Opinto-opas 2014-2015
Perus

Perus Pori KV Jatko Avoin

|Tutkinnot|     |Opintokokonaisuudet|     |Opintojaksot|    

Opinto-opas 2014-2015

MEI-30600 Integroidun tuotekehityksen ja tuotannon projektityö, CDIO, 4 op
Project in Integrated Product and Production Development, CDIO

Lisätiedot

Kaikki kurssiin liittyvä tiedotus ja materiaalienjako tapahtuu kurssin Moodlessa! Kirjaudu hyvissä ajoin ennen kurssin alkua Moodle2:een. Kurssista vastaavana professorina toimii Asko Riitahuhta ja käytännönasioiden hoidosta vastaa assistentti Mikko Vanhatalo. Kaikki kurssiin liittyvät kysymykset tulee osoittaa Mikko Vanhatalolle mikko.vanhatalo(ät)tut.fi

Vastuuhenkilö

Mikko Vanhatalo

Opetus

Opetusmuoto P1 P2 P3 P4 Kesä Toteutuskerrat Luentoajat ja -paikat
Luennot
Harjoitustyöt
Seminaari
Verkkotyöskentely




 




 
 4 h/per
 35 h/per

 15 h/per

+35 h/per
 2 h/per
+15 h/per




 
MEI-30600 2014-01 Maanantai 14 - 15 , K1702

Suoritusvaatimukset

Opintojaksolla ratkaistaan todellinen tekninen ongelma, suunnitellaan yksityiskohdat, suunnittelussa huomioidaan tuotekehityksen ja tuotantotekniikan eri näkökulmat, ratkaisusta rakennetaan kevytprototyyppi ja tuloksia esitellään seminaaritilaisuudessa. Tämän lisäksi kehitysprosessin eri vaiheista raportoidaan lukuisten erilaisten välipalautusten avulla. Opintojaksolla on vain muutama lähiopetustilaisuus, joten pääasiassa ryhmä toimii itsenäisesti ja mm. vastaa projektin onnistumisesta, ryhmän sisäisestä työnjaosta, aikataulussa pysymisestä ja kevytprototyypin rakentamisesta. Tarkoituksena on, että aiemmin käydyillä opintojaksoilla opittuja asioita, teorioita ja työkaluja sovelletaan käytäntöön kehitystehtävässä ja jokainen pääsee toimimaan oman alansa (koulutusohjelma, pääaine ja/tai sivuaine) asiantuntijana. Opintojakson läpäiseminen vaatii ryhmätyökykyä, kykyä itsenäiseen työskentelyyn, paineensietokykyä, päätöstentekotaitoa ja halua selvityä vaativasta kehitystehtävästä.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija on saanut kokemuksen tuotteen kehittämisprosessin (hahmottaminen, suunnittelu, toteutus ja hyödyntäminen) läpiviennistä sekä tuotantotekniikan eri näkökulmien huomioinnista tuotteen suunnittelussa. Opintojakson aikana opiskelijan ymmärrys aineopintokokonaisuuden muiden opintojaksojen sisällöstä on lisääntynyt sekä erilaiset metataidot ovat kehittyneet.

Sisältö

Sisältö Ydinsisältö Täydentävä tietämys Erityistietämys
1. Tieteen alaan liittyvä tietämys: - tuotekehitysprosessin läpivieminen ja työkalujen hyödyntäminen - tuotantotekniikan erilaisten näkökulmien (kuten valmistettavuus, tuotettavuus) soveltaminen tuotteen suunnittelussa     
2. Henkilökohtaiset ja ammatilliset taidot ja ominaisuudet: - ongelman tunnistus, analysointi ja ratkaiseminen - luotettavan tiedon etsiminen ja soveltaminen käytäntöön - kokonaisuuden hahmottaminen ja huomion/resurssien kohdistaminen oleelliseen - henkilökohtaisten taitojen (aloitteellisuus, riskinottokyky, joustavuus, luova ja kriittinen ajattelu, ajanhallinta, tiedonhalu ja oman osaamisen tiedostaminen) kehittyminen - ammatillisten taitojen (ammattimainen käyttäytyminen, vastuullisuus ja rehellisyys, oman tieteenalan seuraaminen) harjoittelu     
3. Ihmissuhdetaidot: - tiimityöskentelytaitojen (tehokas ryhmässä toimiminen, ryhmädynamiikan havaitseminen, oman roolin löytäminen ja ottaminen) parantaminen - monialaisessa tiimissä kommunnikoinnin ja erilaisten kommunikointitaitojen (kommunikoinnin jäsentäminen ja kommunikoitisrategiat) hajoittelu     
4. Systeemien kehitys (konseptointi, suunnittelu, toteutus ja käyttö) yrityksissä ja yhteiskunnassa: - insinöörin roolit ja vastuut - toiminnan strategia, tavoitteet ja suunnittelu - konseptointi (tavoitteiden ja vaatimusten asettaminen, tehtävän ja konseptin määrittely, mallintaminen ja vaatimusten saavuttamisesta varmistuminen) - suunnittelu (suunnitteluprosessin vaiheistus ja menettelytavat, tietämyksen hyödyntäminen suunnittelussa, monitavoitteinen suunnittelu, päätöksenteko puutteellisen tiedon pohjalta) - toteuttaminen (toteuttamisprosessin suunnittelu, valmistusprosessi, testaus, toteutuksen johtaminen) - käyttö (käytön suunnittelu, elinkaaren huomiointi, käytön lopettamiseen liittyvät asiat)     

