Opintojakson pedagogisten työskentelytapojen ja opetusmenetelmien valintaan sekä oppimistehtävien laadintaan vaikuttavat osaamistavoitteet, pedagogiset mallit ja suunnitteluperiaatteet, käytettävissä olevat digitaaliset oppimisympäristöt ja opiskelijaryhmän sen hetkinen osaamistaso. Tältä sivulta löydät tietoa pedagogista malleista, pedagogisesta käsikirjoittamisesta opintojakson suunnittelumallin avulla. Lisäksi sivuston alaosassa on linkkivinkkejä erilaisiin opetusmenetelmiin.
Suunnittelussa on hyvä muistaa, että osaamisen kehittyminen on opiskelijasta lähtevää osallistumista, jossa on yksin ja yhdessä asioiden työstämistä sekä kokeilemista käytännön toiminnassa. Kompleksisten asioiden syvälliseen oppimiseen tarvitaan sekä yksin, että yhdessä tekemistä ja opettajan ohjausta. Opintojakson pedagogiseen suunnitteluun vaikuttaa opettajan oma ymmärrys soveltaa ihmis-, tieto- ja oppimiskäsityksiä käytännössä. Näiden tekojen kautta opettaja rakentaa oppimistilanteen opettajalähtöisyyden tai oppijalähtöisyyden, ei minään temppuina vaan prosessiin sopivina työskentelytapoina.
Oppimisprosessia suunnitellessaan opettaja pohtii, millaisten työskentelytapojen ja opetusmenetelmien kautta oppimistilanteissa edetään. Opettaja miettii opetus- ja oppimismenetelmälliset teot tähän tapahtumien sarjaan sekä opettajan että opiskelijoiden osalta. Opintojakson suunnittelussa pitää miettiä opetuksen jaksotus, eli missä vaiheissa opiskellaan opettajajohtoisesti, yhteisöllisesti ja yksin. Opiskelija kulkee käsikirjoituksen mukaisen ohjatun oppimispolun ja pedagogiset valinnat ohjaavat tätä oppimisprosessin muotoilua.
Tälle sivulle on kerätty aineistoa erilaisista pedagogisista malleista, suunnittelutyökaluista ja opetusmenetelmistä.
Pedagoginen malli:
Tapa organisoida opetus- ja oppimistapahtumia, siten että oppiminen etenee pedagogisesti taidokkaasti ja strukturoidusti. Pedagogisen mallin taustalla vaikuttaa ymmärrys oppimisen ja osaamisen kehittymisen luonteesta. Se on opetuksen suunnittelun apuväline, joka jäsentää oppimis- ja opetusprosessia sekä niihin linkittyviä aktiviteetteja.
Pedagoginen käsikirjoitus:
Pedagogisen mallin yhteydessä puhutaan pedagogisesta käsikirjoituksesta, joka tarkoittaa oppimistilanteiden ja oppimista edistävien tehtävien vaiheistamista pienempiin osiin. Valittu pedagoginen malli ohjaa tätä käsikirjoittamista, joko koko opintojakson tai osaa siitä. Opiskelija kulkee siis käsikirjoituksen mukaisen ohjatun oppimispolun suunnaten opintojakson osaamistavoitteisiin.
Tähän tueksi on kehitetty alla esiteltävä opintojakson suunnittelumalli.
Opintojakson suunnittelumalli
Seuraavaa suunnittelupohjaa – Opintojakson suunnittelumalli, Opetuskerran rakennemalli sekä Työkalut ja työtavat – voi käyttää opintojakson kokonaisuuden ja opetuskerran rakenteen muotoilemisessa. Opintojakson suunnittelumalli voi toimia pohjana erilaisten opintokokonaisuuksien rakentamisessa alusta loppuun. Suunnittelupohjasta saa myös osviittaa opetukseen liittyvien työkalujen valitsemiseen.
Alla oleva kuva on linkki, joka avaa suunnittelupohjan kokonaisuudessaan. Dokumentissa on interaktiivisia alueita muun muassa opetuskerran kuljettamiseen kuluvan ajan merkitsemiseen sekä koko opintojaksoa koskevan suunnittelun kirjaamiseen. Symboleja klikkaamalla pääsee asianomaiseen kohtaan pdf-dokumenttia, jonka voi halutessaan myös tulostaa. Toimii parhaiten Firefoxilla ja Adobe Readerillä. Chrome ja Edge versio tästä.

Pedagogisia malleja ja suuntauksia
Case-pohjainen oppiminen
Case-pohjainen oppiminen eli tapauspohjainen oppiminen on lähtökohdiltaan autenttista, aitoon reaalimaailman perustuvaa oppimista. Opittavia asioita lähestytään tapauskuvausten (eli casejen) tai esimerkkien kautta, joita analysoidaan ja työstetään. Myös teoreettisten asioiden opiskelu tapahtuu näiden konkreettisten tapauskuvausten kautta.
Case-pohjaiselle oppimiselle tyypillisiä, oppimista edistäviä prosesseja ovat mm. ongelmanratkaisu, analysointi, vertailu, luokittelu, syntetisointi sekä abstrahointi (ylempien abstraktiotasojen ja tarkastelunäkökulmien luominen).
Tapausperustaista (caset) opetusta käytetään vastaan tulevien ongelmien ratkaisussa opetus on opiskelijakeskeistä, vuorovaikutteista sekä ankkuroitua todellisiin tilanteisiin/tapahtumiin (lehtileike, tarina, kuva, video, jne) opetustilanteessa opiskelijat käsittelevät jotakin esimerkkitapausta aiempien kokemustensa sekä koulutuksessa oppimiensa tietojen ja taitojen avulla tapausperusteisuus pyrkii tiedon rakentamisen lisäksi kehittämään analyyttistä päättelyä, yhteistyötaitoja, viestintätaitoja, soveltamiskykyä sekä luovuutta.
Aineistolinkit: Case-pohjainen oppiminen
Silander, P. (2012). Case-pohjainen oppiminen mobiilisti.
Dialogi oppimisessa, dialoginen oppiminen ja tiedonrakentaminen
Dialoginen oppiminen tai dialogi oppimisessa ja tiedonrakentamisessa nähdään hyvin moniuloitteisena lähestymisenä oppimiseen ja opettamiseen. Vuosituhannen alussa kehitetty DIANA-malli (kts. Aarnio & Enqvist, 2016) auttaa opettajaa jäsentämään oppimisprosessia dialogisen yhteisöllisen tiedonrakentamisen avulla. Viimevuosien tutkimukset ovat osoittaneet, että dialogiosaaminen ja siinä kehittyminen vaatii valmentamista. Tämän tueksi on kehitetty Helena Aarnion (2012) johdolla dialogiset menetelmät.
Aineistolinkit: Dialogi oppimisessa, dialoginen oppiminen ja tiedonrakentaminen
Aarnio, H. (1999). In Search of Dialogue: Developing Dialogue for Communication and Information Technological Environment. Acta Universitatis Tamperensis, 676. (Dissertation)
Aarnio, H. (2012). Dialogimenetelmät.
Aarnio, H. 2020. Dialogiosaamisen kehittäminen (podcast).
Aarnio, H. & Enqvist, J. (2016). Uudistettu DIANA-malli kehykseksi digiajan oppimiselle.
Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 18(3), 39-48.
Aarnio, H. & Ruhalahti, S. (2014). Dialogiosaamisen videosarja.
Aarnio, H. Ruhalahti, S., Michaelsson, R. & Mäki-Hakola,H. (2020). Dialogi oppimisen palveluksessa (pdf).
Jytilä, R. (2017). Toisin sanoen – Dialoginen oppimisprosessi pedagogisena haasteena. Yliopistopedagogiikka 24(1).
Mäki-Hakola, H. (2022). Oppiva yhteisö ja sen rakentumisen periaatteet. (video)
Mäki-Hakola, H. (2022). Dialogitaidot oppivan yhteisön tukena. (video)
Mäki-Hakola,H. (2021). Dialogiosaaminen haltuun osataito kerrallaan – loikka kohti parempaa ihmisyyttä (blogiteksti)
Lähteenmäki, M.-L. (2006). Reflektiivinen dialogi ongelmaperustaista koulutusta rakentavassa yhteistyössä: esimerkkitapauksena fysioterapeuttien koulutus. Aikuiskasvatus, 26(2), 84-95.
Sarja, A. (2000). Dialogioppiminen ryhmä- ja yksilötasoilla hoitotyön kontekstissa. Aikuiskasvatus, 20(2), 99-108.
Ruhalahti, S. (2019). Redesigning a Pedagogical Model for Scaffolding Dialogical, Digital and Deep Learning in Vocational Teacher Education. Acta electronica Universitatis Lapponiensis 257.
Haastepohjainen oppiminen (CBL = Challenge-based learning)
Haastepohjainen oppiminen muistuttaa läheisesti ongelmalähtöistä oppimista ja muita sen kaltaisia pedagogisia malleja. Haastepohjaisen oppimisen tunnusomaisuus on kuitenkin se, että monialainen oppijatiimi muodostaa itse haasteen jonkin todellisen yhteiskunnallisen ilmiön pohjalta. Tarkoitus on kehittää itse muodostettuun haasteeseen kestävä ja käyttäjälähtöinen ratkaisu, joka on sovellettavissa laajalti. Tässä pedagogisessa mallissa yhdistyy tiimioppiminen, syväoppiminen ja monialainen ongelmanratkaisu. Vastuu omasta ja tiimin oppimisesta on oppijoilla itsellään ja heidän tukenansa oppimiskokemuksessa on tiimivalmentaja, joka fasilitoi valittua menetelmää, kuten muotoiluprosessia, sekä tukee tiimiä heidän tavoitteiden onnistumisessa.
