
Oppimisanalytiikka tarkoittaa oppimisprosessin aikana syntyvien tietojen hyödyntämistä opiskelijoiden ohjauksen, arvioinnin ja sisällön kehittämisen tueksi. Tiedot voivat olla opiskelijan toiminnasta syntyvää tietoa tai oppimisympäristöjen ja digityökalujen tuottamaa lokidataa. Oleellista on, että syntyvää dataa analysoimalla voidaan tukea ja ohjata oppimista, tuottaa ymmärrystä oppimisprosessista sekä saada arvokasta tietoa opetuksen kehittämiseen.
Oppimisanalytiikka auttaa päättelemään
- mitä opintojaksolla on tapahtunut (kuvaileva analytiikka)
- miksi näin on tapahtunut (diagnostinen analytiikka)
- miten kannattaa jatkossa toimia (ohjaava analytiikka)
- mitä mahdollisesti tulee tapahtumaan (ennustava analytiikka)
Oppimisanalytiikan hyödyntäminen
Tässä ohjeessa kuvataan helppoja tapoja hyödyntää oppimisanalytiikkaa Tampereen korkeakouluyhteisössä käytössä olevilla digityökaluilla. Oppimisanalytiikan käyttötapaukset on seuraavissa taulukoissa jaoteltu käytössä olevan oppimisympäristön tai digityökalun mukaisesti. Valitse ensin mitä työkalua käytät opintojaksolla ja lue taulukosta minkälaista analytiikkatietoa toiminta tässä työkalussa tuottaa ja miten voit hyödyntää sitä eri tavoitteisiin.
Moodle
Käyttötapaus | Digityökalu | Linkit |
---|---|---|
Opiskelijan eteneminen | ||
Näytä opiskelijoille heidän edistymisensä opintojaksolla ja eri tehtävissä | Edistymisen seuranta | Ohje |
Laadi automaattinen palaute tai viesti, joka lähtee opiskelijalle, kun tietty tavoite on saavutettu tai tietty määräaika lähenee | Muistuttaja | Ohje |
Rakenna opiskelijalle etenemispolku kurssialueelle | Edistymisen seuranta | Ohje |
Näytä opiskelijoille heidän eri tehtävistä saamansa arvoinnit | Arvioinnit | Ohje |
Ohjaus ja tukeminen | ||
Tarkastele yksittäisen opiskelijan etenemistä ja tunnista tuen tarve | Raportit/ kurssiosallistuminen | Ohje |
Tarkastele koko ryhmän etenemisestä opintojaksolla ja tunnista ohjausta tarvitsevat opiskelijat | Edistymisen seuranta | Ohje |
Sisällön kehittäminen | ||
Tarkastele toimintaa opintojakson eri aktiviteeteissa ja aineistoissa | Raportit/ aktiviteettiraportti | Ohje |
Arviointi | ||
Tarkastele opiskelijoiden saamia arvosanoja eri tehtävien kohdalla | Arvioinnit | Ohje |
Tarkastele opiskelijoiden saamia arvosanoja tietyssä tehtävässä | Tehtävä | Ohje |
Tarkastele opiskelijoiden saamia arvosanoja tietyssä tentissä | Tentti | Ohje |
M365 opetuskäyttö
Käyttötapaus | Digityökalu | Linkit |
---|---|---|
Ohjaus ja tukeminen | ||
Tarkastele yleiskuvaa opiskelijoiden toiminnasta Teams Class -työtilassa (kurssialueella), esim. – Opiskelijoiden käynnit työtilassa – Tilastot opiskelijoiden palauttamista tehtävistä – Opiskelijoiden viestien ja viestivastausten määrät | Teams Class -työtila: Insights | Ohje |
Tarkastele opiskelijoiden läsnäoloa Teams-kokouksissa | Teams: Kalenteri / Kokous / Osallistujat | Ohje |
Tarkastele jälkikäteen Teams-kokouksissa käytettyjen aktiviteettien tuloksia (esim. kyselyt ja chat-viestit) | Teams: Kalenteri / Kokous / Valitse aktiviteetti | Ohje |
Kerää läsnäolokuittaukset ja opiskelijoiden tunnelmat & kuulumiset | Reflect | Ohje |
Tarkastele tehtäväkorttien yleiskuvaa ja tilastoja Plannerissa | Planner: Kaaviot | Ohje |
Sisällön kehittäminen | ||
Tarkastele kaikkien omien Teams -työtilojen käytön aktiivisuutta esimerkiksi poistaaksesi turhat ryhmät | Teams: Analytiikka | Ohje |
Tarkastele Sway-esitysten katselutilastoja | Sway: Analytiikka | Ohje |
Tarkastele Stream-videoiden katselukertoja | Stream: Analytiikka | Ohje |
Arviointi | ||
Arvioi opiskelijoiden palauttamia tehtäviä ja tarkastele tilastoja Teams Class -työtilassa (kurssialueella) | Teams Class -työtila: Tehtävät | Ohje |
Arvioi Forms-lomakkeen tai -tietovisan (esim. tentti tai muu tehtävä) vastauksia ja tarkastele tilastoja | Forms: Vastaukset | Ohje |
EXAM
Käyttötapaus | Digityökalu | Linkit |
---|---|---|
Opiskelijan eteneminen | ||
Kerro opiskelijoille mistä löytää arvioidut tentit ja arvioinnissa saadun sanallisen palautteen | Suoritukset (opiskelijan näkymä) | Ohje |
Sisällön kehittäminen | ||
Tarkastele tentin yhteenvetoa ja tutki esim. – Onko tentin kesto oikea suhteessa tentin tehtäviin? – Onko tenttisuoritusten arviointien sanallisia palautteita luettu? – Onko tentissä liian vaikeita tai helppoja kysymyksiä? | Tentti / Tentin yhteenveto | Ohje |
Arviointi | ||
Arvioi opiskelijoiden tenttisuoritukset ja anna tarvittaessa sanallista palautetta | Tentti / Suoritukset | Ohje |
Videopalvelut
Käyttötapaus | Digityökalu | Linkit |
---|---|---|
Opiskelijan eteneminen | ||
Tarkastele tallenteiden opiskelijakohtaisia katselutilastoja | Panopto / Analytics | Ohje |
Sisällön kehittäminen | ||
Tarkastele tallenteiden katselutilastoja ja opiskelijan aktiivisuutta katselun aikana (kommentit, muistiinpanot) | Panopto / Analytics | Ohje |
Huomioitavaa
- Tulkinta: Oppimisanalytiikkaa voit hyödyntää analyysin ja kokonaiskuvan hahmottamisen tukena, mutta se harvoin kertoo koko totuutta oppimisprosessista. Huomioi siis myös muut osaamisen ja etenemisen osoittamisen tavat ja toiminta, josta ei analytiikkatietoa tallennu. Myös opiskelijat tarvitsevat ohjausta heille näytettävien tietojen tulkintaan.
- Vaikutukset: Huomioi analytiikan mahdollinen vaikutus oppimismotivaatioon. Lisää näkymään myös positiivisia tietoja ja ilmoituksia, sillä jälkeenjääminen muista ja epäonnistumisten esiin tuominen voi myös lannistaa tai heikentää motivaatiota.
- Avoimuus ja läpinäkyvyys: Muista kertoa opiskelijoille, että minkälaista tietoa heidän toiminnastaan tallentuu ja kerätään ja kuka ja mihin tarkoitukseen tuota tietoa opintojaksolla hyödyntää. Kerro myös perusteet tiedon keräämiselle (laillinen/suostumus).
- Säilytys ja poistaminen: Arviointisäännön mukaan arviontiin liittyviä tietoja tulee säilyttää määrätty aika. Huolehdi kuitenkin tietojen asianmukaisesta poistamisesta tuon ajan jälkeen.
Lähteet
Oppimisanalytiikan viitekehys (OKM): Hyvät käytännöt oppimisanalytiikan käyttöönotossa ja hyödyntämisessä
Oppimisanalytiikan suosituksia (APOA-hanke): Oppimisanalytiikan käsikirja ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin
Aineistolinkit
Digivisio 2023 Digipedagogiikan koulutussarja: Miksi, mitä miten – Oppimisanalytiikka opettajan ja oppijan apuna (7 podcastia)
- Digivisio 2023 digipedagogiikkakoulutus, Miksi, mitä miten – Oppimisanalytiikka opettajan ja oppijan apuna: Miksi oppimisanalytiikka on meille tärkeää? (podcast, 31:36 min)
- Digivisio 2023 digipedagogiikkakoulutus, Miksi, mitä miten – Oppimisanalytiikka opettajan ja oppijan apuna: Mitä tietoa oppimisanalytiikka tarjoaa? (podcast, 20:39 min)
- Digivisio 2023 digipedagogiikkakoulutus, Miksi, mitä miten – Oppimisanalytiikka opettajan ja oppijan apuna: Miten käytän oppimisanalytiikkaa opetuksessani? osa 1 (podcast, 11:41 min)
- Digivisio 2023 digipedagogiikkakoulutus, Miksi, mitä miten – Oppimisanalytiikka opettajan ja oppijan apuna: Miten käytän oppimisanalytiikkaa opetuksessani? osa 2 (podcast, 12:53 min)
- Digivisio 2023 digipedagogiikkakoulutus, Miksi, mitä miten – Oppimisanalytiikka opettajan ja oppijan apuna: Miten käytän oppimisanalytiikkaa opetuksessani? osa 3 (podcast, 12:23 min)
- Digivisio 2023 digipedagogiikkakoulutus, Miksi, mitä miten – Oppimisanalytiikka opettajan ja oppijan apuna: Miten voin oppimisanalytiikan avulla tukea opiskelijoiden osallistamiseen? (podcast, 36:14 min)
- Digivisio 2023 digipedagogiikkakoulutus, Miksi, mitä miten – Oppimisanalytiikka opettajan ja oppijan apuna: Miten voin oppimisanalytiikan ja tekoälyn avulla tehostaa arviointia ja palautteen antamista? (podcast, 33:13 min)