Kurssille valitaan ensisijaisesti jatko-opiskelijoita ja yhteiskuntatutkimuksen maisteriopintojen opiskelijoita. Tarvittaessa kurssin opiskelijavalinnassa huomioidaan opintojen vaihe.
Kurssi on suunnattu pro gradu -työtä tekeville ja jatko-opiskelijoillle.
The enrolment for this self-paced online course will be open until the first of October.
The due data for course assignments is the 15th of December.
The course consists of following lectures:
Pekka Räsänen (UTU): Consumption from the perspective of economic sociology
Taru Lindblom(UTU): Food consumption, status struggle and economic inequality
Atte Oksanen (UTA): Debt problems and life-course transitions
Mette Ranta(JYU): Towards youth financial independence: Psychological and societal factors
Minna Autio(HU): Sustainability in consumption: goods, services and innovations
Semi Purhonen(UTA): Cultural stratification: Starting points and recent debates
Terhi-Anna Wilska(JYU): Consumption, necessities and excess
Turo-Kimmo Lehtonen & Olli Pyyhtinen(UTA): Consumption and waste
In addition, thematic readings will be suggested for each lecture.
All the lecture videos and course readings will be available for students in Moodle platform.
Following requirements for 5 ECTS should be returned to the course Moodle platform:
1) Lecture diaries in English or in Finnish (max 300 words/lecture, in total 2400 words)
2) Essays (max 3000 words including a reference list). Each lecture will include additional reading package (i.e. scientific articles). At least 3 articles should be used in the essay.
Kyseessä on omaan tahtiin suoritettava verkkokurssi, jolle voi ilmoittautua 1.10 asti.
Turun ja Jyväskylän yliopiston opiskelijat voivat ilmoittautua kurssille sähköpostitse: markus.kaakinen[at]uta.fi
The enrolment for this self-paced online course will be open until the first of October.
Students from university of Turku or Jyväskylä may enrol via email (markus.kaakinen[at]uta.fi
PERLA toteuttaa lapsuuden, nuoruuden ja perheen teemoja käsittelevän monitieteisen ja kaikille avoimen tutkimusseminaarin. Seminaari tukee lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuksen kysymyksiä tarkastelevien tutkimuspapereiden edistymistä kollegiaalisen keskustelun ja rakentavan palautteen avulla. Käsiteltävät paperit voivat olla tutkimussuunnitelmia, väitöskirjan lukuja, artikkelikäsikirjoituksia tai muita työn alla olevia tutkimuspapereita. Seminaarissa voi myös esitellä uusia tutkimushankkeita ja julkaisuja. Seminaarin yhteydessä järjestetään myös vierailuluentoja.
Seminaari kokoontuu pääsääntöisesti perjantaisin klo 12 alkaen ohjelmassa ilmoitetussa tilassa. Seminaarin toiminta organisoidaan teemojen kautta. Kutakin tapaamiskertaa varten sovitaan teema, johon seminaarissa pidetyt esitykset kytkeytyvät (esim. lapset ja ansiotyö jne.). Seminaarin koordinaattorina toimii tutkija Eija Eronen. Käsiteltävät paperit löytyvät moodlesta esitysviikon maanantaina. Jos haluat liittyä seminaarin moodlealustalle, laita yhteystietosi s-postiin perla@uta.fi
Seminaari on avoin ja sinne ovat tervetulleita kaikki lapsuuden, nuoruuden ja perheen teemoista kiinnostuneet − opiskelijoista tutkijoihin ja opettajiin.
Jatko-opiskelijat saavat seminaarista opintopisteitä sopimuksen mukaan. Jatko-opiskelijat ja pro gradu -tutkielmaa tekevät opiskelijat voivat suorittaa lukuvuoden kestävän seminaarin myös osana Lapsuus, perhe ja elämänkulku-teemakokonaisuutta tai opinnäytetyötä tukevina opintoina. Seminaarin luennot soveltuvat myös osaksi luentopassia. Luentopassin ohjeet löydät PERLAn kotisivuilta.
