Luennoille ei tarvitse ilmoittautua.
Ennakkoilmoittautuminen nettiopsulla 5.9. mennessä (12 opiskelijaa)
Korvaa myös tiedotusopin viestinnän opinto- kokonaisuuden yleisestä linjasta kohdan AV1d2 (Mediakasvatus), mediakulttuurin opinto- kokonaisuudesta kohdasta A9 (Projektiopinnot 4 op) ja opettajankoulutuslaitoksen opettajan pedagogisista opinnoista kohdan A 2.4.5 (Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön perusteet, 5 op). Suoritustapa: Luentotentti, jonka yhteydessä tentitään joko a) Buckingham, Media Education. Literacy, Learning and Contemporary Culture (2003) tai b) Herkman, Kriittinen mediakasvatus (2007), tai c) Järvelä, Häkkinen & Lehtinen, Oppimisen teoria ja teknologian opetuskäyttö (2006) tai d) luentojen yhteydessä annetut artikkelit.
Ei ilmoittautumista
HUOM. Opintojakson
suorittamalla voi korvata osan (1 op) opintojaksoista
- MEKYA4 Tuotanto, talous ja instituutiot tai
- MEKYA9 Projektiopinnot
Tarkoitettu maisteriohjelmassa 2007-2009 opiskeleville. Lisätietoja Mikko Lehtoselta
Kokoontuminen to 10-14 seminaarihuone A198 (päätalo)
Korvaa myös tiedotusopin viestinnän opinto- kokonaisuuden yleisellä linjalla 4 op kohdasta AV1a. Suoritustapa: luentopäiväkirja sekä kirjareferaatti teoksesta Mäkelä, Puustinen & Ruoho (toim.): Sukupuolishow (2006).
Luento (25.11.) on peruttu.
Ei ilmoittautumista
Avoin luentosarja tiedotusoppia ja mediakulttuuria opiskeleville.
Luennoilla käsitellään suomalaisen radion ja television erityispiirteitä kolmesta toisiaan leikkaavasta näkökulmasta: 1) tekijyys, 2) ohjelmistot, 3) yleisöjen tuottaminen. Tarkoituksena on arvioida ja purkaa erilaisia radion ja television sosiaalisia, poliittisia ja kulttuurisia jakoja (kuten julkinen palvelu / kaupallinen radio- ja tv, vanha / uusi, informaatio / viihde, kansalainen / kuluttaja, julkinen / yksityinen, kansallinen / paikallinen yms.), paikantaa katkoja sekä pohtia jatkuvuuksia. Luennot tarjoavat näkökulman sekä julkisen palvelun yleisradiotoiminnan että suomalaisen kaupallisen television ja radion historiaan.
Kurssi-Moodle (vaatii avaimen)
Ei ilmoittautumista
Luentotentin ohella kohdasta A1 tentitään yksi valinnainen teos, jonka jälkeen koko opintojakso (4 op) on suoritettu.
Ke 14.1.2009 - 8.4.2009 viikottain klo 14-16, Väinö Linna -sali. Huom. 4.2. ei opetusta.
Aineistot löytyvät kurssin kotisivulta
Ei ilmoittautumista
Hyväksytään lukuvuonna 2008-2009 korvaavana suorituksena jaksoon TIEDP3 Mediahistoria -luennot. Tällöin kurssi suoritetaan kirjatenttinä (2 op) tiedotusopin yleisenä tenttipäivänä maalis-, huhti- tai toukokuussa (ilmoittautuminen yleisen tenttipäivän tapaan). Muut suorittavat kurssin esseenä (4 op)
Luennot:
ti 20.1.-3.3. klo 14-16 Pinni ls A1081
to 22.1.-5.2. klo 14-16 Päätalo ls D11
to 12.2. klo 14-16 Pinni ls B1100
to 26.2. klo 14-16 Linna ls K103
to 5.3. klo 14-16 Pinni ls B1097
Huom! viikolla 8 ei luentoja.
Luennolle ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.
Korvaa myös tiedotusopin viestinnän opinto- kokonaisuuden yleisellä linjalla 4 op kohdasta AV1a
No need to sign up
Monitieteinen tutkimusseminaari mediakulttuurin alalta gradua tai jatko-opinnäytettä tekeville. Tarkoitettu maisteriopintoja 2007-2009 suorittaville.
Järjestetään yhdessä hypermedialaboratorion kanssa. Korvaa myös tiedotusopin viestinnän opintokokonaisuuden yleisellä linjalla 4 op kohdasta AV1a.
Keskiviikkoisin 12-14. 18.3.-13.5 Väinö Linna -sali
Mediakulttuurin opiskelijoiden ei tarvitse ilmoittautua luennolle.
Torstaisin 13-16 A331g (päätalo). 19.3.-7.5.
Ennakkoilmoittautuminen NettiOpsulla (12 opiskelijaa)
Objectives: To gain general understanding on how Asia is and has been represented in "the West" (Europe and the US)
Content: The course focuses on how Asia has been and is represented on Western art, media discourses and literature.
Modes of Study: Participating on lectures, essay (instructions given during the lecture)
The course is open to all interested, enrolment not necessary.
Korvaa myös tiedotusopin viestinnän opinto- kokonaisuuden yleisellä linjalla 4 op kohdasta AV1a.
Avoin luentosarja tiedotusoppia ja mediakulttuuria opiskeleville
Luennoilla käsitellään sitä, mitä television kaupallistuminen ja markkinoituminen tarkoittavat sekä sitä, miten ne ovat edenneet Suomessa 1950-luvulta 2000-luvulle. Näkökulma on viestintäpoliittinen, jolloin markkinoituminen nähdään paitsi liiketoiminnan laajentumisen myös viestintäpoliittisten ratkaisujen tuloksena.
Luentojen lisäksi osanottajat tutustuvat lähinnä artikkeleista ja aikalaisdokumenteista koostuvaan oheismateriaaliin (2 op). Mahdollista on suorittaa niiden lisäksi myös yksi viestintäpolitiikkaa sivuava kirja (+ 1 op). Luentosarja suoritetaan yhdellä tai kahdella esseellä.