Opinto-opas 2015-2016

TTA-15090 Tutkimusmetodologia, 6 op
Research Methodology
TTA-15090 2015-01

Opetus

Opetusmuoto P1 P2 P3 P4 Kesä Luentoajat ja -paikat
Luennot
Harjoitustyöt


 


 
 4 h/vko
 30 h/per

+80 h/per


 
Maanantai 12 - 14 , F PIENI SALI 1
Torstai 8 - 10 , F PIENI SALI 1
Perjantai 12 - 16 , F PIENI SALI 1


Kuvaus:

Kurssin tavoitteena on kehittää opiskelijoiden valmiuksia empiiristen diplomitöiden toteuttamiseksi tuotantotalouden ja liiketaloustieteiden alueella. Kurssi valmentaa myös systemaattisen, perustellun ja analyyttisen selvitystyön tekemiseen tuotantotalouden alan asiantuntijatehtävissä. Kurssin käytyään opiskelija 1) osaa selittää, mitä tutkimuksen tekeminen on ja mitä se vaatii; 2) osaa luokitella tutkimusotteita, selittää niiden toteutustapoja, tunnistaa niihin liittyviä haasteita ja vertailla tutkimusotteiden eroja; 3) osaa luokitella empiirisen tutkimuksen menetelmiä, tunnistaa niiden sovelluskohteita, käyttötapoja ja rajoitteita; 4) osaa perustella tutkimuksessaan käytettämiä rajauksia, valittuja tutkimuskysymyksiä ja -menetelmiä; 5) osaa valita tutkimukselleen soveltuvat tutkimusmenetelmät, analysoida tutkimusaineistoa ja soveltaa muutamaa menetelmää käytännössä Kurssi kattaa tutkimuksen suunnittelun, toteuttamisen, analyysin ja raportoinnin perusasiat, vaihtoehtoiset tutkimusotteet ja asetelmat sekä niihin liittyvät valinnat, tuotantotalouden ja liiketaloustieteen keskeiset tiedonkeruumenetelmät ja niistä saatavan aineiston analysoinnin (haastattelu, kysely, havainnointi, prosessin mallinnus, dokumenttipohjainen analysointi, interventio ja kokeellinen tutkimus) sekä valikoitujen menetelmien harjoittelun käytännössä.

Vastuuhenkilö:

Aki Jääskeläinen
Otto Thitz

Kohderyhmät:

Tuotantotalous

Arvosteluasteikko:

Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)

Opetusmuodot:

Opetusmuodot Tuntia
Luennot 24.0  

Oppimateriaali Tuntia
2 tiedeartikkelia 2.0  
Saunders, Lewis & Thornhill: Research methods for business students 23.0  

Muu mitoitettu Tuntia
Tentti/välikokeet 3.0  
  52.0  


Lähiopetuksen osuus: 21 %
Etäopetuksen osuus: 2 %
Opiskelijan itseopiskelun osuus: 77 %