Opintojaksoon kuulu orientaatio videovälitteiseen opetukseen ti 1.9 klo 15.15 (yhteys-Tampere-Turku-Åbo)
Tentti: to 12-14, 29.10., Ls D10b
Uusintatentti: to 12-14, 19.11., Ls A4
Tentti 27.10. salissa D11!
Videovälitteinen luento
P3 opintojakso koostuu kahdesta luentosarjasta: P3a Fonologinen kehitys ja P3b Morfologinen ja syntaktinen kehitys
A1 opintojakso muodostuu kahdesta luentokurssista: A1a lasten puheen häiriöt ja A1b lasten kielen ja kommunikaation häiriöt
Opintokokonaisuuteen sisältyy alustus: Miten valmistaudun kliinisiin opintoihin ja testikurssi (Oksa)
Ilmoittautuminen syksyn -09 ohjattuun harjoitteluun viimeistään toukokuussa -09 opetuskoordinaattorille
Opintojakso koostuu neljästä luentokurssista:
1. Neuroanatomia
2. Dentofakiaalinen anatomia ja fysiologia
3. Korvan, kuuloradan ja tasapainoelimen anatomia ja
fysiologia
4. Ylähengitysteiden anatomia ja fysiologia
Vielä puuttuvien kurssien tarkempi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin
Kirjallisuus (tentitään yhdessä luennon kannsa)
Jauhiainen, T, et al (toim.) (2008). Audiologia (soveltuvin osin). Ilmoitetaan luennolla 14.9.
NettiOpsun kautta.
Keväällä -09 alkanut ryhmä jatkaa syksyllä -09.
Kevätlukukaudella -10 pitkään harjoitteluun menijöiden työnohjaus alkaa loppuvuodesta -09. Tarkemmat ajat ilmoitetaan myöhemmin
P4 opintojakso muodostuu luentokursseista: P4a Käsitteistön ja sanaston kehitys ja P4b Pragmatiikan kehitys
A2 opintojakso muodotuu kahdesta luentokurssista: aikuisten puheen häiriöt/Kukkonen ja aikuisten kielen häiriöt/Korpijaakko-Huuhka ja Kukkonen
Tentti: 11.12. klo 12-14
A2/ Aikuisten kielen häiriöt, diagnostiikka ja kuntoutus: Kuntoutus-osuus (14 tuntia) opetetaan syksyllä 2010 I-periodissa ennen A9d:n käynnistymistä
Videovälitteinen opintojakso
Opintojakso koostuu kahdesta luentokokonaisuudesta: II periodi/Kleemola, III periodi/Möller (ent.Ylitalo)
Oheiskirjallisuus ilmoitetaan luennolla
PV:n linjan opiskelijoille.
NettiOpsun kautta.
Kahden päivän videovälitteinen seminaari: Katsaus logopediseen tutkimukseen Suomessa
HUOM! LUENNOT ALKAVAT TASALTA (9.00)
to 5.11
klo 9.00-11.00 Helsinki
Kaisa Launonen: Vuorovaikutus puhetta korvaavin keinoin
Seija Pekkala: Dementiaan liittyvät kielen ja kommunikoinnin vaikeudet
klo 12.00-14.00 Turku
Kati Renvall: Afasian kuntoutus tapaustutkimuksena
Suvi Stolt: Hyvin pienipainoisena keskosena syntyneen lapsen varhainen kielenkehitys
klo 14.30-16.30 Åbo
Pirkko Rautakoski: Afasian ja myöhemmin saadun kuntoutuksen vaikutus arkipäivän kommunikaatiokäyttäytymiseen
Jyrki Tuomainen: Puheen audio-visuaalinen havaitseminen
Pe 6.11
klo 9.00-11.00 Tampere
Anna-Maija Korpijaakko-Huuhka ja Leena Rantala: Kielen ja viestinnän ongelmia frontotemporaalisessa
dementiassa
Tarja Kukkonen: Miten afasiakuntoutuksen vaikuttavuutta mitataan? Metodologisia pohdintoja
klo 12.00-14.00 0ulu
Soile Loukusa: Pragmaattinen kielen ymmärtäminen
lapsilla, joilla on Aspergerin oireyhtymä tai hyvätasoinen autismi ja Oulussa meneillään olevat lapsen kielen tutkimukset.
Terhi Hautala: Ikääntyneille ihmisille suunnatun puheen prosodisia piirteitä ja Oulussa meneillään
olevat tutkimukset aikuisten osalta.