Ohjelma
Pe 29.9. klo 12.15-14.45, Linna 5026: Ihmiskaupan vastainen työ
12.15–12.20 Tervetuloa
12.20–13.05 Eva Maria Korsisaari (Pro-tukipiste): Oikeuksien puolesta, ihmiskauppaa vastaan! Intersektionaalinen ote ihmiskaupan vastaisessa toiminnassa
13.05–13.50 Katariina Westman (RIKU): Verkostotyötä ihmiskaupan uhrien tunnistamiseksi ja auttamiseksi
13.50–14.00 Kahvitauko
14.00–14.45 Jaana Häggman & Piia Huhtajärvi (Pro-tukipiste): Kohtaamisia arjessa
Ke 11.10 klo 13.00-16.00, Pinni B 1100: Children's wellbeing in Finland
13.00–13.10 Katja Repo: Welcome
13.10–14.00 Finland’s Ombudsman for Children Tuomas Kurttila: Children’s wellbeing in Finland
14.00–14.45 Kirsi Peltonen: The mental health challenges of refugee children
14.45–15.05 Coffee
15.05–15.50 Marja Peltola: Intergenerational relations and wellbeing of young people with ethnic minority backgrounds
15.50–16.00 Discussion
Pe 17.11 klo 12.15-14.45, Linna 5016: Uusia näkökulmia työn ja perheen yhteensovittamiseen
12.15-13.00 Katri Otonkorpi-Lehtoranta: Kollektiivinen neuvottelu työn ja perheen suhteista sotilasorganisaatiossa
13.00-13.45 Anna Siippainen: "Et ei sitä huvitteluiltahoitoo eikä viikonloppuhoitoo pystytä järjestämään" Epäsäännölliset työajat ja varhaiskasvatuksen merkitykset
13.45-14.00 Tauko
14.00-14.45 Liisa Mäkelä: Työn ja perheen yhteensovittaminen kansainvälisen työn kontekstissa
14.45-15.00 Loppukeskustelu
The “African and Black Diaspora Studies Research Seminar” is a monthly, interdisciplinary meeting to examine the theoretical premises of African and Black diaspora studies. The seminar consists of collective reading, commenting and discussing articles, book chapters and other manuscripts written by the participants and/or by key scholars in African and Black diaspora studies. Some seminar meetings will feature guest scholars from universities in Finland and abroad.
Participants of the seminar are researchers and PhD students from different Finnish universities and research institutes.
Timetable: The first seminar meeting will be at the University of Tampere on September 21 (Thursday), from 12:00 to 14:00. The seminar meetings are arranged once a month in Tampere or Helsinki. Those who would like to join the seminar (after the first meeting in September 2017), please contact the seminar assistant Liban Sheikh (sheikh.liban.b@student.uta.fi) and send us the following information:
The course introduces the latest methodological developments related to causal inference in the social sciences. The course begins with the basics of the formal theory of causal reasoning (by Judea Pearl) and its philosophical foundations. We will then explore more specific issues and methodologies, such as the concept of social mechanism, how to construct a good causal variable, quasi-experimental designs, field and laboratory experiments in the social sciences, and case-based process tracing. The course format is a reading seminar with recent methodological research articles as course material. In addition, each student will make a short presentation on an empirical research article related to the methodological topic in question. Default example articles are provided by the teacher, but students can also make suggestions based on their interests (such as their thesis topic).
Course outline:
Target audience: masters and PhD students in the social sciences and philosophy students interested in philosophy of science. Maximum number of participants: 12.
The purpose of this course is to provide a review of the currently discussed topics in the philosophy of the social sciences. The lectures are given by researchers in the field. The course is methodologically oriented and the lectures combine exposition of philosophical argumentation with ample use of concrete case studies.
Course outline:
Level:
PhD-students and advanced students of social sciences
Participants write short (2-3 page) essays on five topics which they see as most relevant for their studies. The writing assignments are also based on the provided background material.