Opinto-opas 2015-2016

MAT-82200 Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, 5 op
Qualitative Research Methods

Lisätiedot

Soveltuu jatko-opinnoiksi

Vastuuhenkilö

Anne-Maritta Tervakari

Opetus

Toteutuskerta 1: MAT-82200 2015-01

Opetusmuoto P1 P2 P3 P4 Kesä
Luennot
Harjoitustyöt
Seminaari
Verkkotyöskentely




 




 
 2 h/per
 11 h/per
 9 h/per
 53 h/per

+21 h/per
+6 h/per
+34 h/per




 

Luentoajat ja -paikat: Tiistai 10 - 12 TB220

Suoritusvaatimukset

Hyväksytysti suoritettu kirjallinen harjoitustyö sekä toteutuskerralla erikseen määritellyt harjoitukset tai muut tehtävät.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee tieteellisen tutkimuksen ja erityisesti kvlitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen tunnuspiirteet, laadullisen tutkimusprosessin vaiheet sekä ymmärtää tutkimuksenteon eettiset periaatteet. Opiskelija osaa muodostaa tutkimusongelman ja ymmärtää teorian merkityksen laadullisessa tutkimuksessa. Opiskelija osaa valita tutkimusongelman ratkaisuun soveltuvan tutkimusstrategian ja -menetelmän sekä aineistonkeruutavan ja tuntee laadullisen aineiston analysoinnin perusperiaatteet. Opiskelija osaa laatia laadullisen tutkimuksen raportin ja ymmärtää laadullisen tutkimuksen arvioinnin perusperiaatteet.

Sisältö

Sisältö Ydinsisältö Täydentävä tietämys Erityistietämys
1. Kvalitatiivisen tutkimuksen tunnuspiirteet ja tutkimusprosessin vaiheet. Tutkimuksen peruskäsitteet ja tutkimusasetelmat.  Tutkimusten jaottelua tutkimusstrategian ja tutkimuksen tarkoituksen mukaan.  Tieteenfilosofiaan liittyvät kysymykset: ontologia, epistemologia, logiikka ja teleologia. Tutkimuksen paradigmat. 
2. Tutkimusongelma ja teoria kvalitatiivisessa tutkimuksessa.  Teorian erilaiset roolit.  Induktiivinen, deduktiivinen ja abduktiivinen päättely. 
3. Yleisimmät kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmät.  Tutkimusstrategioiden ja -menetelmien vertailu ja valinta.   Tutkimusstrategioiden ja -menetelmien tieteenfilosofinen tausta. 
4. Tutkimusaineiston kerääminen ja aineiston analysoinnin perusperiaatteet laadullisessa tutkimuksessa. Tutkimustoiminnan eettiset kysymykset. Ihminen tutkimuskohteena.   Tulkinta ja sen haasteet laadullisessa tutkimuksessa.   Tiedon subjektiivisuus. 
5. Laadullisen tutkimuksen raportointi. Laadullisen tutkimuksen arviointi.  Aineiston tiheä kuvaus ja tieteellinen kerronta. Laadullisen tutkimuksen luotettavuus.   Laadullisen tutkimuksen yleistettävyys. 

Ohjeita opiskelijalle osaamisen tasojen saavuttamiseksi

Opintojakson kokonaisarvosana (0-5) muodostuu kirjallisen työn (50%) ja harjoitustehtävien (50%) perusteella. Aktiivisella osallistumisella opetukseen on mahdollista korottaa opintojakson kokonaisarvosanaa. Arvosanan 3 saavuttaminen edellyttää ydinaineksen hyvää hallintaa ja arvosanaa 4 varten on hallittava lisäksi täydentävän tietämyksen asiat. Arvosana 5 edellyttää em. mainittujen lisäksi myös erityistietämykseen kuuluvien asioiden hallintaa. Mikäli ydinaineksen hallinnassa on vähäisiä puutteita, voi opiskelija saavuttaa arvosanan 1 tai 2 riippuen puutteiden määrästä. Mikäli ydinaineksen hallinnassa on vakavia puutteita, arvosanaksi tulee hylätty. Hylättyä arvosanaa ei voi korottaa aktiivisella osallistumisella.

Arvosteluasteikko:

Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)

Osasuoritukset:

Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan



Vastaavuudet

Opintojakso Vastaa opintojaksoa  Selite 
MAT-82200 Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, 5 op MATHM-57550 Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, 5 op  

Viimeksi muokattu 11.03.2015