Tavoitteena virkeät opiskelijat? – Anna lupa liikkua!

3 May 2024

Iloiset ilmeet, kevyt puheensorina ja rento kehonkieli täyttävät tilan. Opetuksen ja ohjauksen alkaessa keskitytään ja kuunnellaan, vastaillaan aktiivisesti kysymyksiin ja osallistutaan keskusteluun. Kuinka ihanaa onkaan toimia aktiivisten ja virkeiden opiskelijoiden kanssa! Itsekin innostuu taas aiheesta ja omakin mieli virkistyy. Aina tämä ei kuitenkaan ole se todellisuus, jossa elämme.  

Korkeakouluopiskelijoista kolmannes on psyykkisesti kuormittunut ja samaan aikaan he istuvat keskimäärin yli 10 tuntia vuorokaudesta (KOTT 21). Syy-seuraussuhde on havaittavissa, sillä pitkäkestoisen paikallaan olon on huomattu lisäävän mielenterveysongelmia (Sanchez-Villegas ym. 2008). Mitä me korkeakoulujen työntekijät voisimme tehdä opiskelijoiden hyväksi tässä tilanteessa? Sormia napauttamalla emme pysty väsyneistä ja uupuneista opiskelijoista luomaan aktiivisia ja virkeitä, mutta on keinoja, joilla me voimme heitä auttaa.  

Suuri osa opiskelijoiden istumisesta tapahtuu opiskelupäivän aikana ja opettajilla on mahdollisuus vaikuttaa paikallaan olon tauottamiseen luentojen aikana. Se todellakin kannattaa, sillä lyhytkestoisenkin liikkeen ja paikallaan olon keskeytyksen on todettu parantavan opiskelijoiden vireystilaa ja keskittymiskykyä, mitkä osaltaan vaikuttavat suoraan oppimiseen (Haverkamp ym. 2020.). Lisäksi opiskelupäivän aikana tapahtuvalla liikkeellä on positiivisia vaikutuksia myös opiskeluyhteisöön kiinnittymisessä ja myönteisen tunneilmaston luomisessa. 

Liikkuva opiskelu ohjelma antaa opettajille keinoja lisätä liikettä luennoille 

Tampereen korkeakoulut liittyivät syksyllä 2023 Liikkuva opiskelu -ohjelmaan. Ohjelman tarkoitus on lisätä liikettä opiskelijoiden arkeen ja yksi keinoista on tuoda opettajille vinkkejä istumisen tauottamiseen. Toivottavaa on, että kaikki opettajat löytäisivät itselleen luonnollisen tavan lisätä liikettä opetustilanteisiin. Taukojumpan tai brainwolkin ohjaajaksi ei kenenkään tarvitse ryhtyä, jos se ei tunnu omalta jutulta. Muitakin keinoja löytyy. Opiskelijoiden liikuntaliitto on muun muassa koonnut tulostettavaan muotoon 9 keinoa istumisen tauottamiseen, joista voi valita itsellensä sopivimmat.  

Korkeakoulujen tehtävänä on antaa opiskelijoille mahdollisimman hyvät edellytykset oppimiseen. Nyt on aika saada myös liike osaksi opiskelijoidemme arkea, jotta he kykenevät suoriutumaan opinnoistaan ja pärjäävät tulevaisuuden työelämässä. Meidän tehtävänämme on luoda Tampereen korkeakouluihin kulttuuri, jossa liike on sallittua. Positiivista on, että pienilläkin teoilla on vaikutusta ja että valmiita toimintamalleja on jo olemassa. Pyörää ei kannata keksiä uudestaan vaan hyväksi todettuja keinoja kannattaa jakaa ja soveltaa omaan käyttöön.  

Kokeile ainakin tätä

Jos liikunta ei ole sinun juttusi eikä sinulla ole juuri nyt aikaa perehtyä toiminnalliseen opetukseen niin muista edes tämä: Anna lupa liikkua! Luvan voit antaa esimerkiksi: 

  • ääneen sanomalla: ”Tällä luennolla saa liikuskella tarvittaessa” 
  • lisäämällä teksti diaesitykseen: ”Tätä luentoa voit kuunnella myös seisten” 
  • lisäämällä dioihin taukotarroja osoittamaan liikkeen paikkaa 

Jos nyt kuitenkin innostuit siitä taukojumpan tai brainwolkin ohjaamisesta, niin näihin ja muihinkin toiminnallisen opetuksen keinoihin pääset tutustumaan Teaching and Learning Centren Liike osana opetusta -sivulta. 

Liikettä sisältävää kevättä kaikille!

Sini Karsa, liikuntakoordinaattori, SportUni

Lähteet

Haverkamp, B. F., Wiersma, R., Vertessen, K., Van Ewijk, H., Oosterlaan, J., & Hartman, E. (2020). Effects of physical activity interventions on cognitive outcomes and academic performance in adolescents and young adults: A meta-analysis. Journal of Sports Sciences, 38(23), 2637–2660. https://doi.org/10.1080/02640414.2020.1794763

Parikka S, Holm N, Ikonen J, Koskela T, Kilpeläinen H & Lundqvist A. (2021). KOTT 2021 -tutkimuksen perustulokset 2021. Verkkojulkaisu: www.terveytemme.fi/kott 

Sánchez‐Villegas, A., Ara, I., Guillén-Grima, F., Bes–Rastrollo, M., Cenarruzabeitia, J. J. V., & Martínez‐González, M. A. (2008). Physical activity, sedentary index, and mental disorders in the SUN cohort study. Medicine and Science in Sports and Exercise, 40(5), 827–834. https://doi.org/10.1249/mss.0b013e31816348b9