x !
Arkistoitu opetusohjelma 2008–2009
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
Historia

Periodit

I Periodi (1.9.2008 – 17.10.2008)
II Periodi (27.10.2008 – 12.12.2008)
III Periodi (7.1.2009 – 6.3.2009)
IV Periodi (16.3.2009 – 15.5.2009)
Periodi (1.9.2008 - 17.10.2008)
Perusopinnot [I Periodi]

Pääaineopiskelijoille, Sivuaineopiskelijat suorittavat kurssin verkkokurssina periodilla II.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen NettiOpsussa alkaa ma 1.9 klo 09.00 ja päättyy su 7.9. klo 23.59

HIETALA, Marjatta, Opettaja
MUSTAKALLIO, Katariina, Opettaja
Opetus
8.9.2008 –
Luento-opetus
Ma 12 – 14, alkaa 8.9, Pinni B1096.
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
MUSTAKALLIO, Katariina (antiikki), Opettaja
KATAJALA-PELTOMAA, Sari (keskiaika), Opettaja
Opetus
Luento-opetus
Antiikin osuus periodilla I to 12 – 14, päät. D11, paitsi ensimmäinen tapaaminen pe 5.9. klo 12-14 päät D11. Keskiajan osuus periodilla III, to 10-12 Pinni B1096, paitsi 12.2 Pinni B1100, alkaa 15.1.
Periodit: I III
Opetuskieli: suomi
Aineopinnot [I Periodi]

Pakollinen kirjallisuus suositellaan suoritettavan lukupiireissä, syksyn ryhmät muodostetaan tapaamisessa, jonka jälkeen ryhmät tapaavat itsenäisesti.

SULKUNEN, Opettaja
Opetus
Luento-opetus
Ryhmiinjako ti 2.9. klo 12-14, Pinni A Paavo Koli -sali, ryhmät jatkavat periodit I-II
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi

Luentojen lisäksi kurssiin kuuluu Humanikan tiedonhakukoulutus, tutustuminen Tampereen kaupunginarkistoon sekä opintoretki Helsinkiin. Pakollinen proseminaareihin osallistujille.

vastuuopettajana VUOLANTO, Ville, Opettaja
Opetus
Luento-opetus
Pe 5.9.2008 klo 10-12, Pinni B3107
Pe 12.9.2008 klo 10-12, Pinni B3107
Pe 26.9.2008 klo 10-12, Pinni B3107
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi

Kaikkien proseminaarilaisten yhteinen kokoontuminen pe 5.9. klo 10 alkaen, joka on samalla proseminaarin yhteydessä suoritettavan pakollisen tiedonhankintakurssin avausluento. ; kaikissa ryhmissä max. 12 opiskelijaa. Proseminaariin osallistuminen edellyttää kohdan P1 suorittaminen.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Pakollinen ennakkoilmoittautuminen NettiOpsussa ti 26.8. klo 9.00 – ke 3.9. klo 23.59 välisenä ajankohtana.

HYRKKÄNEN, Markku, Opettaja
VUOLANTO, Ville, Opettaja
MUSTAKALLIO, Katariina, Opettaja
NENONEN, Marko, Opettaja
KAARNINEN, Mervi, Opettaja
Opetus
Seminaari
o ti 12-14, Pinni B2077, alkaa 9.9. (HYRKKÄNEN)
o ti 14-16 (I & II periodit); ti 14-16 ja to 14-16 (III periodi), Pinni B2050, alkaa 9.9. (VUOLANTO)
o ke 10-12, Pinni B2078, alkaa 17.9. (MUSTAKALLIO)
o to 14-16, Pinni B2078, alkaa 11.9. (NENONEN)
o to 10-12 Pinni B2077 alkaa 11.9. (KAARNINEN)
Periodit: I II III
Opetuskieli: suomi

Aineopintoja A3 suositellaan suoritettavan vähintään 12 opintopistettä tietyn teemakokonaisuuden osalta. Lukuvuonna 2008-2009 opetettavia kokonaisuuksia ovat "Globaali näkökulma historiaan" (jatkossa: "Globaali") sekä "Kansalaisuus kautta historian." (jatkossa: "Kansalaisuus"). A3 -kurssit voidaan professorin kanssa niin sovittaessa sisällyttää myös kohtaan S3.

Eri luennoitsijoita, vastuuopettajana SULKUNEN, Irma, Opettaja
Opetus
Luento-opetus
ti 12 – 14, alkaa 9.9., Pinni A, Paavo Koli -sali. Lisäksi ma 6.10 klo 14-16 Pinni B4113.
Periodit: I
Opetuskieli: suomi

Aineopintoja A3 suositellaan suoritettavan vähintään 12 opintopistettä tietyn teemakokonaisuuden osalta. Lukuvuonna 2008-2009 opetettavia kokonaisuuksia ovat "Globaali näkökulma historiaan" (jatkossa: "Globaali") sekä "Kansalaisuus kautta historian." (jatkossa: "Kansalaisuus"). A3 -kurssit voidaan professorin kanssa niin sovittaessa sisällyttää myös kohtaan S3. Johdantoluennot ja ennakkotehtävä, kurssi jatkuu periodilla III.

HAAPALA Pertti, Opettaja
Opetus
Luento-opetus
Ti 7.10.2008 klo 9-11, Pinni A1081
Ti 14.10.2008 klo 9-11, Pinni A1081
Periodit: I III
Opetuskieli: suomi

 

This course examines the US' presidential contest and its results as events occur. We will cover the primary elections, exploring the structure and the strategies involved. We also analyze the general campaign process, analyzing tactics used by the candidates - from positive to negative campaigning - and explore the theoretical and real effects of these strategies. We assess the role of the media on the election. We cover polls and the effect of polls on voters and outcomes. We analyze the American voter and his/her decision making process. We finally cover the election itself and its potential implications. Linked to the theme "Citizenship".

SIEBERG, Katri, Teacher
Teaching
Lectures
Wed 10 – 12, first meeting on September 3rd, Pinni B1096
Periods: I II
Language of instruction: English

The incorporation of law and economics theory is becoming increasingly popular in understanding why certain policies may be more efficient and/or effective than others. This course examines some of the basics of this approach, incorporating issues such as tort law property, contract, law enforcement and the administration and organization of justice. Particular focus is made on the North American business, criminal and judicial structure.

SIEBERG, Katri, Teacher
Teaching
Seminar
Tue 10 - 12, first meeting on September 2nd, Pinni B2077
Periods: I II
Language of instruction: English

Designed for visiting students. (Course also corresponds to Edge-1)

Contact person, Sari Katajala-Peltomaa, Teacher
sari.katajala[ät]uta.fi
Teaching
Lectures 16 hours
Thu 16 – 18, first meeting on September 18th, Pinni B3110
Periods: I II
Language of instruction: English

Verkkokurssi

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

20.8.2008-15.9.2008, kt. tarkempi ohje http://www.uta.fi/laitokset/historia/sivut/verkkoilmo.htm

Periodit: I II
Opetuskieli: englanti

Verkkokurssi - The course will be conducted in the Internet-based learning platform Moodle in international groups. Assignments and presentations: Workshop, on-line forum discussions, analyses of primary-source material and course readings. Students are required to have access to the Internet and possess elementary computer skills. They must be able to communicate in English, in writing. There is also possibility to use Swedish and Finnish sources but the communication language is English.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

20.8.2008-15.9.2008, kt. tarkempi ohje http://www.uta.fi/laitokset/historia/sivut/verkkoilmo.htm

Periodit: I II
Opetuskieli: englanti

Tutkielmaryhmät ovat tietystä teemasta kiinnostuneiden omaehtoinen opiskelumuoto, jonka tehtävänä on erityisesti tukea eri vaiheissa olevia tutkielman tekijöitä aineopinnoista lähtien aina jatko-opintoihin asti. Lisätietoja ja tarkempia kokoontumisaikoja laitoksen www-sivuilla ja opetuksen ilmoitustaululla http://www.uta.fi/laitokset/historia/sivut/kurssi-infot.html

Periodit: I II III IV
Opetuskieli: suomi

 

This course has two main goals. It provides a basic overview of the Soviet Russian political-economical and sociocultural development 1917-1991 and seeks to illustrate certain aspects of this development: the interaction between official rhetorics and politics on the one hand and the realities of everyday life, and popular opinion on the other. To what extent did the official rhetoric and the popular discourses coincide or differ from each other?

 

During the course questions will be asked like ?Was the October Revolution of 1917 a coup or a revolution?' and ?Did Nikita Khrushchev succeed to de-Stalinize Russia?'. It will deal with topics like ?Stalinism in ideal and reality' and ?Did the late Soviet period mean stagnation or stability?' The course problematizes the development in the 1980s by asking questions like ?Did the pressure of Perestroika and Glasnost eventually topple Soviet social mechanism?' This is a course that also aims to view the Soviet Russian history from a gendered perspective by looking into officially proclaimed ideals of women's liberation and practices of gender politics in everyday life.

 

Preliminary programme:

 

1. Why revolution(s) in Russia? Explanations in economic, social, political and cultural terms

2. October 1917 - coup d'état or revolution?

3. Soviet Union - a state of nations

4. Marxism-Leninism: Sociel theories & power rhetoric

5. Stalinism - realities and ideals

6. The Kchrushchev era: Problems of de-Stalinization and Stalinist continuity

7. The Soviet economy - models and realities

8. The Brezhnev regime - stagnation or stabilization?

9. Class and gender in social relations in Soviet Russia

10. Soviet Union and the surrounding world - a geopolitical model of concentric circles

11. Russia today and the Soviet legacy - politics, economics and culture

12. Perestroika and glasnost - too much of both in order to keep the Soviet empire together?

 

Kurssi toteutetaan yhteistyössä valtakunnallisen Venäjän ja Itä-Euroopan tutkimuksen maisterikoulun kanssa.

Enrolment for University Studies

Enrolment via NettiOpsu http://www.uta.fi/nettiopsu/

Helene Carlbäck (Södertörn, Stockholm, Sweden), Teacher
Teaching
Lectures 20 hours
Mon 6-Oct-2008 - 13-Oct-2008 weekly at 16-19, Pinni B 4115
Tue 7-Oct-2008 - 14-Oct-2008 weekly at 16-18, Pinni B 4115
Thu 9-Oct-2008 - 16-Oct-2008 weekly at 16-18, Pinni B 4115
Fri 10-Oct-2008 - 17-Oct-2008 weekly at 10-13, Pinni B 4115
Periods: I
Language of instruction: English
Syventävät opinnot [I Periodi]

Seminaariin osallistuminen edellyttää proseminaarin suorittamista. Ryhmiin max. 12 opiskeilijaa per ryhmä.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Pakollinen ilmoittautuminen NettiOpsussa alkaa to 28.8. klo 0900 ja päättyy su 7.9 klo 23.59.

HAAPALA Pertti, Opettaja
HIETALA, Marjatta, Opettaja
KRÖTZL, Christian, Opettaja
SULKUNEN, Irma, Opettaja
Opetus
Seminaari
ti 16-18 (HAAPALA) B2077 alkaen 9.9
to 12-14 (SULKUNEN) B2077 alkaen 11.9
ti 14-16 (HIETALA) B2077 alkaen 9.9
to 14-16 (KRÖTZL) B2077 alkaen 18.9
Periodit: I II III IV
Opetuskieli: suomi

Tutkielmaryhmät ovat tietystä teemasta kiinnostuneiden omaehtoinen opiskelumuoto, jonka tehtävänä on erityisesti tukea eri vaiheissa olevia tutkielman tekijöitä aineopinnoista lähtien aina jatko-opintoihin asti. Lisätietoja ja tarkempia kokoontumisaikoja laitoksen www-sivuilla ja opetuksen ilmoitustaululla http://www.uta.fi/laitokset/historia/sivut/kurssi-infot.html

Periodit: I II III IV
Opetuskieli: suomi
Periodi (27.10.2008 - 12.12.2008)
Perusopinnot [II Periodi]

Verkkokurssi sivuaineopiskelijoille

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Pakollinen ilmoittautuminen NettiOpsussa, alkaa 16.10 klo 12.00 ja päättyy 26.10. klo 12.00; kurssi alkaa 28.10.

HAAPALA Pertti, Opettaja
Opetus
Itsenäinen työskentely
Harjoitukset
Periodit: II
Opetuskieli: suomi
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen Nettiopsussa välillä 6.10-27.10.

NENONEN, Marko, Opettaja
Opetus
29.10.2008 – 3.12.2008
Luento-opetus 16 tuntia
ke 29.10. ja 5.11. klo 16-19, muulloin 16-18, Pinni A1081
Harjoitukset
Periodit: II
Opetuskieli: suomi
Aineopinnot [II Periodi]

 

This lecture course focuses on the cultural, economic, political and security aspects of the American-European relationship since 1945. Within the context of broader international developments from the end of WW II to the post-Cold War era, the course will explore the patterns of cooperation, competition and conflict that have characterized the transatlantic relationship in the past century. Linked to the theme "Global".

HANHIMÄKI, Jussi, Teacher
SCHOENBORN, Benedikt, Teacher
ZANCHETTA, Barbara, Teacher
Teaching
Lectures 16 hours
Thu 10-12, Pinni B3116. First meeting on 30 October.
Periods: II
Language of instruction: English

Luentokurssilla on kaksi tarkoitusta. Toisaalta tarkastella hermeneutiikan historiaa n. 1700-luvun alusta lähtien, eli aikakaudesta, jolloin hermeneutiikka alkoi kehittyä menetelmätieteeksi. Tämä kehitys on erottamattomasti sidottu ihmistutkimuksen esiinnousuun kiinnostuksen kohteena ja ns. ihmistieteiden syntyyn. Tarkoitus on pohtia kysymystä, miksi hermeneuttinen näkökulma tieteeseen muodostui tärkeäksi ja tähän liittyen, miksi ymmärtämisen ja selittämisen problematiikka edelleen on keskeinen, kun tarkastellaan ihmistieteellistä tutkimusta.

Toisaalta tarkastellaan hermeneutiikkaa merkityksessä hermeneuttinen filosofia. 1700-luvulta lähtien on aktiivisesti kysytty filosofian paikkaa ja merkitystä tiedonalueiden joukossa. Hermeneuttisen filosofian edustajat ovat sijoittaneet filosofian osaksi ihmistieteitä. Nämä hermeneutiikan kaksi kehityskulkua eivät ole irrallisia vaan toisiinsa kietoutuvia ja toisiaan ruokkivia.

Hermeneutiikka on historiallisesti pyrkinyt välttämään puhdasta teoretisointia ja pääsemään lähelle elämän käytäntöjä. Tämän piirteen korostamiseksi tullaan kurssilla hyödyntämään esimerkkimateriaalia, josta osa jaetaan kurssin osanottajille ensimmäisellä luentokerralla. Samalla puhutaan tarkemmin kurssin toimintamallista.

OHEISLUKEMISTOA
http://www.uta.fi/laitokset/historia/filosofia/hermeneutiikka.pdf

FL Erna Oesch, Opettaja
Opetus
27.10.2008 – 8.12.2008
Luento-opetus 24 tuntia
Lukupiiri
Uusintakuulustelu ke 21.1. klo 12-14 Pinni A3111.
Ma 27.10.2008 - 8.12.2008 viikoittain klo 10.15-14.00, Linna K113, paitsi 17.11. jolloin paikka on Pinni A1078
Periodit: II
Opetuskieli: suomi

Liittyy teemoihin "Globaali" ja "Kansalaisuus kautta aikojen"

HIETALA, Marjatta, Opettaja
Opetus
Luento-opetus
ke 9 – 12, alkaa 5.11., Pinni B4113
Periodit: II
Opetuskieli: suomi

Liittyy teemaan "Kansalaisuus"

HYRKKÄNEN, Markku, Opettaja
Opetus
Luento-opetus
pe 10 – 12, alkaa 31.10. Pinni B3107
Periodit: II
Opetuskieli: suomi

Liittyy teemaan "Kansalaisuus"

KAARNINEN Mervi, Opettaja
Opetus
Luento-opetus
to 12 – 14, alkaa 30.10, Pinni B3107
Periodit: II
Opetuskieli: suomi


Venäjä on ollut viime aikoina aktiivinen maailmanpolitiikan näyttämöillä. Puheet Venäjästä suurvaltana ja politiikan keskeisenä toimijana Yhdysvaltain rinnalla on nostanut esiin arviot uuden kylmän sodan paluusta. Venäjän suurvaltaretoriikan juuret ulottuvat kylmän sodan aikaan, jolloin nyky-Venäjän edeltäjä Neuvostoliitto oli suurvalta ja sosialistisen leirin johtajana bipolaarisen mailman toinen napa. Luentosarjalla paneudutaan Neuvostoliiton historiaan tutkimuksen keskiössä olevien ajankohtaisten teemojen kautta. Miten Neuvostoliitosta muotoutui valtio 1920-luvulla ja miten huliganismi asetti reunaehdot syntyvälle järjestelmälle, mistä ideologiassa oli kysymys ja miten se vaikutti yhteiskunnan muotoutumiseen. Missä kulki ideologian osalta sallitun rajat? Miten sujui valtion pyrkimys modernisoitua ja kuinka nuorison rooli pysyi vahvana aina Neuvostoliiton ajan päättymiseen saakka. Mistä siis puhutaan kun aiheena on kylmä sota ja nyky-Venäjän suurvaltatausta?

Liittyy teemoihin "Kansalaisuus" ja "Globaali"

AUTIO-SARASMO Sari, Opettaja
KOIVUNEN Pia, Opettaja
LEISTI Simo, Opettaja
JÄNIS-ISOKANGAS Ira, Opettaja
Opetus
Luento-opetus
ti 10-12, alkaa 28.10, Pinni A1081
Periodit: II
Opetuskieli: suomi

Objectives: The course aims at explaining the formation and development of modern Japanese society and culture in historical perspective. Why was Japan the only Asian nation which was able to modernize itself already in the 19th century, however, without losing its own identity (that is, without westernization)?
Content:
- The formation of Japanese society and culture during the Tokugawa-period (1600-1853).
- From the opening of Japan to the Meiji-revolution (1853-1869).
- The birth of Modern Japan (1869-1905).
- The rise and fall of the "Greater East Asia Co-Prosperity Sphere" (1905-1945).
- Rebirth of modern Japan (1945-1989).
- The "lost decade" and challenges of the future (from 1990)

Please note that the course begins during the UTA period break!

