksi. Kehotus nousta ylös puolen tunnin välein tai tarvittaessa on koettu toimivaksi. Osa opettajista pyytää myös opiskelijoita nousemaan ylös esimerkiksi yhden dian tai opiskelijaryhmän esityksen ajaksi. 

Mikrotauot ja pidemmät kahvitauot koettiin tärkeimmiksi keinoiksi lisätä liikettä isojen ryhmien opetukseen. Auditorioissa ei ole mahdollista liikuskella tai realistisesti edes seisoa pidempiä aikoja ainakaan keskellä salia, koska takana olevien opiskelijoiden näkökenttä silloin peittyy. Näillä massaluennoilla onkin todella tärkeää, että lupa seisomiseen ja venyttelyyn annetaan opettajajohtoisesti. 

Jos alamme systemaattisesti opettaa opiskelijoita ja itseämme siihen, että istumista tauotetaan aina 30 min välein, ei nämä mikrotauot enää vuoden kuluttua vie ylimääräistä aikaa opetukselta.

Monet haasteet ovat selätettävissä 

Tampereen korkeakouluissa on jo otettu askelia liikkeen ja istumisen tauottamisen integroimiseksi opetukseen, mutta haasteita ja koulutustarpeita on siis edelleen. Yksi merkittävimmistä haasteista on tilojen ahtaus sekä esimerkiksi auditorioiden kiinteät kalusteet ja seisomapöytien / säädettävien pöytien vähäinen määrä, jotka vaikeuttavat liikkeen lisäämistä erityisesti suurissa ryhmissä. Myös resurssien puute ja aikataulupaineet koettelevat opetushenkilöstöä.

Kyselyn mukaan monet opettajat ovat epävarmoja siitä, miten liikkeen saisi luontevaksi osaksi opetusta. Ja vaikka opettaja kehottaisikin liikkeelle, kaikki opiskelijat eivät noudata ohjetta. Hybridiopetuksen haasteet korostuvat myös, sillä opettajien on löydettävä tapoja aktivoida opiskelijoita niin lähi- kuin etäopetuksessa. Haasteet ovat todellisia ja niihin kaikkiin ei pystytä ainakaan lyhyellä aikajänteellä vaikuttamaan. Mutta varmasti löytyy paljon luovia ratkaisuja, vaikka olosuhteet eivät olisikaan täydelliset. 

Miten aloittaa liikkeen lisääminen?

Helppo keino on esimerkiksi lisätä diaesityksen alaosaan lause: ”Muista tauottaa istumista – tässä tilaisuudessa saa liikkua ja venytellä” ja sanoa se myös opiskelijoille ääneen. Omalle koneelle ladattavia taukotarroja löytyy reilu valikoima. Ne ohjaavat diaesityksessä kätevästi vaikkapa aktivoimaan hartioita, nousemaan ylös tai liikuskelemaan. 

Lisää vinkkejä liikkeen lisäämiseen löydät TLC:n Liike osana opetusta -sivulta. Sivulle päivitetään jatkuvasti uutta tietoa ja hyviä käytäntöjä, joten sivua kannattaa seurata aktiivisesti.

Opiskelijoiden Liikuntaliitolla (OLL) on Liikkuva korkeakoulu -toimintaa. Sivuston tietopankista löytyy hyväksi todettuja ideoita arkiaktiivisuuden lisäämiseen koko korkeakouluympäristössä.

Kirjoittajat

Sini Karsa, hankekoordinaattori, Liikuntapalvelut, TAMK
Anneli Uusitalo, asiantuntija, Koulutus ja oppiminen, Tampereen yliopisto