|
Opinto-opas 2012-2013
TTE-3260 Integroidun tuotekehityksen ja tuotannon projektityö, CDIO, 4 op
|
Lisätiedot
KAIKKI kurssiin liittyvä tiedotus ja materiaalienjako tapahtuu kurssin Moodlessa! Kirjaudu hyvissä ajoin ennen kurssin alkua Moodleen.
https://moodle2.tut.fi/course/view.php?id=5027
Kurssista vastaavana professorina toimii Asko Riitahuhta ja käytännönasioiden hoidosta vastaa assistentti Mikko Vanhatalo. Kaikki kurssiin liittyvät kysymykset tulee osoittaa Mikko Vanhatalolle mikko.vanhatalo(ät)tut.fi
Vastuuhenkilö
Mikko Vanhatalo
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Opintojaksolla ratkaistaan todellinen tekninen ongelma, suunnitellaan yksityiskohdat, suunnittelussa huomioidaan tuotekehityksen ja tuotantotekniikan eri näkökulmat, ratkaisusta rakennetaan kevytprototyyppi ja tuloksia esitellään seminaaritilaisuudessa. Tämän lisäksi kehitysprosessin eri vaiheista raportoidaan lukuisten erilaisten välipalautusten avulla. Opintojaksolla on vain muutama lähiopetustilaisuus, joten pääasiassa ryhmä toimii itsenäisesti ja mm. vastaa projektin onnistumisesta, ryhmän sisäisestä työnjaosta, aikataulussa pysymisestä ja kevytprototyypin rakentamisesta. Tarkoituksena on, että aiemmin käydyillä opintojaksoilla opittuja asioita, teorioita ja työkaluja sovelletaan käytäntöön kehitystehtävässä ja jokainen pääsee toimimaan oman alansa (koulutusohjelma, pääaine ja/tai sivuaine) asiantuntijana. Opintojakson läpäiseminen vaatii ryhmätyökykyä, kykyä itsenäiseen työskentelyyn, paineensietokykyä, päätöstentekotaitoa ja halua selvityä vaativasta kehitystehtävästä.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
Opintojaksolla keskitytään laajahkon harjoitustyön tekemiseen ja tukevia luentoja on vain muutama. Opintojakson periaatteena on, että opiskelijat tekevät aktiivisesti töitä oppimisensa eteen niin yksilöinä kuin ryhmänäkin. Opintojakso suositellaan suoritettavaksi aineopintokokonaisuuden muiden opintojaksojen jälkeen, sillä niillä hankittua osaamista tarvitaan tällä opintojaksolla.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija on saanut kokemuksen tuotteen kehittämisprosessin (hahmottaminen, suunnittelu, toteutus ja hyödyntäminen) läpiviennistä sekä tuotantotekniikan eri näkökulmien huomioinnista tuotteen suunnittelussa. Opintojakson aikana opiskelijan ymmärrys aineopintokokonaisuuden muiden opintojaksojen sisällöstä on lisääntynyt sekä erilaiset metataidot ovat kehittyneet.
Sisältö
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Tieteen alaan liittyvä tietämys: - tuotekehitysprosessin läpivieminen ja työkalujen hyödyntäminen - tuotantotekniikan erilaisten näkökulmien (kuten valmistettavuus, tuotettavuus) soveltaminen tuotteen suunnittelussa | ||
2. | Henkilökohtaiset ja ammatilliset taidot ja ominaisuudet: - ongelman tunnistus, analysointi ja ratkaiseminen - luotettavan tiedon etsiminen ja soveltaminen käytäntöön - kokonaisuuden hahmottaminen ja huomion/resurssien kohdistaminen oleelliseen - henkilökohtaisten taitojen (aloitteellisuus, riskinottokyky, joustavuus, luova ja kriittinen ajattelu, ajanhallinta, tiedonhalu ja oman osaamisen tiedostaminen) kehittyminen - ammatillisten taitojen (ammattimainen käyttäytyminen, vastuullisuus ja rehellisyys, oman tieteenalan seuraaminen) harjoittelu | ||
3. | Ihmissuhdetaidot: - tiimityöskentelytaitojen (tehokas ryhmässä toimiminen, ryhmädynamiikan havaitseminen, oman roolin löytäminen ja ottaminen) parantaminen - monialaisessa tiimissä kommunnikoinnin ja erilaisten kommunikointitaitojen (kommunikoinnin jäsentäminen ja kommunikoitisrategiat) hajoittelu | ||
4. | Systeemien kehitys (konseptointi, suunnittelu, toteutus ja käyttö) yrityksissä ja yhteiskunnassa: - insinöörin roolit ja vastuut - toiminnan strategia, tavoitteet ja suunnittelu - konseptointi (tavoitteiden ja vaatimusten asettaminen, tehtävän ja konseptin määrittely, mallintaminen ja vaatimusten saavuttamisesta varmistuminen) - suunnittelu (suunnitteluprosessin vaiheistus ja menettelytavat, tietämyksen hyödyntäminen suunnittelussa, monitavoitteinen suunnittelu, päätöksenteko puutteellisen tiedon pohjalta) - toteuttaminen (toteuttamisprosessin suunnittelu, valmistusprosessi, testaus, toteutuksen johtaminen) - käyttö (käytön suunnittelu, elinkaaren huomiointi, käytön lopettamiseen liittyvät asiat) |
Opintojakson arvostelu
Opintojakson arviointi pohjautuu välipalautuksiin, ryhmätyönä laadittuun artikkeliin, kehitystyön konkreettisiin tuloksiin, tulosten esittelytilaisuuteen sekä ryhmän laatimaan sisäiseen arviointiin omasta toiminnastaan. Opintojakson arvioinnissa huomioidaan substanssiosaamisen lisäksi nk. metataitojen kehittyminen opintojakson aikana. Tarkemmat tiedot kurssin arviointikäytännöistä selviää Moodlesta.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Osasuoritukset:
Esitietovaatimukset
Opintojakso | P/S | Selite |
TTE-3011 Tuotekehitys | Suositeltava | 1 |
TTE-3017 Product Development | Suositeltava | 1 |
TTE-3121 Innovointi | Suositeltava |
1 . TTE-3011 ja TTE-3017 ovat sisällöltään samoja ja täten keskenään vaihtoehtoisia
Tietoa esitietovaatimuksista
Opintojakso on tarkoitus suorittaa vasta Tuotekehitys, Innovointi, Laatu- ja mittaustekniikat, Valmistustekniikat ja -järjestelmät sekä Johdanto robotiikkaan ja automaatioon opintojaksojen jälkeen. Tämän opintojakson suorittamiseksi opiskelija tarvitsee em. opintojaksojen osaamista.
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Tekniikanalan yliopisto-opiskelu on pelkkää teorioiden opettelua ja luennoilla istumista? Ehei, tämä opintojakso on jotain ihan muuta! Kääri hihat, sillä nyt oikeasti tehdään eikä vain puhuta. Opintojaksolla opiskelijaryhmille annetaan haastavia teknisiä ongelmia ratkottavaksi tarkoituksena on rakentaa ratkaisusta kevytprototyyppi ja kilpailla muita ryhmiä vastaan, kellä on paras ja toimivin kokonaisratkaisukonsepti ongelmaan. Luentoja, varsinaista opetusta tai muuta luokassa istuskelua ei juurikaan opintojaksolla ole, vaan keskeisimmät asiat, teoriat ja työkalut on jo opittu aiemmilla opintojaksoilla ja nyt on tarkoitus hyödyntää tuota osaamista käytännössä! Opiskelijaryhmät vastaavat itse ryhmänsä toiminnasta, päätöksistä ja aikataulussa pysymisestä. Vapaus tuo vastuuta ja ryhmän asiantuntijoiden tulee pystyä tuomaan osaamisensa hyötykäyttöön, jotta luovat ideat konkretisoituvat toteutettavissa olevaksi ratkaisukonseptiksi, jossa on huomioitu erityisesti tuotantotekniset näkökulmat. | Luennot |
Lähiopetus: 5 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 95 % |