Enrolment for University Studies

In addition to the students of the Asian Studies module, there is room for 20 students of history (major or minor subject). Please preregister by sending an e-mail to isss@uta.fi. Places will be filled in the order of registration.

Pekka Masonen, Teacher
Teaching
21-Oct-2008 – 9-Dec-2008
Lectures
Tue 21-Oct-2008 - 9-Dec-2008 weekly at 9-12, Pinni B3116
Periods: II
Language of instruction: English
Syventävät opinnot [II Periodi]

Luentokurssilla on kaksi tarkoitusta. Toisaalta tarkastella hermeneutiikan historiaa n. 1700-luvun alusta lähtien, eli aikakaudesta, jolloin hermeneutiikka alkoi kehittyä menetelmätieteeksi. Tämä kehitys on erottamattomasti sidottu ihmistutkimuksen esiinnousuun kiinnostuksen kohteena ja ns. ihmistieteiden syntyyn. Tarkoitus on pohtia kysymystä, miksi hermeneuttinen näkökulma tieteeseen muodostui tärkeäksi ja tähän liittyen, miksi ymmärtämisen ja selittämisen problematiikka edelleen on keskeinen, kun tarkastellaan ihmistieteellistä tutkimusta.

Toisaalta tarkastellaan hermeneutiikkaa merkityksessä hermeneuttinen filosofia. 1700-luvulta lähtien on aktiivisesti kysytty filosofian paikkaa ja merkitystä tiedonalueiden joukossa. Hermeneuttisen filosofian edustajat ovat sijoittaneet filosofian osaksi ihmistieteitä. Nämä hermeneutiikan kaksi kehityskulkua eivät ole irrallisia vaan toisiinsa kietoutuvia ja toisiaan ruokkivia.

Hermeneutiikka on historiallisesti pyrkinyt välttämään puhdasta teoretisointia ja pääsemään lähelle elämän käytäntöjä. Tämän piirteen korostamiseksi tullaan kurssilla hyödyntämään esimerkkimateriaalia, josta osa jaetaan kurssin osanottajille ensimmäisellä luentokerralla. Samalla puhutaan tarkemmin kurssin toimintamallista.

OHEISLUKEMISTOA
http://www.uta.fi/laitokset/historia/filosofia/hermeneutiikka.pdf

FL Erna Oesch, Opettaja
Opetus
27.10.2008 – 8.12.2008
Luento-opetus 24 tuntia
Lukupiiri
Uusintakuulustelu ke 21.1. klo 12-14 Pinni A3111.
Ma 27.10.2008 - 8.12.2008 viikoittain klo 10.15-14.00, Linna K113, paitsi 17.11. jolloin paikka on Pinni A1078
Periodit: II
Opetuskieli: suomi
Periodi (7.1.2009 - 6.3.2009)
Perusopinnot [III Periodi]
Yliopistonlehtori, Suomen historia, uudempi aika, Opettaja
Opetus
12.1.2009 –
Luento-opetus
Ma 10-12, Pinni B1100. Alkaa 12.1.
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Aineopinnot [III Periodi]

http://www.uta.fi/laitokset/historia/sivut/kurssit/tutkimusetiikka.htm

Eri luennoitsijoita, vastuuopettajana SULKUNEN, Irma, Opettaja
Opetus
13.1.2009 –
Luento-opetus
ti 12 – 14, Pinni B1096, paitsi 13.1. klo 12-13 päätalo ls D10b. Alkaa 13.1.
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

Pakollinen kirjallisuus suositellaan suoritettavan lukupiireissä, kevään ryhmät muodostetaan tapaamisessa ti 13.1.2009 klo 13-14 , jonka jälkeen ryhmät tapaavat itsenäisesti.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kevään ryhmät muodostetaan ti 13.1.2009 klo 13-14, päätalo ls. D10b.

Irma Sulkunen, Vastaava opettaja
Opetus
13.1.2009 –
Lukupiiri
Kevään ryhmät muodostetaan ti 13.1.2009 klo 13-14, päätalo ls. D10b.
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi

Kurssi on aikakauden tutkimuksen ja sen metodologian erikoiskurssi, joka antaa perusvalmiudet myös vanhojen käsialojen ja monien erityisten lähdetekniikoiden hyväksikäyttöön. Kurssilla esitellään eurooppalaisen uuden ajan alun tutkimuksen viimeisimpiä lähtökohtia ja arvioidaan niiden merkitystä pohjoismaiselle tutkimukselle.

Kurssi on mitä suositeltavin niille, jotka tekevät tai saattavat tehdä opinnäytetöitä 1900-lukua laveammalta ajalta tai jotka muutoin katsovat, että laajempi historiatieteellinen sivistys on syystä tai toisesta tähdellistä.

Suorittaminen: Kurssilla on kaksi tasoa, 3 tai 6 op. 3 op: luennot (ti 10-12, 16 h, Paavo Koli -sali) oheisaineistoineen ja sen mukainen luentopäiväkirja. 6 op: koko kurssi harjoituksineen (luennot ti 10-12, Harjoitukset ti 14-16, 16 h, Pinni B4115). Kurssi alkaa 13.1. ja päättyy 3.3. 2009.

Lisätietoja: http://www.uta.fi/laitokset/historia/sivut/kurssit/uudenajanalku.htm



Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Raisa Toivo, Opettaja
Tapio Salminen, Opettaja
Ella Viitaniemi, Opettaja
Tiina Miettinen, Opettaja
Tuula Hockman, Opettaja
Ulla Koskinen, Opettaja
Jouni Keskinen, Opettaja
Vastuuhenkilö: Marko Nenonen, Yhteyshenkilö
Opetus
13.1.2009 – 3.3.2009
Luento-opetus 16 tuntia
Luennot
Ti 13.1.2009 - 3.3.2009 viikoittain klo 10-12, Pinni A Paavo Koli -sali
Harjoitukset 16 tuntia
Harjoitukset
Ti 13.1.2009 - 3.3.2009 viikoittain klo 14-16, Pinni B4115.
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

Liittyy teemaan "Kansalaisuus"

Katariina Mustakallio, Opettaja
Opetus
8.1.2009 –
Luento-opetus
to 12-14, Pinni B3107. Alkaa 8.1.2009
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

This course covers the political party systems found in North America from a comparative perspective. We explore theoretical analysis of political parties and of their interaction with the institutional structure. We compare this theory to the particular cases in North America, paying attention to the evolution of these parties over history. We analyze individual features of the party systems with respect to the individual cultures and histories of the countries in North America.

SIEBERG, Katri, Teacher
Teaching
Lectures
Tue 10 – 12, Pinni B1096, except on Jan 13th in Pinni B1100. First meeting on January 13. Course continues on period IV.
Periods: III IV
Language of instruction: English


This course examines the issue of democracy, and through this, of dictatorship, from all angles. We will explore the definition of democracy and of dictatorship, then evaluate the goals of governments of various varieties and compare them. We will analyze the tools used to meet these goals and compare the constraints placed upon various forms of government. From this perspective we assess the potential effects of various types of democratic versus dictatorial rule upon the economy, upon the population itself, and on an international perspective. Linked to the theme "Citizenship".

SIEBERG, Katri, Teacher
Teaching
14-Jan-2009 –
Seminar
Wed 10 – 12, Pinni B2077. First meeting on January 14. Seminar continues on period IV.
Periods: III IV
Language of instruction: English

An intensive course starting on January 26th for a week. A written exam will take place on second half January.

Course examines the role of the US in world affairs. Although the emphasis will be put on the years since 1945, the lectures will explore the reasons behind and the processes that led to America's rise to a global superpower. Specific focus will be put on the interplay between domestic pressures and external threats. Linked to the theme "Global".

HANHIMÄKI, Jussi, Teacher
Teaching
26-Jan-2009 – 30-Jan-2009
Lectures 16 hours
Times and places
Mon 26-Jan-2009 at 10-12, Pinni B1096
Exceptions:
27-Jan-2009 at 10 –12 , Lecture hall C6, main buliding
28-Jan-2009 at 10 –12 , Pinni B1096
29-Jan-2009 at 10 –12 , Pinni A, Paavo Koli -auditorium
30-Jan-2009 at 10 –12 , Pinni A1081
Independent work
Periods: III
Language of instruction: English

Objectives: To identify main features of contemporary Chinese and Korean culture. To explain how cultural changes interact with contemporary issues in Chinese and Korean society.
Content: This course will focus on contemporary characteristics of Chinese and Korean culture and society. For various historical reasons both societies have undergone thorough changes in the 20th century. With a brief introduction to the historical background this course will address the main topical issues. How these social changes have interacted with culture? What are the main changes of traditional culture in both countries? How culture interacts with social change and what kind of social problems have occurred?

