|
SGN-1200 Signaalinkäsittelyn menetelmät, 4 op
|
Heikki Huttunen
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 1 |
|
Tentti tai välikokeet. Lisäksi on suoritettava 20% viikkoharjoituksista.
-
Tavoitteena on selvittää lineaaristen järjestelmien ja digitaalisen signaalinkäsittelyn peruskäsitteet sekä perehtyä myöhemmillä laitoksen kursseilla tarvittaviin alan perusmenetelmiin ja ohjelmistoihin. Menetelmiä havainnollistetaan tietokoneharjoituksissa käytännönläheisillä esimerkeillä.
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Digitaalisen signaalinkäsittelyn perusteet: näytteenottoteoreema, diskreetit signaalit ja niiden ominaisuudet, digitaaliset lineaariset järjestelmät ja niiden ominaisuudet, konvoluutio. | ||
2. | Lineaaristen järjestelmien analyysi: diskreetti Fourier-muunnos, FFT, z-muunnos, siirtofunktio ja taajuusvaste. | Fourier-muunnos, Fourier-sarja ja diskreettiaikainen Fourier-muunnos. | |
3. | Lineaaristen järjestelmien synteesi: FIR-suodinten suunnittelu ikkunamenetelmällä. | Remez-menetelmä. | |
4. | Katsaus sovelluksiin: monisteesta käsitellään kuvankäsittely ja kuvankoodaus, minkä lisäksi pyritään saamaan vierailuluennoitsijoita laitokselta ja teollisuudesta. |
Arvosana määräytyy tentin ja laskuharjoitusaktiivisuuden perusteella. Tentti mittaa opintojakson ydinaineksen omaksumista.
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Opintomoniste | Signaalinkäsittelyn menetelmät | Heikki Huttunen | 952-15-1432-9 | Tampere, 2005 | Suomi |
Opintojakso | P/S | Selite |
MAT-10311 Insinöörimatematiikka A 1 | Pakollinen | |
MAT-10321 Insinöörimatematiikka A 2 | Pakollinen |
Tietoa esitietovaatimuksista
Esitietoina vaaditaan perustiedot kompleksiluvuista ja matriisilaskennasta. Nämä voi hankkia myös suorittamalla muille koulutusohjelmille suunnatut vastaavat insinöörimatematiikan kurssit.
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 1 |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 5 % |