Oppiminen, opintojen eteneminen ja osaamistavoitteissa määritelty osaaminen vaativat jatkuvaa oppimisen ohjausta. Ohjaukseen kuuluu läheisesti myös oppimisprosessin aikainen palaute, jonka yhtenä tehtävänä on suunnata osaamistavoitteisiin. Oppimisprosessin suunnitteluvaiheessa on tärkeää tunnistaa ne ohjauksen tilanteet ja vaiheet, joissa opiskelija tai oppijayhteisö tarvitsee ohjausta. Nämä oppimisen ja osaamisen kehittymisen kannalta nk. kriittiset vaiheet tulee tunnistaa ja suunnitella sekä aikatauluttaa ohjausta.
Ohjausta suunniteltaessa voidaan erottaa ja toisaalta yhdistää erilaisia ohjausprosesseja mielekkäällä tavalla:
– opittavan tiedollisen aineksen oppimiseen (kognitiivinen prosessi)
– työprosessi ja taitojen oppiminen (operationaalinen prosessi)
– kasvun kehittyminen (sosiaalinen prosessi)
– itsereflektio (reflektiivinen prosessi)
Ohjausta voi muotoilla ryhmä-, pari- tai yksilötyöskentelyä tukevaksi sekä samalla miettiä mihin ohjaus kohdistuu, kuka ohjaa ja missä ympäristössä.
Käytännössä kannattaa hyödyntää myös muita asiantuntijatahoja ohjauksen tukena. Oppijayhteisön ohjausta suunniteltaessa ja toteutettaessa kannattaa huomioida ryhmädynamiikan kannalta ryhmän muotoutumisen erivaiheet.
Ohjauksen yhtenä tavoitteena on kehittää myös opiskelijan omaa ajattelua, itseohjautuvuutta ja reflektointitaitoja. Reflektointi edistää opiskelijoiden oman toiminnan, osallistumisen, kokemusten ja havaintojen auki puhumista sekä niistä edelleen oppimista. Reflektoinnin kehittymisen tukena on hyvä käyttää laadittuja arviointikriteereitä, joita vasten opiskelija peilaa omaa oppimistaan ja osaamisen kehittymistä.
Ohjaukseen liittyy läheisesti termi ’scaffolding’, jossa korostetaan ohjaajan opettajan roolia opiskelijan omien ajattelu- ja oppimisprosessien tukijana. Scaffolding-termi voidaan ymmärtää oppimisen oikea-aikaisena tukemisena, joka taas linkittyy läheisesti Vygotskyn käsitteeseen lähikehityksen vyöhykkeestä (Zone of Proximal Development).
Aineistolinkit
Aarnio, H. (2010). Oppimisen ohjaaminen. Teoksessa S. Helakorpi, H. Aarnio & M. Majuri. Ammattipedagogiikka uuteen oppimiskulttuuriin. Hämeenlinna: Hämeen ammattikorkeakoulu, 155-178.
Nummenmaa, A.R., Lairio,M., Korhonen, V. & Eerola, S. (toim.). (2005). Ohjaus yliopiston oppimisympäristöissä. Tampere: Tampere University Press.
Student´s needs for guidance and counselling by UNIPS (video, 12:52 min)
How teacher can support student´s learning by UNIPS ( video, 20:27 min)
Zone of Proximal Development (video, 5:20 min)
Hyvän ohjauksen elementit (video, 47:05 min)
Onnistuneen ohjauskeskustelun rakentaminen (video, 26:27 min)
Ryhmänohjaus
Kaisto, J. (2011) Ryhmäohjaus korkeakouluopiskelijoiden valmistumisen ja työelämään siirtymisen tukena. Oulu: Oulun yliopisto.
Öystilä, S. (2001). Ryhmäprosessien hyödyntäminen yliopisto-opetuksen haasteena. Teoksessa E.Poikela & S.Öystilä (toim.), Tutkiminen on oppimista (s. 30-50). Tampere: Tampere University Press.
Opinnäytteiden ohjaaminen
Nummenmaa, A.R. & Lautamatti, L. (2004). Ohjaajana opinnäytteiden työprosesseissa. Tampere: Tampere University Press.
Soini, T. & Pyhältö, K. (2012). Akateeminen ohjaus tohtorikoulutuksessa. Tampere: Tampere University Press.
Ohjauksellinen tiedonhankintahaastattelu tutkielmaseminaarissa (video, 5:33 min )
Tiedonhankinnan ohjaus
Tiedonhankinnan ohjauksesta (video 26:43 min)
Tiedonhankinnan ohjaamisen erityisyydestä (video, 14:58 min)
Kasvun asenne – Growth mindset
Dweck, C. S. (2016). Mindset : menestymisen psykologia : kuinka voimme toteuttaa piileviä kykyjämme. Helsinki: Viisas Elämä.
Vuorinen K. (2015). Kasvun asenne ja luonteenvahvuuksien opettaminen (blogikirjoitus).
Carol Dweck: ”The Growth Mindset” (video, 47:25 min)
Growth Mindset Introduction: What it is, How it Works, and Why it Matters (video, 8:25 min)
Mindset – The New Psychology of Success (video, 8:35:50 h)
Opiskelijoiden toimijuus ja voimaannuttaminen
Andriotis, N. (2017). Top Qualities of the Empowered Learner and How to Identify Them (blogikirjoitus).
Hewitt D. & Wright B. (2019). Engaging, Motivating and Empowering Learners in Schools. London, UK: Sage.
Mills M. & Wake D. (2017). Empowering Learners With Mobile Open-Access Learning Initiatives. Hershey, PA: IGI Global.
The Shift from Engaging Students to Empowering Learners (video, 2:04 min)
Linkit tarkistettu 8.3.2021