Enrolment for University Studies

Preregistration in NettiOpsu: starts 7.1.2009 at 06.00, ends: 12.1.2009 at 23.59. The course can be found under the Department of History and Philosophy.

Minna Valjakka, Teacher
Teaching
20-Jan-2009 – 17-Feb-2009
Lectures 20 hours
Tue 20-Jan-2009 - 17-Feb-2009 weekly at 10-12, Pinni B3116
Thu 22-Jan-2009 - 12-Feb-2009 weekly at 12-14, Linna K103
Exam
Tue 24-Feb-2009 at 10-12, Pinni B3116
Periods: III
Language of instruction: English

The course is part of the UNIPID virtual studies study module.

Time: Course time 14 January - 31 March 2009, new lectures 14 January - 18 February.

Registration: Latest 7 January 2009 through NettiOpsu -system at Department of Social Policy and Social Work / Social Policy / SPOLA3A7. REGISTRATION PERIOD HAS BEEN EXTENDED: Between 10th and 13th January through NettiOpsu -system at Department of Social Policy and Social Work / Social Policy / SPOLA3A7

Course content: Leading scholars of Finland present contemporary theories of development, society, history, political economy and environment as ways to approach social development on a global level. See the programme of the course at http://www.uta.fi/laitokset/isss/studies/global_social_development.php

New lectures: 15 hours of lectures at K103 in Linna-building starting on Wednesdays at 16.15 from 14 January to 18 February 2009. Exceptions: a lecture on Monday 16 February.

Study materials: Video lectures 40 lecture hours. That consists of live lectures (15 hours see above) and lectures of spring 2008 (25 hours). Learning materials and texts related to video lectures will be available on the Moodle -course management system. New modules will emerge on course's Moodle -site in a week after lectures have been held at the University of Tampere.

Objectives: 1) Learn social development as a multidisciplinary concept. 2) Learn social development as a concept of global social policy. 3) Learn major factors of social development and how they are in relation to each others.

Learning methods: A particular student centered learning diary based on the lectures. Length of the diary ab. 10 pages (1,5-row, 12-font).

Pedagogical frameworks: Critical pedagogy and problem based learning.

Inquiries: isss@uta.fi

Teacher in charge: Senior Assistant Professor Mikko Perkiö Tel. 03 35 51 71 76.

Teaching language: English

Compensations:

If no specific agreement with any other subject 5 ECTS will be registered in the English Curriculum of social policy (SPOIB8B2)

SOCIAL POLICY

SPOIB8B2 Social Policy and Development 5 ECTS
SOSPOLA3A7 Global Social Development 6 ECTS (including 1 ECTS extension to the learning diary)

INTERNATIONAL RELATIONS

2 books / 4 ECTS from the following books:

Agnew, Weatherby, or Pempel in A3
or
Fierke, Miall-Rambotsham-Woodhouse, or Newman-Richmond in A5
or
in S2 or S3 4 ECTS / 2 books

HISTORY

HISOA3 Temaattiset erikoistumisopinnot
TASOP2 Taloushistoria
tai sopimuksen mukaan S3

WOMEN'S STUDIES

The course with the learning diary is 3 credits in Women's Studies, or, upon agreement, 6-7 credits with a longer essay. The student directs the question to the lecturer as with the other learning diaries, but the arguments for the questions have to deal with the thematic of gender and sexuality in all cases.

W.S.2 Gender in the Making: c)'Race', Ethnicity, Post-colonialism (7 ECTS)
NAISA2D Kansallisuus ja kansalaisuus (6 op)
NAISA2I Globaalit geminismit (6op)
M5 Naistutkimuksen alat (8 op)


JOURNALISM AND MASS COMMUNICATION

4 ECTS to be agreed with Professor Nordenstreng.

SOCIAL WORK

P5 2 ECTS (perform 50 % of the courses's general demand)

Other compensations to be confirmed.

Assessment: passed / failed, 0-5 grading on a student's request

Various lecturers, Teacher
Mikko Perkiö, Contact person
Teaching
14-Jan-2009 – 31-Mar-2009
Lectures 14 hours + 26 hours Web-based
Wed 14-Jan-2009 - 18-Feb-2009 weekly at 16-18, Linna K103
Exceptions:
28-Jan-2009 , 3 hours of lectures
16-Feb-2009 at 16 –18 , Lecture on Monday
Periods: III
Language of instruction: English
Enrolment for University Studies

Mandatory enrollment in NettiOpsu between 15.12-20.1.