Oppijan roolissa:
- Ammatillinen identiteetti vahvistuu
- Itsensä ja osaamisensa johtaminen vahvistuu
- Yleiset työelämätaidot kehittyvät
- Tiimityöskentely/-oppimistaidot kehittyvät
- Merkityksellisyyden tunne voimistuu
- Systeeminen älykkyys kehittyy
Tiimivalmentajan roolissa:
- Johdetaan oppijat vuorovaikuttamaan
- Rakennetaan luottamusta empatian kautta
- Varmistetaan oppijoiden välinen palaute
- Korostetaan tarkoitusta ja tavoitetta
- Rohkaistaan ja arvostetaan
- Tuetaan erilaisin työkaluin
Aineistolinkit: Haastepohjainen oppiminen
Dikilitaş, K., Marshall, T. & Shahverdi, M. (2025). A Practical Guide to Understanding and Implementing Challenge-Based Learning (verkkokirja)
Challenge-based learning in Tampere University (verkkosivu)
Challenge-based learning.org (verkkosivusto)
Malmqvist, J.,Rådberg,K. & Lundqvist, U. (2015). From problem-based to challenge-based learning – motives, examples, outcomes and success factors.
Nyyssönen, K. (2022). Kirjallisuuskatsaus Challenge-based Learning -menetelmän hyödyntämisestä korkeakoulukontekstissa.
Miksi valita opetukseen CBL-menetelmä (video, 3:34 min)
Opettajat ja CBL-menetelmä (video, 5:34 min)
Opiskelijat ja CBL-menetelmä (video, 5:22 min)
Organisaatiot ja CBL-menetelmä (video, 4:40 min)
University of Twente. Explained: Challenge-based learning. (video, 1:55 min)
University of Twente. Challenge-based learning in practice. (video, 4:05 min)
Ilmiöpohjainen oppiminen
Kotimaisten kielten keskus määrittelee ilmiön seuraavasti: ”jollakin tavalla ilmenevä, havaittavissa oleva tapahtuma, tapahtumasarja, seikka tai asiaintila”. Ilmiöpohjaisen oppiminen tarkoittaa jonkin havaittavissa olevan asian tarkastelua ja oppimista. Rinnakkain käytettyjä termejä ovat mm. ilmiökeskeinen tai ilmiölähtöinen oppiminen laaja-alaiset ,monialaiset oppimiskokonaisuudet, integroiva ja eheyttävä opetus teemaopinnot oppiainerajat ylittävä opetus.
Aineistolinkit: Ilmiöpohjainen oppiminen
Kokkonen, T. & Laherto, A. (2018). Tiedeopetuksen muuttuvat tavoitteet: sisältötiedosta luonnontieteelliseen lukutaitoon. Ainedidaktiikka, 2(1), 20-38.
Ilmiöpohjaisuus: oppiminen osana elämää (video, 46:47 min)
Käänteinen oppiminen (Flipped learning)
Käänteisessä oppimisessa koko oppimiskulttuuri muuttuu, aina opettajasta oppimistapahtumiin asti. Oppiminen tapahtuu usein omassa tahdissa itseohjautuvasti. Opettaja ei kontrolloi oppimista siinä mielessä, onko esimerkiksi määrätyt tehtävät tehty. Tämä johtaa myös siihen, että välttämättä kaikki ei opi/opettele kaikkea.
Käänteinen oppiminen sekoitetaan usein käänteiseen luokkahuone (flipped classroom) pedagogiseen toimintamalliin. Käänteinen luokkahuone on tuoreempi opetusmetodi. Siinä on kyse ennemmin teknisestä muutoksesta. Malli sai alkunsa opetusvideoiden teosta ja niiden tarjoamisesta oppilaille netin välityksellä.
Aineistolinkit: Käänteinen oppiminen
Bergmann & Sams (2015). Flipped learning for math instruction. International society for Technology in Education.
Bergmann & Sams (2015). Flipped learning for science instruction. International society for Technology in Education.
Flippaus pähkinänkuoressa -Moodle-kurssi
Flip&Learn-hankkeen tutkimustuloksia. Esitysmateriaali Pedaforumissa v. 2022.
Flip&Learn-hankkeen päätösseminaari. Esitysmateriaali 17.11.2023.
Itä-Suomen yliopisto. (n.d.). Tervetuloa flippauksen pariin.
Itä-Suomen yliopisto. (n.d.). Flippausmanuaali.
Sointu , E., Hyypiä, M., Lambert, M. C., Hirsto, L., Saarelainen, M. & Valtonen, T. (2022c). Preliminary evidence of key factors in successful flipping: predicting positive student experiences in Flipped Classrooms. Higher Education, 85, 503–520.
Sointu, E., Valtonen, T., Hallberg, S., Kankaanpää, J., Väisänen, S., Heikkinen, L., Saqr, M., Tuominen V., & Hirsto, H. (2022b). Learning analytics and Flipped Learning in online teaching for supporting preservice teachers’ learning of quantitative research methods. Seminar.net – International Journal of Media, Technology & Life-long Learning, 18(1).
Sointu, E., Vuojärvi, H. & Äikäs, A. (2022a). Students’ perspectives on the functionality of the flipped classroom approach in master’s thesis seminar. Seminar.net – International Journal of Media, Technology & Life-long Learning, 18(1).
Toivola, M. (n.d.) Käänteinen oppiminen.
Vaderbilt University. (n.d.). Flipping the Classroom.
Flipped classroom (video, 59 s)
The flipped classroom: overcoming common hurdles (video, 4:39 min)
Blended learning & flipped classroom (video, 6:26 min)
Vertaiskokemuksia
Ahtinen, A. (2019). Flippaatsä? Flipparit TAU YouTube-kanava. (video, 10 min 41 s)
Ahtinen, A. (2019). Flippaatsä2: Flippauksen vaiheet eräässä projektissa. Flipparit TAU YouTube-kanava. (video, 12 min 25 s)
Digijoujou. (n.d.). Korkeakouluruotsia flipaten.
Itä-Suomen yliopisto. (2019). Opiskelijat kokevat positiivisesti käänteisen opetuksen vuorovaikutuskoulutuksessa.
Kantanen, H. (2018). Flipped or flopped – kurssia kääntämässä (blogiteksti).
Projektioppiminen
Projektioppiminen käytännön toiminta muodostetaan projektiksi projektilla on selkeät tavoitteet, aikataulu ja resurssit (myös toimijoilla roolit – oppiminen voi tapahtua konkreettisten tuotanto-, tutkimus- tai kehittämisprojektien puitteissa, tai aito asiakastyö) oppijat pyrkivät ratkaisemaan todellisia ongelmia täsmentämällä ongelmanasettelujaan, kokoamalla tietoa, keskustelemalla ideoista, keräämällä ja analysoimalla saatua tietoa, työskentelemällä (toteutus) tulkitsemalla tuloksia, tekemällä johtopäätöksiä sekä kommunikoimalla ideoitaan ja saatuja löydöksiään muille.
Aineistolinkit: Projektioppiminen
Engblom, T. (2017). Kesäopinnot ovat vakiinnuttaneet paikkansa. HAMK Unlimited.
Kurvinen, A. & Juvonen, P. (2018). Projektioppiminen . UAS journal.
Lautamäki, S. & Saarikoski, L. (2018). Monitieteinen oppiminen autenttisessa yritysprojektissa. Yliopistopedagogiikka, 25(2).
Upola, S. (2019). Työelämäorientoitunut projektioppiminen ammatillisen koulutuksen kontekstissa. Rovaniemi: Acta Universitas.
Ongelmälähtöinen tai ongelmaperustainen oppiminen (PBL= Problem Based Learning)
Opiskelijat ratkovat esimerkiksi työelämässä vastaan tulevia käyttötapauksia, haasteita ja ongelmia luettua ja opiskeltua tietoa päästään soveltamaan käytännössä. Opiskelijat työskentelevät pienissä ryhmissä ja itse opiskelu tapahtuu avoimia kysymyksiä asettamalla. Opettajan rooli on pienryhmätyöskentelyn eli tutoriaalin ajan toimia opiskelun ohjaajana eikä tarjota valmiita vastauksia yhteisiin tavoitteisiin. Sitoutuminen ja yhteisöllisyys eri ympäristöissä korostaa tiimin tai ryhmän merkitystä. PBL-toteutuksen eri vaiheet perustuvat saman- ja eriaikaiseen verkkotyöskentelyyn sekä itsenäisesti ja ryhmässä tapahtuvan lähi- ja etätyöskentelyn yhdistäminen vaatii pedagogisten ja teknisten ratkaisujen huolellista suunnittelua.
Ongelmalähtöisessä oppimisessa:
- keskiössä on opiskelija
- oppiminen tapahtuu oppijayhteisössä/pienryhmässä
- ohjaajana toimii tuutori tai fasilitaattori
- ratkotaan yleensä aitoja työelämään linkittyviä ongelmia
- ratkaisu löytyy itseohjautuvasti tai stukturoidummin ohjattuna hyödynnetään erilaisia digitaalisia ympäristöjä prosessin tukena (esim. dokumentointi, yhteisöllinen työskentely, ohjaus).
Aineistolinkit: Ongelmalähtöinen tai ongelmaperustainen oppiminen
Lähteenmäki, M.-L. (2006). Reflektiivinen dialogi ongelmaperustaista koulutusta rakentavassa yhteistyössä: esimerkkitapauksena fysioterapeuttien koulutus. Aikuiskasvatus, 26(2), 84-95.
Nikkarinen T. & Hoppu K. (1994). Ongelmakeskeinen opetus, ongelmalähtöinen oppiminen ja aktivoivat opetusmenetelmät. Lääketieteellinen aikakausikirja Duodecim, 110(16).
Poikela, E. & Poikela, S. (toim.). (2005). Ongelmista oppimisen iloa – ongelmaperustaisen pedagogiikan kokeiluja ja kehittämistä.
Pyörälä, E. (2014). Paradigman muutos ja aktivoivat oppimismenetelmät lääketieteen koulutuksessa. Yliopistopedagogiikka 2/2014.
Problem Based Learning in Action in Medical School (video, 11:25 min)
Simulaatiopedagogiikka
Simulaatiot tarkoittavat erilaisia, aitoja työelämän tilanteita jäljitteleviä oppimistilanteita. Ne voivat liittyä ammatissa edelleen kehittymiseen tai perusosaamisen saavuttamiseen. Simulointi voidaan tehdä käyttäen apuna simulaattoreita tai simulointiohjelmia tai muulla tavalla simuloiden oikeaa tilannetta tai ilmiötä. Simulaatiot ovat pitkään olleet käytössä jo ilmailu- ja turvallisuusalaloilla. Viimeisten vuosien aikana erityisesti terveydenhoitoalalla simulaatiot opetuksessa ja oppimisessa ovat lisääntyneet. Simulaatiotilanteet ja toteutusmallit vaihtelevat alakohtaisesti sekä käytettävissä olevien tilojen sekä resurssien mukaisesti. Opetustilanteisiin rakennetuissa simulaatiotilanteissa voidaan harjoitella esimerkiksi vuorovaikutustaitoja. Puolestaan rakennetut simulaatiot toimivat verkkoympäristöissä ja niissä voi olla pelimäisiä elementtejä. Lisäksi esimerkiksi erilaiset potilassimulaattorit toimivat simulaatio oppimisen ja opetuksen tukena. Simulaation käsite vaihtelee koulutusalakohtaisesti.
Aineistolinkit: Simulaatiopedagogiikka
Hannula, P. (2017). 360 kuvan ja videon hyödyntäminen pelastustehtävän harjoittelussa (blogiteksti).
Keskitalo, T. (2015). Developing a pedagogical model for simulation-based healthcare education. Acta electronica Universitatis Lapponiensis.
Niemi, S., Kräkin, M., Ikävalko, S. & Kantonen, M. (2020). Työyhteisösimulaatio. Käytäntölähtöisiä toimintatapoja yritysten yhteisölliseen kehittämiseen ja innovointiin. LAB-ammattikorkeakoulun julkaisusarja, osa 1.
Silvennoinen, P. & Juujärvi, S. (2018). Simulaatiot integratiivisen pedagogiikan välineenä motivoivan haastattelun oppimisessa. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 20(1), 44-61.
Tieranta, O. & Poikela, P. (2017) Helmiä hoitotyön simulaatioissa.
Syväoppiminen (Deeper learning)
Syväoppiminen määritellään usein korkeamman tason ajattelutaitojen saavuttamisen näkökulmasta, jossa opiskelija tai oppijayhteisö analysoi, tulkitsee, tutkii, vertailee, arvioi, rakentaa ja luo uutta tietoa. Työelämä nyt ja tulevaisuudessa odottaa valmistuvien opiskelijoiden omaavan korkeamman tason ajattelutaitoja.
Opetuksen suunnittelussa ja muotoilussa on hyvä pitää mielessä muutamat syväoppimista edistävät seikat. Oppijayhteisö nähdään keskeiseksi tekijäksi ja motivaattoriksi, kun tavoitellaan syväoppimista . Autenttisuus ja autenttinen oppiminen luovat tärkeän pohjan syväoppimiseen suuntaavalle yhteisölliselle tiedonrakentamiselle. Yhteisöllinen tiedonrakentaminen ja erityisesti dialoginen yhteisöllinen tiedonrakentaminen nähdään suuntaavan syväoppimiseen. Oppimisprosessin eri vaiheisiin sijoitetut itseopiskeluvaiheet (self-paced) auttavat saavuttamaan syväoppimista. Yleisti voidaan sanoa, että projektimuotoinen työskentely edistää syväoppimisen ajattelutaitojen saavuttamista.
Aineistolinkit: Syväoppiminen
Aarnio, H. (2006). Oppijalähtöisyyttä ja yhteisöllisyyttä tietoverkkoja ja verkostoja hyödyntävään oppimiseen: Tutkimustuloksia DIANA-klinikalta . Saarijärvi, Finland: Saarijärven Offset. (pdf)
Adams Becker, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall Giesinger, C. & Ananthanarayanan, V. (2017). NMC horizon report: 2017 Higher education edition. Austin, TX: The New Media Consortium. (pdf)
Anderson, L. W. (Ed.), Krathwohl, D. R. (Ed.), Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., . . . Wittrock, M. C. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New York, NY: Longman.
Herrington, J., Reeves, T. C. & Oliver, R. (2010). A guide to authentic e-learning. London, UK: Routledge.
Paavola, S., Lipponen, L. & Hakkarainen, K. (2004). Models of innovative knowledge communities and three metaphors of learning. Review of Educational Research, 74(4), 557–576.
Ruhalahti, S. (2019). Dialogisella yhteisöllisellä tiedonrakentamisella suunnataan syväoppimiseen. Teoksessa Timonen, P. Mäkelä, H. & Lukkarinen, S. (toim.). (2019). Kampuksella digittää. HUMAK julkaisut, 84-91.
Ruhalahti, S. (2020). Syväoppimisen suunnitteluperiaatteet.
Tiimioppiminen
Cohenin ja Baileyn systeemisen määritelmän (1997) mukaan tiimi on ”kokoelma yksilöitä, jotka ovat tehtävissään toisistaan riippuvaisia, jotka jakavat vastuun työn tuloksista, ja jotka näkevät itsensä ja jotka myös toiset näkevät ehyenä sosiaalisena kokonaisuutena, joka kuuluu yhteen tai useampaan laajempaan sosiaaliseen systeemiin”. Oppimisen näkökulmasta erityisen huomattavaa tässä määritelmässä on tiimin jäsenten keskinäisriippuvuus ja jaettu vastuu työn tuloksista, jotka molemmat vaikuttavat pedagogiseen suunnitteluun, oppimisen tueksi tarvittaviin rakenteisiin, opetukseen ja ohjaukseen (tiimivalmennukseen) ja arvioinnin käytäntöihin.
Tiimioppiminen itsessään on monitahoinen käsite, joka voidaan määritellä monesta eri näkökulmasta. Mahdollisia määritelmiä on muotoiltu aiemmin ”jatkuvasta [kollektiivisen] reflektoinnin ja toiminnan prosessista” (Edmondson, 1999) ”muutokseen ryhmän mahdollisten käyttäytymisten valikoimassa” (Wilson, Goodman & Cronin, 2007) tai ”prosessiin jolla viritetään ja kehitetään tiimin kykyä tuottaa niitä tuloksia, joita sen jäsenet todella haluavat” (Senge, 2006). Decuyperin, Dochyn ja Van den Bosschen (2010) mukaan tiimioppiminen on dynaaminen ja kompleksinen prosessi, joka edellyttää sellaisen dialogisen tilan luomista, jossa tiimi pystyy käymään merkityskeskustelua ja reflektoimaan jaettua tilannetta ja tavoitteita siinä, sekä ryhtymään toimeen tavoitteiden saavuttamiseksi. Tiimioppiminen voidaan käsitteellistää prosessiksi, joka kehittää tiimin kykyä rakentaa jaettua tietoisuutta tilanteesta ja potentiaalisesta arvosta siinä, sekä tiimin kykyä koordinoida toimintaansa tehokkaasti tuon arvon lisäämiseksi.
Dochy ja Segers (2018) ovat listanneet kolme keskeistä tiimioppimisen prosessia:
- Jakaminen – tiimin sisäisen viestinnän prosessi, jossa tiimi jakaa tietoa, oivalluksia, osaamista, uskomuksia ja mielipiteitä
- Merkityksen yhteisrakentelu (co-construction, sense-making) – prosessi jossa tiimin jäsenet vertaavat kriittisesti ja yhdistelevät työstään ja käsillä olevasta projektista jaettua tietoa, oivalluksia, osaamista, uskomuksia ja mielipiteitä
- Rakentava konflikti tai jännite – prosessi, jossa tiimi paljastaa ja sisällyttää toimintaansa erilaisia monimuotoisia identiteettejä, näkökulmia ja mielipiteitä (Dochy & Segers, 2018; Decuyper, Dochy & Van den Bossche, 2010)
Näiden tiimioppimisen prosessien edistäminen ja ylläpitäminen on molempien, tiimin jäsenten ja heidän valmentajansa tehtävä. Erityisen tärkeä oppimisprosessille on tiimin sisäinen jännite yksilön autonomian ja tiimin kollektiivisesti jaettujen tavoitteiden välillä. Näiden keskeisten oppimisprosessien lisäksi tiimioppiminen edellyttää edistäviä, eli fasilitoivia prosesseja.
Aineistolinkit: Tiimioppiminen
Cohen, S. G., & Bailey, D. E. (1997). What Makes Teams Work: Group Effectiveness Research From the Shop Floor to the Executive Suite. Journal of Management, 23(3), 239. https://doi.org/10.1177/014920639702300303
Decuyper, S., Dochy, F., & Van den Bossche, P. (2010). Grasping the dynamic complexity of team learning: An integrative model for effective team learning in organisations. Educational Research Review, 5(2), 111–133. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2010.02.002
Dochy, F. & Segers, M. (2018). Creating Impact Through Future Learning: The High Impact Learning that Lasts (HILL) Model. Taylor and Francis. https://doi.org/10.4324/9781351265768
Edmondson, A. (1999). Psychological Safety and Learning Behavior in Work Teams. Administrative Science Quarterly, 44(2), 350–383. https://doi.org/10.2307/2666999
Kuukkanen, T. & Hynynen, P. (2016). Moniammatillinen tiimioppiminen sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden ja opettajien kokemana. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 18(1), 53-61.
Paakkala, T.-M. 2013. Tiimi- ja kehittämisperustaisen oppimismallin toteutumisen mahdollisuudet ja haasteet Hämeen ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyö HAMK.
Salminen, E.-M. 2013. Osallistava ja tutkiva tiimiopiskelu – esimerkki terveydenhoitotyön opiskelusta. Teoksessa Sirkka, A. & Sankari, A. (toim.) Oppimista motivoiva moninaisuus : opettajien vinkkejä opettajille. Satakunnan ammattikorkeakoulu.
Senge, P. M. (2006). The Fifth Discipline: The Art & Practice of The Learning Organization (Revised&Updated edition). Doubleday.
Tapani, A. & Yli-Rämi, H. (2020). Tiimioppimista suomalaisittain. TAMK journal.
Wilson, J. M., Goodman, P. S., & Cronin, M. A. (2007). Group Learning. Academy of Management Review, 32(4), 1041–1059. https://doi.org/10.5465/AMR.2007.26585724
Tutkiva oppiminen (Inquiry-based learning)
Mallin mukainen vaiheistettu opetus etenee seuraavasti:
- kontekstin luominen
- ongelmien asettaminen
- oppilaiden työskentelyteorioiden luominen
- kriittinen arviointi
- uuden syventävän tiedon hankkiminen
- tarkentuvien kysymysten kehitteleminen
- asteittain tarkentuvien teorioiden luominen
- prosessin jakaminen
- tulosten julkistaminen
Aineistolinkit: Tutkiva oppiminen
Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K. (n.d.) Tutkivan oppimisen malli.
Rajakangas, E. & Romppainen, H. (2015). Tutkiva oppiminen opintojakson pedagogisena ratkaisuna.
Yhteistoiminnallinen oppiminen (cooperative learning)
Yhteistoiminnallinen oppiminen on opiskelua pienryhmissä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Tavoitteena on yhdessäoppimisen kautta sitouttaa opiskelijat oppimisprosessiin ja toisaalta opettaa opiskelijoille yhteistoiminnan taitoja ja vastuuta omasta ja toisten opiskelijoiden oppimisesta. Yhteistoiminnallisessa oppimisessa on pääpaino yhteisellä tuotoksella ja sillä, että kaikki oppivat samat asiat ja osallistuvat yhteisen tavoitteen saavuttamiseen oppimisen muotoina keskustelu, pohdinnat ja ryhmän itsearviointi ovat keskeisiä. Yhteistyöskentely vaatii tavoitteellisuutta, vastuullisuutta ja sitoutumista.
Yksi ko. oppimisen malli on ns. palapelitekniikka, jossa perusryhmänä toimii nk. kotiryhmä ja tilapäisesti kotiryhmästä voidaan koota nk. asiantuntijaryhmiä teemakohtaiseen työskentelyyn.
Mallin mukaisessa toteutuksessa voi hyödyntää erilaisia digitaalisia ympäristöjä, jotka tukevat prosessin mukaista toimintaa.
Aineistolinkit: Yhteistoiminnallinen oppiminen
Korhonen, J. (2008). Yhteistyössä on voimaa! Kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta ammattiopisto, ammattikorkeakoulu ja yliopisto-opiskelijoiden yhteisellä opintojaksolla. JAMK AOKK Kehittämishankeraportti.
Leppilampi, A. (2019). Yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmiä.
Siltala, R. (2010). Innovatiivisuus ja yhteistoiminnallinen oppiminen liike-elämässä ja opetuksessa.. Turku: Turun yliopisto. (pdf)
Hellström M., Johnson P., Leppilampi A. & Sahlberg P. (2015). Yhdessä oppiminen – Yhteistoiminnallisuuden käytäntö ja periaatteet. Helsinki: Into Kustannus. Ote kirjasta yhteistoiminnallisen oppimisprosessin suunnittelu.
Yhteisöllinen oppiminen (collaborative learning)
Yhteisöllisellä oppimisella tarkoitetaan oppimista, jossa jokaisella ryhmän jäsenillä on yhteinen tehtävä ja tavoite ja jossa pyritään jaettujen merkitysten sekä sitoutumisen ja yhteisen ymmärryksen rakentamiseen vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa (kts. esim. Dillenbourg, 1999; Baker et.al., 1999; Järvelä & Häkkinen, 2002).
Edellytyksenä on, että oppijayhteisön rakentumiseen kiinnitetään huomiota ja kaikki nk. yhdessä oppiminen eivät edusta yhteisöllisen oppimisen mallia. Oppijayhteisön jäsenillä on yhteinen perusta ja toisaalta oppimisen tavoite.
Aineistolinkit: Yhteisöllinen oppiminen
Suhonen, M., Kaakinen, P., Kaasila, R. & Sarenius V-M. (2015). Yhteisöllinen oppiminen pro gradu -tutkielmien pienryhmäohjauksessa. Yliopistopedagogiikka, 3/2015.
Virtanen. (2017). Yhteisöllinen oppiminen. Lehtori Virtanen -YouTube-kanava. (video, 4:08 min)
Virtanen. (2017). Yhteisöllisyyttä tukevia digivälineitä. Lehtori Virtanen -YouTube-kanava. (video, 3:17 min)
Yrittäjyyspedagogiikka
Aineistolinkit: Yrittäjyyspedagogiikka
McCallum, E., Weicht, R., Mcmullan, L., Price, A., Bacigalupo,M. & O´Keeffe, W. (2018). EntreComp into Action – Get inspired, make it happen: A user guide to the European Entrepreneurship Competence Framework. Luxenbourg: Publications Office of the European Union.
