Teaching and Learning Centren pedagogiset periaatteet

Tampereen korkeakouluyhteisön Teaching and Learning Centre (TLC) on verkosto, joka kokoaa pedagogisen asiantuntemuksen sekä opettajien tarvitseman tiedon ja palvelut yhteen. TLC-verkosto edistää yhteisön jäsenten mahdollisuuksia kehittyä ja pätevöityä opettajina. TLC tukee kaikkia korkeakouluyhteisössä opetustyötä tekeviä edistämällä yhteisöllisyyttä ja verkostoitumista.

TLC:n toiminta pohjautuu korkeakouluyhteisön koulutusstrategiaan, jossa painotetaan osaamista tukevaa korkeakoulupedagogiikkaa, opetuksen integroitumista uuteen tutkimustietoon, kestävää kehitystä ja yhteyttä työelämän kanssa tehtävään kehittämis- ja innovaatiotyöhön. Lisäksi toiminnassa huomioidaan Tampereen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun omat pedagogiset linjaukset.

Kuviossa 1 kuvataan TLC-verkoston organisoitumista. TLC-verkoston toimintaa koordinoi ydintiimi, joka koostuu yliopiston ja ammattikorkeakoulun edustajista. Ydintiimi tekee tiivistä yhteistyötä asiantuntijaverkoston ja toimijaverkoston kanssa. Molempien korkeakoulujen edustajista koostuva ohjausryhmä ohjaa verkoston toimintaa.

Ovaali, jossa neljä sisäkkäistä kehää. Sisimpänä ydintiimi.
Seuraavaksi Asiantuntijaverkosto, johon sisältyvät Opettajien ja ohjauksen palvelut (TAU), Koulutuksen ja oppimisen palvelut (TAMK), Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri -yksikkö (TAMK), Yliopistopedagogiikan tiimi (TAU, EDU) sekä Tietohallinto.
Asiantuntijaverkoston ja seuraavan kehän, Toimijaverkoston välinen viiva on katkoviiva, koska osin nämä menevät päällekkäin. Erityisesti Toimijaverkoston puolelle kuuluvat HR, tutkimus- ja kehittämishankkeet sekä tiedekunnat ja osaamisyksiköt. Molempien kehien puolelle kuuluvat opettajat ja muu henkilöstö, kirjastopalvelut, digimentorit sekä jatkuvan oppimisen palvelut. Seuraavalla kehällä on toimintaa ohjaava ohjausryhmä. Kuvion ulkopuollella ovat seurattavat ilmiöt, joiden mukaan TLC:n toimintaa suunnataan ja kehitetään.

Tällä sivulla esitellään Teaching and Learning Centren toimintaa ohjaavat pedagogiset periaatteet. Oppimislähtöinen ja yhteisöllinen toiminta yhdessä tulevaisuuteen suuntautuneen tutkimuksen ja kehittämisen kanssa edistävät yhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tämä luo edellytyksiä kehittää koulutuksen ja tutkimuksen laatua kansainvälisesti korkealle tasolle.

Oppijalähtöisyys

Pedagogiset käytäntömme ovat monipuolisia, joustavia ja oppimista tukevia. Toimintamme tukee opetus- ja ohjaushenkilöstön pedagogista asiantuntijuutta, toimijuutta ja kehittymistä asiantuntijayhteisön jäseneksi uran eri vaiheissa. Nostamme esille oppimisen ja opetuksen ajankohtaisia ilmiöitä. Toimintamme keskiössä on uudistuva opettajuus, joka tarkoittaa tietojen ja taitojen jatkuvaa päivittämistä, yhdessä tekemistä ja pedagogisten ratkaisujen soveltamista tarpeiden mukaan. Huomioimme uudet teknologiat ja tutkimme niiden mahdollisuuksia osaamisen edistämisessä. Luomme kiinnostavia uusia oppimisen mahdollisuuksia sekä rakennamme hyvinvoivaa työyhteisöä osaamisen laaja-alaisuuden ja monitieteisyyden sekä monipuolisten pedagogisten ratkaisujen kautta.

Yhteisöllisyys ja osallistavuus

Toimintamme perustuu yhteiseen tiedonmuodostukseen ja jakamiseen. Tuemme opettajia tekemään pedagogisesti kestäviä ratkaisuja ja toimimaan vastuullisesti. Yhteisölliset toimintatapamme ovat monitieteisiä ja -alaisia. Tiedostamme yhteisön monikulttuurisuuden ja moninaisuuden ja toimimme sen mukaisesti.

Tutkimusperustaisuus ja kehittäminen

Pedagoginen tukemme perustuu opetuksen ja oppimisen tutkimukseen. Seuraamme ajankohtaisia ilmiöitä, yhteiskunnan ja työelämän jatkuvaa muutosta sekä pedagogista tutkimusta ja kehitystä. Osallistumme kansallisiin ja kansainvälisiin verkostoihin ja tuemme niihin osallistumista edistääksemme korkeakouluyhteisön pedagogista uudistumista. Tarjoamme opettajille ja tiimeille mahdollisuuksia oman työn tutkimiseen, reflektointiin ja pedagogiseen kehittymiseen.