Kaksiosaisessa videosarjassa Modulaarisuus oppimisessa ja opetuksessa tarkastellaan modulaarisuutta ilmiönä ja herätellään ajattelemaan oppimisprosessia jatkuvan oppijan näkökulmasta.
Videot on toteutettu suomeksi ja ne on tekstitetty suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Jakso 1: Mistä puhumme, kun puhumme modulaarisuudesta?
Ensimmäisessä jaksossa tarkastellaan modulaarisuutta ilmiönä ja modulaarisuuden hyödyt jatkuvan oppijan näkökulmasta, sekä käydään läpi osaamistavoitteiden ja osaosaamistavoitteiden muotoilua. (Avaa jakson 1 video, 13:24 min)
Pohdi seuraavia asioita
- Millainen joku omista opintojaksoistasi olisi modulaarisena toteutuksena?
- Millaista tukea kaipaisit modulaarisen oppimisprosessin muotoilussa jatkuville oppijoille?
Jakso 2: Oppimisprosessi jatkuvan oppijan näkökulmasta
Toisessa jaksossa herätellään ajattelemaan oppimisprosessia jatkuvan oppijan näkökulmasta. Miten oppimisprosessia tulisi muotoilla, jotta se vastaisi moninaisen oppijan tarpeisiin ja odotuksiin? (Avaa jakson 2 video, 17:28 min)
Pohdi seuraavia asioita
- Miten voisit osallistaa jatkuvia oppijoita erilaisten tehtävien ja suoritustapojen muotoilussa?
Lisätietoa koulutuksesta
Koulutus on osa Digivisio 2030 -hankkeen digipedagogiikan koulutuksia, joiden tavoitteena on korkeakoulujen opetus- ja tukihenkilöstön osaamisen kehittäminen opin.fi –tarjottimen laadukkaan sisällön tukemiseksi. Koulutuksen ovat katsottavissa Digivisio 2030 –hankkeen YouTube-kanavalla ja niihin liittyvät tehtävät ja lisämateriaalit on ladattavissa Aoe.fi– palvelusta ko. koulutuksen sivulta. Pohdintatehtävissä on hyödynnetty alkuperäistä koulutusmateriaalia.
Koulutukset on lisensoitu CC BY-SA 4.0 -lisenssillä.
Tämän koulutuksen ovat tehneet:
- Aksovaara, Satu (Jyväskylän ammattikorkeakoulu)
- Henriksson, John (Åbo Akademi)
- Järvinen, Riikka (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu)
- Kullberg, Olesia (LAB-ammattikorkeakoulu)
- Pajarre, Eila (Tampereen yliopisto)
- Wallin, Outi (Tampereen ammattikorkeakoulu)