Ohjeita opiskelijalle osaamisen tasojen saavuttamiseksi

Opintojakson arviointi pohjautuu välipalautuksiin, ryhmätyönä laadittuun artikkeliin, kehitystyön konkreettisiin tuloksiin, tulosten esittelytilaisuuteen sekä ryhmän laatimaan sisäiseen arviointiin omasta toiminnastaan. Opintojakson arvioinnissa huomioidaan substanssiosaamisen lisäksi nk. metataitojen kehittyminen opintojakson aikana. Tarkemmat tiedot kurssin arviointikäytännöistä selviää Moodlesta.

Arvosteluasteikko:

Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)

Osasuoritukset:

Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan

Esitietovaatimukset

Opintojakso P/S Selite
MEI-30100 Innovointi Suositeltava    
MEI-30300 Tuotekehitys Suositeltava    
MEI-40300 Valmistustekniikat ja -järjestelmät Suositeltava    

Tietoa esitietovaatimuksista
Opintojakso on tarkoitus suorittaa vasta Tuotekehitys, Innovointi, Laatu- ja mittaustekniikat, Valmistustekniikat ja -järjestelmät sekä Johdanto robotiikkaan ja automaatioon opintojaksojen jälkeen. Mutta vaikka jokin näistä vielä puuttuu, niin kurssille voi kyllä osallistua.

Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)



Vastaavuudet

Opintojakso Vastaa opintojaksoa  Selite 
MEI-30600 Integroidun tuotekehityksen ja tuotannon projektityö, CDIO, 4 op TTE-32600 Integroidun tuotekehityksen ja tuotannon projektityö, CDIO, 4 op  

Tarkempia tietoja toteutuskerroittain

Toteutus Kuvaus Opetusmuodot Toteutustapa
MEI-30600 2014-01 Tekniikanalan yliopisto-opiskelu on pelkkää teorioiden opettelua ja luennoilla istumista? Ehei, tämä opintojakso on jotain ihan muuta! Kääri hihat, sillä nyt oikeasti tehdään eikä vain puhuta. Opintojaksolla opiskelijaryhmille annetaan haastavia teknisiä ongelmia ratkottavaksi tarkoituksena on rakentaa ratkaisusta kevytprototyyppi ja kilpailla muita ryhmiä vastaan, kellä on paras ja toimivin kokonaisratkaisukonsepti ongelmaan. Luentoja, varsinaista opetusta tai muuta luokassa istuskelua ei juurikaan opintojaksolla ole, vaan keskeisimmät asiat, teoriat ja työkalut on jo opittu aiemmilla opintojaksoilla ja nyt on tarkoitus hyödyntää tuota osaamista käytännössä! Opiskelijaryhmät vastaavat itse ryhmänsä toiminnasta, päätöksistä ja aikataulussa pysymisestä. Vapaus tuo vastuuta ja ryhmän asiantuntijoiden tulee pystyä tuomaan osaamisensa hyötykäyttöön, jotta luovat ideat konkretisoituvat toteutettavissa olevaksi ratkaisukonseptiksi, jossa on huomioitu erityisesti tuotantotekniset näkökulmat.   Luennot
   
Lähiopetus: 5 %
Etäopetus: 0 %
Itseopiskelu: 95 %  

Viimeksi muokattu05.05.2014