Lackéus, M. (2015). Entrepreneurship in education. What, why, when, how. Entrepreneurship360 background paper.
YES (n.d.). YES-verkosto.
Yrittäjämäinen tiimioppiminen
Alun perin Johannes Partasen Jyväskylän ammattikorkeakoulun Tiimiakatemialla vuodesta 1990 alkaen kehittämä ja TAMKin Proakatemialla edelleen vuodesta 1999 lähtien kehittynyt yhteisöllisen oppimisen malli, joka perustuu holistiseen ihmiskäsitykseen, pragmaattiseen tietokäsitykseen (tieto ja toiminta yhdistyvät sekä todentuvat jatkuvassa prosessissa), sekä sosio-konstruktivistiseen käsitykseen yhdessä oppimisesta.
Mallin ytimessä ovat oppimisprosessin ja sen pääasiallisina viitekehyksinä toimivien yhteisöjen (koulutusohjelman yhteisö, tiimiyritys) jäsenyys ja omistajuus, tiimivalmennus pääasiallisena ohjausmenetelmänä, aito liiketoiminta (projektit) ja asiakkuudet, sekä dialogi tiimin yhteisen tilannekuvan, tavoitteiden ja toiminnan hahmottamisen ja uuden tiedon rakentamisen ja reflektoinnin keskeisimpänä menetelmänä.
Yrittäjämäinen tiimioppiminen on vaativa relationaalinen prosessi, jossa itseohjautuva kollektiivinen toiminta, dialoginen reflektointi ja uuden tiedon luominen kietoutuvat yhteen itseään ylläpitävänä oppimisprosessina, jonka tavoitteena on positiivinen ja kestävä muutos materiaalisessa ja sosiaalisessa ympäristössä ja olosuhteissa. Tämä prosessi perustuu yhteistyöhön joka edellyttää osallistujilta (tiimin jäseniltä, valmentajilta) rohkeaa jaetuista arvoista ja tavoitteista huolehtimista, sitoutumista toistensa auttamiseen ja yhteistyöhön, sekä dialogisuutta viestinnän päällimmäisenä tavoitteena.
Aineistolinkit: Yrittäjämäinen tiimioppiminen
Arpiainen, R-L. (2019). Tiimityötä, toimintaa ja tunteita – näkökulmia yrittäjyyskasvatuksesta ja yrittäjämäisestä oppimisesta kokemuksellisen toimintaoppimisen viitekehyksessä. Helsinki: Unigrafia.
Proakatemia. (n.d). Proakatemian sivusto.
Senge, P. (n.d). Videotervehdys Tiimiakatemian 20-vuotisjuhlaan. (video, 13:38 min)
Stenlund, A. (2017). Yrittäjyyden tuottaminen: tavoitteena kyvykkyys, jota kilpailu edellyttää, osaaminen rakentaa ja itsenäisyys ilmentää.
Tiimiakatemia. (n.d.). Tietopankki.
Opetusmenetelmät
Erilaiset ja vaihtelevat opetusmenetelmät tuovat opetukseen monipuolisuutta ja vaihtelevuutta. Lapin AMK:n tekemistä julkaisuista löytyy käytännönlähteisiä ja eri aloille soveltuvia menetelmiä niin lähi- kuin verkko-opetukseen.
Aineistolinkit: Opetusmenetelmät
Arkko-Saukkonen A. & Merivirta M.(2015). Innostusta oppimistilanteisiin: Vinkkejä oppijalähtöiseen opetukseen. Lapin AMK.
Arkko-Saukkonen A. &Saloniemi K. (toim.). (2018). Innostusta verkkotyöskentelyyn.
Koskinen, P. & Lämsä, J. (2019). Ruotiminen: toimintamalli harjoitustehtävien läpikäyntiin. Yliopistopedagogogiikkaa, 2/2019.
Mäki-Hakola,H. (2021). Dialogiosaaminen haltuun osataito kerrallaan – loikka kohti parempaa ihmisyyttä (blogiteksti)
Laakso, M. (2020). Aktivoi luentosi -opas luettavissa päivitettynä (blogiteksti).
Lähteenmäki, M-L. & Ruhalahti, S. (2021). Eräänä aamuna nousi etäopettajan aurinko (blogiteksti).
OAMK. (n.d.). Opetusmenetelmät opetuksen monipuolistajina.
Osallistamisen voima -fasilitoinnin verkkokurssi Moodlessa
TLC. (2021). Hybridiopetus – ehdottomasti mahdollisuus! Uutinen webinaarista. Teaching and Learning Centre. Tampereen korkeakouluyhteisö.
Viro, E. (2021). Mie flippaan (blogiteksti).
Mikäli haluaisit tuottaa sivulle tietopaketin jostain opetusmenetelmästä, ota yhteyttä sivuston ylläpitoon palautelomakkeen kautta tai tlc@tuni.fi.
Linkit tarkistettu 3.10.2023