Sari Katajala-Peltomaa, Teacher responsible
sari.katajala[ät]uta.fi
Teaching
22-Jan-2009 –
Lectures 16 hours
Thu 16-18, Pinni B5078, first meeting on January 22nd, 2009.
Periods: III IV
Language of instruction: English
Syventävät opinnot [III Periodi]

Kurssin sisältö:

1. Johdanto: katsaus logiikan historiaan, mitä logiikka on?

2. Aristoteles ja stoalaiset

3. Keskiajan logiikka, erityisesti William Ockham

4. Päättelyä koskevat näkemykset renessanssista Kantiin

5. Matematiikka ja päättelyn teoria 1800-luvulla

6. Päättelyä koskevat filosofiset opit 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa

7. Metateoreettisen näkökulman synty

8. Laajennettujen ja vaihtoehtoisten logiikkojen synty

9. Intialainen logiikka

William and Martha Kneale, The Development of Logic, Oxford University Press, 1962 (Clarendon Press 1984)

Leila Haaparanta (ed.), The Development of Modern Logic, Oxford University Press, ilm. 2009.

4 op:n suoritus filosofiaan (aineopintojen kohtaan AIT6 tai syventävien opintojen kohtaan SY1): loppukuulusteluun luetaan luennot ja Kneale and Kneale, luvut I-III.

4 op:n suoritus historiaan: loppukuulusteluun luetaan luennot ja teoksesta P. Korkman ja Mikko Yrjönsuuri (toim), Filosofian historian kehityslinjoja, s. 11-180.

prof. Leila Haaparanta, Opettaja
leila.haaparanta[ät]uta.fi
Opetus
21.1.2009 –
Luento-opetus
kurssi keskeytetty 1. periodin osalta, kurssi luennoidaan alusta uudelleen kevätlukukaudella 2009
Ke 21.1.2009 - 13.5.2009 viikoittain klo 10.15-11.45, Pinni B3116
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
SARSILA, Juhani, Opettaja
Opetus
Luento-opetus 22 tuntia
to 16-18, Pinni B1096, alkaa 15.1.2009. Jatkuu periodilla IV.
Itsenäinen työskentely
Extra reading material for the exam.
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Periodi (16.3.2009 - 15.5.2009)
Perusopinnot [IV Periodi]
Markku Hyrkkänen, Opettaja
Opetus
Luento-opetus
pe 10 – 12, päätalo D11, alkaa 20.3.2009, myös harjoituksia ja oheislukemista
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Aineopinnot [IV Periodi]

Liittyy teemaan "Kansalaisuus kautta aikojen"

SULKUNEN, Irma, Opettaja
Opetus
17.3.2009 –
Luento-opetus
ti 12-14, Pinni B3107, alkaa 17.3.2009
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Kurssi suoritetaan harjoitustehtävillä.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Nettiopsussa 9.3.-16.3. Max 20 opiskelijaa.

Vastuuhenkilö KATERMAA, Aino, Opettaja
Opetus
17.3.2009 – 12.5.2009
Luento-opetus
Luennot
Ti 17.3.2009 - 12.5.2009 viikoittain klo 10-12, Pinni B3109
Harjoitukset
Harjoitukset (30.3-11.5 paitsi ei 13.4 eikä 4.5) ma 14-16 mikroluokka 40 (Pinni B0040)
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Liittyy teemaan "Kansalaisuus". Max 60 opiskelijaa. Jos määrä ylittyy ensisijalla ovat historian ja toisella sijalla filosofian pääaineopiskelijat.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Nettiopsussa 2.3.2009 klo 08.00 - 17.3.2009 klo 23.59

Marko Nenonen, Opettaja
Opetus
18.3.2009 – 6.5.2009
Luento-opetus
ke 16-18, Pinni B4113, alkaa 18.3. Ei luentoa 15.4.
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Liittyy teemaan "Globaali".

Pekka Masonen, Vastaava opettaja
Opetus
18.3.2009 –
Luento-opetus
ke klo 18-21 Pinni B1097, alkaa 18.3.
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Linked to the theme "Globalization"

Benedikt Schoenborn, Teacher responsible
Teaching
19-Mar-2009 –
Lectures
Thu 14-16, Pinni A1081, except on April 2nd in Pinni B1097.
Periods: IV
Language of instruction: English
Syventävät opinnot [IV Periodi]
HAAPALA, Pertti, Opettaja
HIETALA, Marjatta, Opettaja
KRÖTZL, Christian, Opettaja
Opetus
18.3.2009 –
Luento-opetus
ke 10-12, Pinni B1096. Alkaa 18.3.
Harjoitukset
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi