Kielitietoisuudella tarkoitetaan, että opettaja havainnoi kieltä ja kielenkäyttöä eri tilanteissa sekä tukee kielellisten ja sisällöllisten taitojen samanaikaista karttumista. Opettaja tarvitsee ymmärrystä oppijan kielellisistä resursseista, tiedonalojen ja oppilaitoksen kielellisistä käytänteistä sekä oppimista tukevan pedagogiikan käytänteistä. Koulutuksen kielitietoisuus ei hyödytä ainoastaan monikielisiä oppijoita, vaan myös suomen kieltä äidinkielenään puhuvat opiskelijat hyötyvät samoista näkökulmista ja tuen keinoista. (Aalto ym., 2019.)
Korko-hankkeessa on koottu Moodleen Kulttuuri- ja kielitietoisuus opetuksessa, ohjauksessa ja asiantuntijatyössä videotallenne- ja tietopaketti, jonka tarkoituksena on virittää ajatukset aiheen äärelle.
Lähteet
Aalto, E., Mustonen, S., Järvenoja, M. & Saario, J. (2019). Monikielisen oppijan matkassa. Verkkosivusto opettajankoulutukseen. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos.
Aineistolinkit
Aalto, E., Mustonen, S., Järvenoja, M. & Saario, J. (2019). Monikielisen oppijan matkassa. Verkkosivusto opettajankoulutukseen. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos.
Digijoujou. (2019). Digiä ja joustoa suomen ja ruotsin opiskeluun.
KORKO-hanke. (n.d.). Ohjausta ja kieliopintoja maahanmuuttajille.
Muualla TLC:ssä
Työkaluja opettajalle S2-taustaisen opiskelijan huomioimiseen
Linkit tarkistettu 1.3.2024