Leena Ervast: Neurokognitiivinen tutkimus Oulussa-esimerkkinä SLI-lasten kuullun havaitsemisen ongelmat ja niiden kuntoutus.
klo 14.00 keskustelua
Suoriustapa: luennot (15h) ja essee/esseet
Kurssin viidestä luentosessiosta voi olla poissa max yhdeltä (tai muutoin lasketun 1/5).
Opiskelija voi valita JOKO esseen yhdestä mielenkiintoisesta aiheesta 6-8 sivua TAI kahdesta mielenkiintoisesta aiheesta 4-5 sivua kummastakin. Opiskelijoilta edellytetään tieteellisen kirjoittamisen käytäntöjen hallintaa. Essee palautetaan opintojakson vastuuopettajalle Annulle.
Opintokokonaisuus jatkuu III ja IV periodissa. Tarkemmat ajat sovitaan seminaarissa
Opintojakso jatkuu (6h) syksyllä -10, I periodissa
Osallistuminen luennoille ja pienryhmätyöskentelyyn, essee luentojen ja oheiskirjallisuuden pohjalta.
Oheiskirjallisuus:
Artikkelit löytyvät sähköisinä versioina e-lehdistä. Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisusssa olevasta artikkelista voi käydä ottamassa Annun kappaleesta kopion. Lisurityöt on lähetty logo-opiskelijoiden listan kautta. Jos sinulla ei niitä ole, voit pyytää niitä Annulta.
Pakollinen kirjallisuus:
-Sarajuuri J., Kaipio M-L, Koskinen S., Niemelä M., Servo A. & Vilkki J. Outcome of a comprehensive neurorehabilitation program for patients with traumatic brain injury. Archives of Psysical Medicine and Rehabilitation 2005, 86, 2296-2302
-Cicerone KD, Dahlberg C, Malec JF ym. Evidence-based cognitive rehabilitation: updated review of the literature from 1998 throug 2002. Arch Phys Med Rehabil 2005;86:1681-92
-Prigatano G.P. & Altman I.M. (1990). Impaired self awareness of behavioural limitations after traumatic brain injury. Archives of Physical Medicine & Rehabilitation, 71, 1058-1064.
-Prigatano G.P., Borgaro S., Baker J. & Wethe J. (2005). Awareness and Distress After Traumatic Brain Injury. A Relative's Perspective. Journal Of Head Trauma Rehabilitation, 4, 359-367.
www.duodecim.fi -> Käypä hoito -> suositukset -> aakkosissa -> Aikuisiän aivovammat (37 sivua)
-Vartiainen & Raukola: Kommunikaation pragmaattinen ryhmäkuntoutus osana aivovammakuntoutusta. Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja 38, 2006, ss. 18-31.
-Riitan ja Marjaanan lisutyöt
VAHVASTI suositellaan luettavaksi:
-Powell Trevor: Pään vammat, opas aivovammoista potilaille, läheisille ja ammattilaisille. Edita, Helsinki, 2005 (helppolukuinen)
Muuta oheisluettavaa esseetäkin varten tulee sitten luennolla ja ainahan voi vilkuilla esim. lähdeluetteloita.
Opintokokonaisuuteen kululuu testikurssi (Oksa, kaksi kertaa).
Opintokokonaisuuteen ilmoittautuminen viimeistään lokakuun -09 aikana opetuskoordinaattorille.
Opintojaksoon kuuluu testikurssi (Oksa, 2 kertaa)
Tarkat kokoontumispäivät ilmoitetaan seminaarin alussa.
4.3.2010 ei seminaaria
Opintokokonaisuus järjestetään joka toinen vuosi.
Opintokokonaisuus järjestetään joka toinen vuosi. Seuraavan kerran keväällä 2011
Opintojakso koostuu Marianne Lindin luennoista ja täydentävästä esseestä
Kirjallisuus ilmoitetaan osallistujille.
NettiOpsu (Korpijaakko-Huuhka)
15.3. - 3.5. pidettävällä jaksolla mahdollisesti kaksi aikataulumuutosta, jotka ilmoitetaan viimeistään luennon alussa
Opintokokonaisuus järjestetään joka toinen vuosi. Seuraavan kerran keväällä 2011
Hoitotieteen, psykologian, puheopin (ensisijaisesti logopedian, jos tilaa myös puheopin pääaineilijoille), sosiaalipolitiikan, sosiaalityön, kansanterveystieteen ja varhaiskasvatuksen opiskelijoille järjestettävä monitieteinen sosiaali- ja terveysalan teemoihin.syventävä kurssi.
Kurssi koostuu asintuntijaluennoista sekä kahdesti viikossa kokoontuvista tutoriaaliryhmistä sekä loppuseminaarista ja lopputyöstä
Ilmoittautuminen NettiOpsussa 16.11.-15.12.2009
http://www.uta.fi/nettiopsu