Tässä kaksiosaisessa Mikro-oppiminen ja pelillistäminen -videosarjassa tutustutaan siihen, mitä on mikro-oppiminen ja pelillistäminen ja kuinka niitä voidaan hyödyntää korkeakoulukontekstissa.
Videot on toteutettu suomeksi ja ne on tekstitetty suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Jakso 1: Mikro-oppiminen
Tässä jaksossa esitellään, mitä mikro-oppimisella tarkoitetaan ja miten sitä voidaan soveltaa korkeakoulujen tarjoamissa koulutuksissa. (Avaa jakson 1 video, 8:58 min)
Pohdi seuraavia asioita
- Miten voit mikro-oppimisen avulla tukea eri taustoista ja eri tavoitteilla tulevien oppijoiden näkökulmasta oppimista aikataulullisesti?
- Miten voit edistää oppijoiden motivaatiota suorittaa opiskeltavana oleva kokonaisuus loppuun saakka?
- Millaiset formaatit sopivat omaan opetukseesi parhaiten?
- Miten suunnittelet opettamasi kokonaisuuden arvioinnin niin, että se soveltuu mikro-oppimiseen pohjautuvaan opetukseen?
Jakso 2: Pelillistäminen
Tässä jaksossa esitellään, mitä pelillistämisellä tarkoitetaan ja miten sitä voidaan soveltaa korkeakoulujen tarjoamissa koulutuksissa. (Avaa jakson 2 video, 7:33 min)
Pohdi seuraavia asioita
- Millaisia pelillistämisen keinoja olet jo aiemmin hyödyntänyt omassa opetuksessasi?
- Millaiset pelillistämisen keinot opetuksessasi parhaiten tukisivat yhä moninaisemmista taustoista tulevia oppijoita?
- Miten omassa opetuksessasi pelillistämisellä voidaan kasvattaa sisäistä motivaatiota?
- Voiko opetuksessasi arviointia toteuttaa pelillistämisen keinoilla?
Lisätietoa koulutuksesta
Koulutus on osa Digivisio 2030 -hankkeen digipedagogiikan koulutuksia, joiden tavoitteena on korkeakoulujen opetus- ja tukihenkilöstön osaamisen kehittäminen opin.fi –tarjottimen laadukkaan sisällön tukemiseksi. Koulutuksen ovat katsottavissa Digivisio 2030 –hankkeen YouTube-kanavalla ja niihin liittyvät tehtävät ja lisämateriaalit on ladattavissa Aoe.fi– palvelusta ko. koulutuksen sivulta. Pohdintatehtävissä on hyödynnetty alkuperäistä koulutusmateriaalia.
Koulutukset on lisensoitu CC BY-SA 4.0 -lisenssillä.
Tämän koulutuksen on tehnyt:
- Pajarre, Eila (Tampereen yliopisto)