MAT-82200 Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, 5 op
Qualitative Research Methods
Lisätiedot
Soveltuu jatko-opinnoiksi
Vastuuhenkilö
Anne-Maritta Tervakari
Opetus
Toteutuskerta 1: MAT-82200 2015-01
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä |
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Hyväksytysti suoritettu kirjallinen harjoitustyö sekä toteutuskerralla erikseen määritellyt harjoitukset tai muut tehtävät.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee tieteellisen tutkimuksen ja erityisesti kvlitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen tunnuspiirteet, laadullisen tutkimusprosessin vaiheet sekä ymmärtää tutkimuksenteon eettiset periaatteet. Opiskelija osaa muodostaa tutkimusongelman ja ymmärtää teorian merkityksen laadullisessa tutkimuksessa. Opiskelija osaa valita tutkimusongelman ratkaisuun soveltuvan tutkimusstrategian ja -menetelmän sekä aineistonkeruutavan ja tuntee laadullisen aineiston analysoinnin perusperiaatteet. Opiskelija osaa laatia laadullisen tutkimuksen raportin ja ymmärtää laadullisen tutkimuksen arvioinnin perusperiaatteet.
Sisältö
Sisältö | Ydinsisältö | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Kvalitatiivisen tutkimuksen tunnuspiirteet ja tutkimusprosessin vaiheet. Tutkimuksen peruskäsitteet ja tutkimusasetelmat. | Tutkimusten jaottelua tutkimusstrategian ja tutkimuksen tarkoituksen mukaan. | Tieteenfilosofiaan liittyvät kysymykset: ontologia, epistemologia, logiikka ja teleologia. Tutkimuksen paradigmat. |
2. | Tutkimusongelma ja teoria kvalitatiivisessa tutkimuksessa. | Teorian erilaiset roolit. | Induktiivinen, deduktiivinen ja abduktiivinen päättely. |
3. | Yleisimmät kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmät. | Tutkimusstrategioiden ja -menetelmien vertailu ja valinta. | Tutkimusstrategioiden ja -menetelmien tieteenfilosofinen tausta. |
4. | Tutkimusaineiston kerääminen ja aineiston analysoinnin perusperiaatteet laadullisessa tutkimuksessa. Tutkimustoiminnan eettiset kysymykset. Ihminen tutkimuskohteena. | Tulkinta ja sen haasteet laadullisessa tutkimuksessa. | Tiedon subjektiivisuus. |
5. | Laadullisen tutkimuksen raportointi. Laadullisen tutkimuksen arviointi. | Aineiston tiheä kuvaus ja tieteellinen kerronta. Laadullisen tutkimuksen luotettavuus. | Laadullisen tutkimuksen yleistettävyys. |
Ohjeita opiskelijalle osaamisen tasojen saavuttamiseksi
Opintojakson kokonaisarvosana (0-5) muodostuu kirjallisen työn (50%) ja harjoitustehtävien (50%) perusteella. Aktiivisella osallistumisella opetukseen on mahdollista korottaa opintojakson kokonaisarvosanaa. Arvosanan 3 saavuttaminen edellyttää ydinaineksen hyvää hallintaa ja arvosanaa 4 varten on hallittava lisäksi täydentävän tietämyksen asiat. Arvosana 5 edellyttää em. mainittujen lisäksi myös erityistietämykseen kuuluvien asioiden hallintaa. Mikäli ydinaineksen hallinnassa on vähäisiä puutteita, voi opiskelija saavuttaa arvosanan 1 tai 2 riippuen puutteiden määrästä. Mikäli ydinaineksen hallinnassa on vakavia puutteita, arvosanaksi tulee hylätty. Hylättyä arvosanaa ei voi korottaa aktiivisella osallistumisella.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Osasuoritukset:
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
MAT-82200 Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, 5 op | MATHM-57550 Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, 5 op |