|
ACI-42070 Identifiointi, 5 op
|
Matti Vilkko
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 1 |
|
3.-n. vuosikurssi
Automaatio-, kone- ja materiaalitekniikan tiedekunta Automaatiotekniikan koulutusohjelma Jatko-opiskelijat |
Hyväksytysti suoritettu tietokonetentti
-
Tavoitteena on tarjota opiskelijalle tärkeimpien identifiointimenetelmien käyttöön ja ymmärtämiseen tarvittava teoreettinen perustietämys ja käytännön harjoitus.
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Mallien ja järjestelmien tunteminen: - impulssivaste, - taajuusvaste, - spektri - lineaariset aikainvariantit järjestelmät, mallirakenteet - häiriön malli | Periodogrammi, ikkunoinnin periaate | Blackman-Tukey, Hamming etc. |
2. | Menetelmien ymmärtäminen: - ei-parametriset aika- ja taajuustasomenetelmät, - parametrien estimointimenetelmät, ennustevirhe, LR, LSE - parametrien laskentamenetelmät, iteratiiviset hakumenetelmät - rekursiivinen estimointi, | Prewhitening, ETFE, RLS-algoritmi | QR-hajotelma, Newton, quasi-Newton, LM, gradientin laskenta, matriisinkääntölemma, |
3. | Identifiointiprosessin soveltaminen: - kokeen suunnittelu, - datan esikäsittely, - identifiointikriteeri, - mallirakenteen valinta, - validointi. | Takaisinkytketyn järjestelmän identifiointi. | Integraattori identifioitavassa järjestelmässä |
4. | Identifiointityökalun käyttäminen: - identifiointiprosessi, - Matlab System Identification Toolbox - mallien vertailu aikatasossa, taajuustasossa, residuaalianalyysi | Viiveen tunnistamisen vaihtoehtoiset tavat. |
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | System Identification, Theory for the User | Lennart Ljung | 0-13-656695-2 | ISBN 0-13-656695-2 | Englanti |
Opintojakso | P/S |
ACI-20090 Mallinnus ja simulointi | Suositeltava |
MAT-20500 Todennäköisyyslaskenta | Suositeltava |
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Vastaavuus 1 = 1 |
|
|
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 1 | Luennot Harjoitukset |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |