x !
Arkistoitu opetusohjelma 2017–2018
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
Sosiaalityön maisteriopinnot

Periodit

I Periodi (4.9.2017 – 22.10.2017)
II Periodi (23.10.2017 – 15.12.2017)
III Periodi (8.1.2018 – 4.3.2018)
IV Periodi (5.3.2018 – 27.5.2018)

SOSIAALITYÖN KIRJALLISUUSKUULUSTELUJEN JA ESSEIDEN VASTAANOTTAJAT 2017-2018 Kirjallisuuskuulustelut suoritetaan sähköistä tenttipalvelua käyttäen. Tarkista opinto-oppaasta jaksokohtaisesti onko essee jakson mahdollinen suoritusmuoto. 

SYVENTÄVÄT OPINNOT, opintojakson vastuuopettaja ja kokonaismerkinnän antaja: Tarja Pösö

STYS1A Sosiaalityön teoriahistoria 5 op, Timo Harrikari

STYS1B1 Päätöksenteko lastensuojelussa 5 op, Tarja Pösö

STYS1B2 Osallisuudet, oikeudet ja vastuut palvelujärjestelmäkohtaamisissa 5 op, Sirpa Saario

STYS1B3 Professionaalisuus käytännöissä ja käytäntötutkimus 5 op, Irene Roivainen

STYS1B4 Perhe asiantuntijatyön kontekstina ja kohteena 5 op, Hannele Forsberg

STYS2A Syventävä ammatillinen asiantuntijuus 5 op, jakson vastuuopettaja Aino Ritala-Koskinen, esseen (5 op) vastaanottaja Sinikka Forsman, ks. ohjeet

STYS3A Orientaatio tutkielman tekemiseen 5 op, esseen (5 op) vastaanottaja Leena Autonen-Vaaraniemi

STYS3B1 Konkreettinen sosiaalitutkimus 5 op, Suvi Raitakari

STYS3B2 Ammatillisen vuorovaikutuksen ja tekstien tutkimus 5 op, Kirsi Juhila

STYS3B3 Havainnot ja kokemukset 5 op, Sinikka Forsman (syksy 2017), Aino Ritala-Koskinen (kevät 2018)

Periodi (4.9.2017 - 22.10.2017)
Muut opinnot [I Periodi]

Sosiaalityön tutkinto-ohjelman orientaatio kaikille uusille opiskelijoille ma 28.8.klo 13.15-16.00 tilassa Linna K103.

Opetus
28.8.2017 – 28.8.2017
Periodit: I
Opetuskieli: suomi

Luentosarjassa käsitellään tärkeitä yliopisto-opiskeluun ja oppimiseen liittyviä teemakokonaisuuksia ja se on tarkoitettu syksyllä 2017 sosiaalityön tutkinto-ohjelmassa opintonsa aloittaville uusille opiskelijoille.

Ti 29.8.2017

9.15-10.30 HOPS ja opintojen suunnittelu

10.45-11.45 Oppimisympäristöt ja opiskelukäytännöt sosiaalityössä

12.00-13.00 Tieteellinen kirjoittaminen ja lukeminen

Hanna Carroll, Opettaja
hanna.carroll[ät]tuni.fi
Timo Harrikari, Opettaja
Timo.Harrikari[ät]uta.fi
Katja Kuusisto, Opettaja
katja.kuusisto[ät]tuni.fi
Aino Ritala-Koskinen, Opettaja
aino.ritala-koskinen[ät]tuni.fi
Opetus
29.8.2017 – 29.8.2017
Luento-opetus
Ti 29.8.2017 klo 9-13, Linna ls K103
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Syventävät opinnot [I Periodi]

Yhteiskunta- ja sosiaalitutkimuksen keskeisiä kiinnostuksen kohteita on yksilön ja yhteiskunnan välinen suhde ja erityisesti se, millä lailla yhteiskunnan muutokset vaikuttavat yksilöihin ja yksilötason valintoihin. Arki on hedelmällinen lähtökohta yrittäessämme ymmärtää ykislön ja yhteiskunnan välisiä suhteita, sillä arjessa limittyvät epäviralliset ja viralliset sekä yksityiset ja julkiset toiminnat, ajatukset ja odotukset. Paradoksaalisesti tämä tekee arjesta sekä rutiininomaista ja turvallista että vaativaa ja jopa uuvuttavaa. Teoreettisesti jäsenneltynä itsestään selvästä arjesta muodostuu yllättävä, monimuotoinen ja kompleksinen käsite.

Kurssilla tarkastelemme arjen sosiologian (sociology of everyday life) ja henkilökohtaisen elämän sosiologian (sociology of personal life) kautta yksilön ja yhteiskunnan välisiä suhteita. Arjen sosiologia tarkastelee, miten ihmiset sitoutuvat olemassa oleviin yhteiskunnallisiin ja sosiaalisiin rakenteisiin. Henkilökohtaisen elämän sosiologia tarkastelee yksilöiden elämää niissä sosiaalisissa, ajallisissa ja paikallisissa konteksteissa, joissa he elävät. Henkilökohtaisen elämän sosiologia pohtii, mitä yhteiskunnallisia merkityksiä yksityisenä pidetyllä elämällä on, mitä vaikutuksia henkilökotaisilla valinnoilla on yhteiskuntaan ja sen muutoksiin, ja millä lailla sosiaaliset rakenteet ilmenevät henkilökohtaisessa elämässä.

Pohdimme, mitä on arki? Mikä merkitys arjella on yksilölle ja yhteiskunnalle? Mitä henkilökohtainen tarkoittaa ja miten se eroaa yksilöllisestä? Analysoimme, miten mikrotason, pienet, jokapäiväiset teot ja toiminnat liittyvät makrotason malleihin ja rakenteisiin. Tarkastelemme toimijan ja rakenteen välisiä suhteita esim. perheen, sairauden, kuulumisen (belonging) ja kodin näkökulmista.

Live-kurssin rakenne:

  1. Luento (2t): Johdanto arjen ja henkilökohtaisen elämän sosiologiaan (Eriikka Oinonen)
  2. Seminaarikerta (3 t) Henkilökohtaisen ja yksilöllisen eroista
  3. Luento (2t): Sairausarki (Suvi Holmberg)
  4. Seminaarikerta (3t) Arjen fyysisyydestä ja ruumiillisuudesta sekä arjen kriisiytymisestä
  5. Luento (2t): Perhe, yhteiskunta ja muutos (Eriikka Oinonen)
  6. Seminaarikerta (3t) Arjen poliittisuus
  7. Luento (2t): Asuminen, koti ja kuuluminen (Eriikka Oinonen & Suvi Holmberg)
  8. Seminaarikerta (3t)
  9. Luento (2t): katsotaan elokuva I, Daniel Blake
  10. Seminaarikerta (2t): keskustellaan elokuvasta arjen ja henkilökohtaisen elämän tutkimuksen näkökulmista + loppukeskustelu ja palaute

 Luennot 10 t ja seminaarit 14 t + tehtävät ja oheislukemisto

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Tampereen yliopiston tutkinto-opiskelijat ilmoittautuminen nettiopsuun 1.8. - 31.8.2017

UCPorin ristiinopiskelijat ilmoittautuvat sähköpostilla eriikka.oinonen@uta.fi tai suvi.holmberg@uta.fi 1.8.-31.8. 2017
UCPorin ristiinopiskelijoille varattu max. 5 paikkaa live-kurssille ja max. 5 paikkaa verkkokurssille. Mikäli ristiinopiskelijoiden paikat eivät täyty, otamme tilalle TaY:n tutkinto-opiskelijoita.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Eriikka Oinonen, Vastaava opettaja
eriikka.oinonen[ät]tuni.fi
Suvi Holmberg, Vastaava opettaja
suvi.holmberg[ät]tuni.fi
Opetus
13.9.2017 – 22.11.2017
Luento-opetus 10 tuntia
Luennot
Ke 20.9.2017 klo 12-14, luokka 386, jatkuu luokassa 386 keskiviikkoisin klo 12-14; 4.10., 18.10.,1.11. ja 15.11.
Seminaari 14 tuntia
Seminaarit
Ke 27.9.2017 klo 12-15, luokka 386, jatkuu keskiviikkoisin klo 12-15; 11.10.(luokka 107), 25.10. (luokka 386), 8.11. (luokka 107) ja viim kerta luokka 386 ke 22.11. klo 12-14
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

SOSM6.3. Monimutkaisia itsestäänselvyyksiä – näkökulmia arjen ja henkilökohtaisen elämän tutkimukseen kurssin suorituksella voi saada korvaavuuden ensisijaisesti SOSM6.3 Sosiologinen ajattelu II jaksoon tai johonkin seuraavista opintojaksoista: SOS04.1. Lapsen ja perheen tutkimuksen ydinkysymyksiä TAI STYS1B4 Perhe asiantuntijatyön kontekstina ja kohteena. 

Alkutehtävä: kirjoita 2-4 liuskan pohdinta siitä, mitä on arki? Pohdinta tallennetaan Moodleen ennen ensimmäistä seminaarikertaa.

Kunkin luentokerran jälkeen opiskelijoille annetaan luennon teemaan liittyvä (1) teoreettinen ja (1) empiirinen teksti/artikkeli luettavaksi. Teksteistä keskustellaan seuraavalla seminaarikerralla. Seminaareissa syvennetään luennolla käsiteltyä teemaa ja teoreettista keskustelua erilaisin pienryhmissä tehtävin harjoituksin ja tehtävin.

Jokainen kurssille osallistuja kirjoittaa jokaisesta luennosta ja seminaarikerrasta 2-4 liuskan kirjeen, jossa hän selittää oppimaansa kuvitteelliselle henkilölle hyödyntäen luentoja, luettuja tekstejä sekä harjoituksia.

Live kurssille otetaan 20 opiskelijaa ja verkkokurssille 20 opiskelijaa.

Verkkokurssille osallistuville aloitustapaaminen Tampereella ke 13.9. klo 10-12 tilassa 6017 ja Porissa to 14.9. klo 14-16 luokassa 386

Verkkokurssi: Luennot tallennetaan Moodleen. Verkko-opiskelijat jaetaan pienryhmiin, joissa he tekevät samat tehtävät kuin livekurssilla. Jokainen verkkokurssilainen kirjoittaa vastaavanlaiset kirjeet kuin livekurssilaiset.

Opiskelija suorittaa pätevän sosiaalityöntekijän ohjauksessa kolmen kuukauden työharjoittelun sosiaalityön asiakas-, hallinto-, kehittämis- tai tutkimustehtävissä, sisällyttää harjoitteluunsa kehittämistehtävän ja laatii harjoittelustaan analyysin.

Harjoittelun alussa opiskelija laatii yksilöllisen HOPSin, johon sisältyy kehittämistehtävä. Opiskelija raportoi kahden viikon välein harjoittelustaan moodlessa ja osallistuu keskusteluun muiden opiskeljoiden raporttien pohjalta. Opiskelija kirjoittaa harjoittelustaan analyysin valitusta teoreettisesta näkökulmasta ja reflektoi analyysissa omaa oppimistaan. Opiskelija esittää harjoittelustaan analyysin seminaarissa ja osallistuu oma esitys mukaan lukien 20 analyysin käsittelyyn. On suositeltavaa integroida gradun teemoja tai aineistonkeruuta harjoitteluun.

Opintosuoritusten täsmälliset ohjeet ovat nähtävillä harjoittelun moodlessa, jonne opiskelijat liitetään syyskuussa harjoitteluun ilmoittautumisen yhteydessä

Anna Metteri, Vastaava opettaja
anna.metteri[ät]tuni.fi
Suvi Raitakari, Vastaava opettaja
suvi.raitakari[ät]tuni.fi
Sanna Laine (kevät 2018), Opettaja
Opetus
6.9.2017 –
Seminaari 20 tuntia
Informaatioseminaari
Ke 6.9.2017 klo 16-18, Linna K103
Harjoittelun analyysiseminaarit syyslukaudella 2017
Ma 21.8.2017 klo 14.00-18, Linna 6017
Ma 18.9.2017 klo 14.00-18, Linna 6017
Ma 25.9.2017 klo 14.00-18, Linna 6017
Ma 2.10.2017 klo 14.00-18, Linna 6017
Ma 23.10.2017 klo 14.00-18, Linna 6017
Ma 30.10.2017 klo 14.00-18, Linna 6017
Ma 6.11.2017 klo 14.00-18, Linna 6017
Ma 20.11.2017 klo 14.00-18, Linna 6017
Ma 4.12.2017 klo 14.00-18, Linna 6017
Ma 11.12.2017 klo 14.00-18, Linna 6017
Harjoittelun analyysiseminaarit kevätlukukaudella 2018
Ma 12.3.2018 klo 14.00-18, Linna 6017
Ma 19.3.2018 klo 14.00-18, Linna 6017
Ma 26.3.2018 klo 14.00-18, Linna 6017
Ma 9.4.2018 klo 14.00-18, Linna 6017
Ma 16.4.2018 klo 14.00-18, Linna 6017
Ma 23.4.2018 klo 14.00-18, Linna 6017
Ma 7.5.2018 klo 14.00-18, Linna 6017
Periodit: I II III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Infoseminaari on pakollinen kaikille vuonna 2018 jakson suorittaville.

Harjoittelu on mahdollista suorittaa ympäri vuoden yhtäjaksoisena 3 kk työjaksona. Harjoittelun moodle on käytössä ympäri vuoden.

STYS3A tulee olla suoritettuna ennen tutkielmaseminaarin aloittamista tai se tulee suorittaa samanaikaisesti seminaarin kanssa. Maisterintutkinnon aiemmin suorittaneiden ei tarvitse suorittaa kohtaa STYS3A, mutta he ovat halutessaan tervetulleita osallistumaan luennoille.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Leena Autonen-Vaaraniemi, Vastaava opettaja
leena.autonen-vaaraniemi[ät]tuni.fi
Opetus
11.9.2017 – 2.10.2017
Luento-opetus
Ma 11.9.2017 - 2.10.2017 viikoittain klo 14-18, Linna K103
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Luennot ja oheistehtävät.

Kyseessä on monitieteinen kurssi, jossa tutkitaan haastattelun käyttöä tutkimuksessa; erilaisia haastattelun tavoitteita ja lajeja sekä erilaisten kohderyhmien (lapset, iäkkäät, asiantuntijat, marginaalit) kohtaamista.

ma 16.10. Matti Hyvärinen: Laadullinen haastattelu

pe 20.10. Tuija Koivunen: Teemahaastattelu

ma 23.10. Hanna-Mari Ikonen: Puhelinhaastattelu & Juho Karvinen: Verkkohaastattelu

pe 27.10. Anna Liisa Aho: Kriisitilanteessa olevien haastattelu

ma 30.10. Tuija Koivunen: Asiantuntijahaastattelu, sukupuoli ja valta

pe 3.11. Anitta Kynsilehto & Eeva Puumala: Turvapaikanhakijoiden ja paperittomien haastattelu

ma 6.11. Kirsi Lumme-Sandt: Ikäihmisen haastattelu

pe 10.11. Eero Suoninen: Haastattelun vuorovaikutus merkityksenantojen suuntaajana ja rakentajana

ma 13.11. Laura Huttunen: Haastattelu ja etnografinen ote

pe 17.11. Jenni Kuoppa: Kävelyhaastattelu

ma 20.11. Seija-Leena Nevala: Historiallinen muistitietohaastattelu

pe 24.11. Rosi Enroos: Haastattelu vankilassa

ma 27.11. Hannu Sinisalo: Videohaastattelu

pe 1.12. Piia Roos: Lapsen haastattelu

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Tuija Koivunen, Vastaava opettaja
tuija.koivunen[ät]tuni.fi
Opetus
16.10.2017 – 1.12.2017
Luento-opetus 28 tuntia
Luennot
Ma 16.10.2017 - 27.11.2017 viikoittain klo 12-14, Linna 5014
Pe 20.10.2017 - 1.12.2017 viikoittain klo 10-12, Linna 6017 (paitsi 3.11. tilana Pinni A:n luentosali A3111)
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Sosiaalityön maisteriopintojen opiskelijat: kurssi korvaa opinto-oppaan kohdan STYS3B Erilaiset tiedonmuodostuksen tavat 5 op.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen e-lomakkeella kevään 2018 tutkielmaseminaariryhmiin alkaa to 30.11.2017 klo 9.00 ja päättyy to 14.12.2017 klo 16.00

Leena Autonen-Vaaraniemi, Vastaava opettaja
Leena.Autonen-Vaaraniemi[ät]uta.fi
Arja Jokinen, Opettaja
Arja.Jokinen[ät]uta.fi
Tarja Pösö, Opettaja
tarja.poso[ät]tuni.fi
Suvi Raitakari, Opettaja
suvi.raitakari[ät]tuni.fi
Timo Harrikari, Opettaja
Timo.Harrikari[ät]uta.fi
Hannele Forsberg, Opettaja
hannele.forsberg[ät]tuni.fi
Johanna Korpinen, Opettaja
Johanna.Korpinen[ät]uta.fi
Lasse Rautniemi, Opettaja
lasse.rautniemi[ät]tuni.fi
Kirsi Juhila, Opettaja
kirsi.juhila[ät]tuni.fi
Opetus
4.9.2017 – 15.12.2017
Seminaari 48 tuntia
Ryhmä 1: Forsberg
Pe 15.9.2017 - 15.12.2017 viikoittain klo 9-12, Linna 6031, syksyn muut seminaarikerrat sovitaan ensimmäisessä tapaamisessa
Pe 19.1.2018 klo 9-12, Linna 6031, kevätlukukauden muut seminaarikerrat sovitaan ensimmäisessä tapaamisessa
Ryhmä 2: Harrikari
Ti 12.9.2017 - 12.12.2017 viikoittain klo 16-19, Linna 6034, syksyn muut seminaarikerrat sovitaan ensimmäisessä tapaamisessa
Ti 16.1.2018 klo 16-19, Linna 6034, kevätlukukauden muut seminaarikerrat sovitaan ensimmäisessä tapaamisessa
Ryhmä 3: Jokinen
Ti 12.9.2017 - 12.12.2017 viikoittain klo 13-16, Linna 6034, syksyn muut seminaarikerrat sovitaan ensimmäisessä tapaamisessa
Ti 16.1.2018 klo 13-16, Linna 6034, kevätlukukauden muut seminaarikerrat sovitaan ensimmäisessä tapaamisessa
Ryhmä 4: Korpinen/(klk 2018) Juhila
To 21.9.2017 - 14.12.2017 viikoittain klo 9-12, Linna 6037, syksyn muut seminaarikerrat sovitaan ensimmäisessä tapaamisessa
To 11.1.2018 klo 9-12, Linna 6037, kevätlukukauden muut seminaarikerrat sovitaan ensimmäisessä tapaamisessa
Ryhmä 5: Pösö
Ti 12.9.2017 - 12.12.2017 viikoittain klo 14-16, Linna 6037, syksyn muut seminaarikerrat sovitaan ensimmäisessä tapaamisessa
Ti 9.1.2018 klo 14-16, Linna 6037, kevätlukukauden muut seminaarikerrat sovitaan ensimmäisessä tapaamisessa
Ryhmä 6: Raitakari/(klk 2018) Rautniemi
To 14.9.2017 - 14.12.2017 viikoittain klo 13-16, Linna 6034, syksyn muut seminaarikerrat sovitaan ensimmäisessä tapaamisessa
To 18.1.2018 klo 13-16, Linna 6034, kevätlukukauden muut seminaarikerrat sovitaan ensimmäisessä tapaamisessa
Ryhmä 7: Autonen-Vaaraniemi (slk 2017)
Ti 12.9.2017 klo 16-19, Linna 6037, syksyn muut seminaarikerrat sovitaan ensimmäisessä tapaamisessa
Periodit: I II III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

HUOM. STYS3C Tutkielmaseminaarin (15 op) voi aloittaa sekä syys- että kevätlukukauden alussa. Ilmoittautuminen on etukäteen ja siitä informoidaan erikseen ennen lukukauden alkua.

Graduvauhditus on suunnattu opiskelijoille, joiden tutkielmaseminaarista on kulunut yli kaksi vuotta. Vauhditusseminaarissa on mahdollisuus esitellä pro gradu -työn nykyvaihetta, saada siitä ryhmän palautetta ja vinkkejä tutkielman eteenpäin viemiseen. Seminaariin osallistuminen on vapaaehtoista

Leena Autonen-Vaaraniemi, Vastaava opettaja
leena.autonen-vaaraniemi[ät]tuni.fi
Eeva Ekqvist, Vastaava opettaja
Eeva.Ekqvist[ät]uta.fi
Opetus
13.9.2017 –
Seminaari
Syyslukauden tapaamiset
Ke 13.9.2017 klo 16-19, Linna 6034
Ke 4.10.2017 klo 16-19, Linna 6017
Ke 15.11.2017 klo 16-19, Linna 6034
Ke 13.12.2017 klo 16-19, Linna 6034
Kevätlukukauden tapaamiset
Ke 17.1.2018 klo 16-19, Linna 6034
Ke 14.2.2018 klo 16-19, Linna 6034
Ti 20.3.2018 klo 16-19, Linna 6017
Ke 18.4.2018 klo 16-19, Linna 6034
Periodit: I II III IV
Opetuskieli: suomi
Periodi (23.10.2017 - 15.12.2017)
Syventävät opinnot [II Periodi]
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kurssille valitaan enintään 24 opiskelijaa. Mikäli karsintaa joudutaan tekemään, käytetään valintakriteerinä opintojen vaihetta ja opintopistemäärää.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Timo Harrikari, Vastaava opettaja
Timo.Harrikari[ät]uta.fi
Opetus
31.10.2017 – 12.12.2017
Seminaari
Ti 31.10.2017 - 14.11.2017 viikoittain klo 10-12, Linna 6017
Ti 28.11.2017 - 12.12.2017 viikoittain klo 9-12, Linna 6017
Periodit: II
Opetuskieli: suomi

Mitä on metodologia? Miksi sen äärelle on syytä pysähtyä? Miten näiden kysymysten parista voi edetä toteuttamaan mielekkään sosiaalityön tutkimusasetelman?

Kurssilla suunnistetaan metodologisten pohdintojen äärelle moninaisten sosiaalityölle relevanttia ajankohtaista tutkimusta esittelevien metodiluentojen kautta. Tarkastelussa ovat muun muassa erilaiset etnografiset metodit, monimenetelmäisyys ja populaarikulttuuriaineistojen analyysi. Luennot tarjoavat monipuolisen katsauksen sosiaalityön tutkimuksen metodologisiin sovelluksiin, joista opiskelija voi ammentaa aineksia omaan gradututkimukseensa.

Kurssin suoritus edellyttää luento-opetukseen osallistumista, oheiskirjallisuuteen perehtymistä ja luentopäiväkirjan tekemistä. Opetus toteutetaan ajalla 31.10.-12.12. tiistaisin klo 14-16.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kurssille valitaan enintään 20 opiskelijaa. Mikäli karsintaa joudutaan tekemään, käytetään valintakriteerinä opintojen vaihetta ja opintopistemäärää.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Vera Virolainen, Vastaava opettaja
vera.virolainen[ät]tuni.fi
Timo Harrikari, Vastaava opettaja
Timo.Harrikari[ät]uta.fi
Opetus
31.10.2017 – 12.12.2017
Luento-opetus
Ti 31.10.2017 - 12.12.2017 viikoittain klo 14-16, Linna 6017
Poikkeukset:
21.11.2017 , Linna 5026
Periodit: II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Luentokurssi korvaa yhden vaihtoehtoisen jakson STYS3B1-STYS3B3 opinto-oppaan kohdasta STYS3B Erilaiset tiedonmuodostuksen tavat 5 op.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Hanna Rautajoki, Vastaava opettaja
hanna.rautajoki[ät]tuni.fi
Opetus
23.10.2017 – 11.12.2017
Luento-opetus 16 tuntia
Ma 23.10.2017 - 11.12.2017 viikoittain klo 10-12, Aloitus Päätalo A4, jatkossa PinniA Paavo Koli -sali, HUOM! Aloitustila on muuttunut
Pienryhmäopetus 8 tuntia + 2 tuntia Verkossa
Periodit: II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Ensisijaisesti syventävän vaiheen opiskelijoille sisällytettäväksi teemaopintoihin.

Sosiaalityön tutkinto-ohjelman opiskelijat: kurssi korvaa opinto-oppaan kohdan STYS3B2 Ammatillisen vuorovaikutuksen ja tekstien tutkimus, 5 op.

Sosnet verkkokurssit [II Periodi]

Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 18.9.-8.10.2017.

Lasse Rautniemi, Vastaava opettaja
lasse.rautniemi[ät]tuni.fi
Opetus
23.10.2017 – 17.12.2017
Periodit: II
Opetuskieli: suomi

Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 18.9-8.10.2017.

Leo Nyqvist/Turun yliopisto, Vastaava opettaja
Opetus
23.10.2017 – 17.12.2017
Periodit: II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssi sopii valinnaisiksi opinnoiksi.

Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 18.9.-8.10.2017.

Merja Anis/Turun yliopisto, Vastaava opettaja
Opetus
18.9.2017 – 8.10.2017
Periodit: II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssi sopii valinnaisiksi opinnoiksi.

Periodi (8.1.2018 - 4.3.2018)
Syventävät opinnot [III Periodi]

Lasten monipaikkainen asuminen -kurssi on vaihtoehtoinen jakson STYS1B4 Perhe asiantuntijatyön kontekstina ja kohteena –kirjallisuudelle.

Luentoseminaarin ohjelma ja aikataulu:

  • 9.1. Johdatus aiheeseen ja työskentelytapoihin: Lasten monipaikkainen asuminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja sosiaalityön haasteena (Hannele Forsberg)
  • 16.1. ’Pienet muutot’ ja perherakenteen muutokset monipaikkaisen asumisen taustana lastensuojelussa (Aino Ritala-Koskinen)
  • 23.1. Lasten vuoroasuminen vanhempien eron jälkeisenä käytäntönä ja kokemuksina (Leena Autonen-Vaaraniemi)
  • 30.1. Yksin maahan tulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden asumispolut ja näkemykset kodista (Outi Kauko)
  • 6.2. Lasten siirtymäkokemukset: muutot ulkomaille ja takaisin vanhemman työn vuoksi (Anu Warinowski)
  • 13.2. Monipaikkaisuus ja juuret? (Hannele Forsberg)
  • 20.2. Lasten monipaikkainen asuminen lapsi- ja perhetyön ammattikäytäntöjen näkökulmasta (Inkeri Eskonen)
  • 27.2. Kurssin yhteenvetoa ja pohdintaa: Monipaikkainen asuminen lasten hyvinvoinnin kysymyksenä (Hannele Forsberg)
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Hannele Forsberg, Vastaava opettaja
hannele.forsberg[ät]tuni.fi
Opetus
9.1.2018 – 27.2.2018
Seminaari
Ti 9.1.2018 - 27.2.2018 viikoittain klo 9-12, Linna 5026
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

Kurssiin kuuluu 2 seminaaria (2 x 45 min. + 3 x 45 min.), ryhmätyöskentelyä moniammatillisessa pienryhmässä (3 pienryhmätapaamista à 3 x 45 min. ja tapaustyöskentely asiakasperheen kanssa 2 x 45 min.) sekä ammattialakohtainen ryhmätapaaminen (2 x 45 min.).

Klinikkakurssilla tutustutaan moniammatillisissa pienryhmissä perheeseen, jonka lapsella on puheen sujuvuuden häiriö. Asiakasperheet osallistuvat myöhemmin keväällä logopedian järjestämään änkytysklinikkaan, ja tällä kurssilla toteutettava perheen haastattelu pohjustaa perheen työskentelyä änkytysklinikassa. Kurssilla suunnitellaan perheen tapaaminen, osallistutaan oman alan työnohjaukseen, tavataan vanhempaa ja lasta sekä kootaan havainnot yhteen moniammatillisesti. Lisäksi kerrotaan ja keskustellaan kokemuksista loppuseminaarissa ja laaditaan ryhmän yhteinen loppuraportti.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen e-lomakkeella 22.-31.1.2018.

Terhi Helminen, Vastaava opettaja
(psykologia)
Leena Rantala, Vastaava opettaja
(logopedia)
Merja Mustaniemi, Opettaja
(sosiaalityö)
Anneli Kylliäinen, Opettaja
Opetus
22.2.2018 – 23.4.2018
Seminaari
Alkuseminaari
To 22.2.2018 klo 10-12, Päät A062
Loppuseminaari
Ma 23.4.2018 klo 9-12, Päät A062
Ryhmätyöskentely
Ryhmäharjoitusten paikat ilmoitetaan alkuseminaarissa.
Ryhmä 1
Ke 28.2.2018 klo 11.45-14.00
Ti 27.3.2018 klo 16.15-17.45, Tapaustyöskentely
Ke 4.4.2018 klo 11.45-14.00
Ke 18.4.2018 klo 11.45-14.00
Ryhmä 2
To 1.3.2018 klo 14.00-16.15
Ti 27.3.2018 klo 17.15-18.45, Tapaustyöskentely
To 5.4.2018 klo 14.00-16.15
To 19.4.2018 klo 14.00-16.15
Ryhmä 3
Pe 2.3.2018 klo 10.00-12.15
Ti 27.3.2018 klo 17.15-18.45, Tapaustyöskentely
Pe 6.4.2018 klo 10.00-12.15
Ke 18.4.2018 klo 9.00-11.15
Ryhmä 4
Pe 2.3.2018 klo 13.15-15.30
Ti 27.3.2018 klo 18.15-19.45, Tapaustyöskentely
Pe 6.4.2018 klo 13.15-15.30
Ma 16.4.2018 klo 14.00-16.15
Pienryhmäopetus
Oman alan työnohjaajan kanssa sovittava aika viikolla 10 (2 x 45 min.)
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Logopedian, psykologian ja sosiaalityön pääaineopiskelijoille vaihtoehtona on klinikkakurssi IV periodilla tai kirjatentti. Muille opiskelijoille suoritusvaihtoehtona on kirjatentti. Kirjatentin vastuuopettaja on Anneli Kylliäinen, kirjatentti avoinna 5.3. - 25.5.2018.

Sosnet verkkokurssit [III Periodi]

Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 27.11.-17.12.2017.

Sanna Lähteinen/Lapin yliopisto, Vastaava opettaja
Opetus
15.1.2018 – 18.3.2018
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssi sopii valinnaisiksi opinnoiksi.

Periodi (5.3.2018 - 27.5.2018)
Muut opinnot [IV Periodi]

Moniammatilliset johtamisopinnot on tarkoitettu hoitotieteen, psykologian, logopedian, sosiaalipolitiikan, sosiaalityön, kansanterveystieteen ja kasvatustieteiden opiskelijoille.

Opintojen teemat

  • Orientoituminen opintojakson teemoihin ja työskentelyyn
  • Lähijohtamisen tieto- ja taitoperusta
  • Hyvä henkilöstöpolitiikka
  • Moniammatillisten työryhmien johtaminen
  • Henkilöstön työhyvinvointi
  • Alaistaidot ja lähiesimiehen rooli asiantuntijaorganisaatiossa
  • Johtamisen vuorovaikutus ja viestintä
  • Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
  • Ajankohtainen aihe

Opiskelu- ja työmuodot ja ajoitus

  • pedagogisena lähestymistapana sovelletaan ongelmaperustaista oppimista sisältäen tutoriaaliryhmätyöskentelyn ja luennot
  • työskentelyn tukena käytetään Moodle verkko-oppimisympäristöä
  • työmäärän mitoitus: luennot, pakolliset tutoriaalit ja seminaari 1/5, lopputyö 1/5 ja itsenäinen työskentely 3/5 kokonaistyömäärästä
  • Opetus on maanantaisin ja torstaisin; tutoriaalit klo 9:00–11:00 ja luennot 12:15-13:45 paitsi aloitusluento klo 12:15-14:15
  • opinnot järjestetään 4. periodilla 5.3.–14.5.2018 siten, että koulutus alkaa maanantaina 5.3., jolloin on kaikille pakollinen luento ”Johdatus jakson teemoihin ja orientointi ongelmaperustaiseen työskentelyyn”. Muut lähipäivät ovat to 8.3., ma 12.3., to 15.3., ma 19.3., to 22.3., ma 26.3., to 5.4., ma 9.4., ja päätösseminaari maanantaina 14.5. (klo 9–16); lopputyön palautus ma 7.5. mennessä
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kurssille valitaan yhteensä 49 opiskelijaa, joista sosiaalityön opiskelijoita enintään 7. Opinnot on tarkoitettu ensisijaisesti syventäviä opintoja parhaillaan suorittaville. Vain sosiaalityön opiskelijat ilmoittautuvat tämän NettiOpsu -ilmoittautumisen kautta.Opiskelijavalinnasta tiedotetaan viimeistään 23.1.2018.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Kirsi Günther, Vastaava opettaja
kirsi.gunther[ät]tuni.fi
Opetus
5.3.2018 – 14.5.2018
Luento-opetus
Ma 5.3.2018 klo 12.15-14.15, Päätalo A3 , aloitusluento
To 8.3.2018 - 22.3.2018 viikoittain klo 12-14, Virta 109
Ma 12.3.2018 - 26.3.2018 viikoittain klo 12-14, Virta 109
To 5.4.2018 klo 12-14, Virta 109
Ma 9.4.2018 klo 12-14, Pinni A1081
Seminaari
Päätösseminaari
Ma 14.5.2018 klo 9-16, Virta 109
Pienryhmäopetus
Monialaiset tutoriaaliryhmät
To 8.3.2018 - 22.3.2018 viikoittain klo 9-11, Linna 6017
Ma 12.3.2018 - 26.3.2018 viikoittain, Linna 6034
To 5.4.2018 klo 9-11, Linna 6017
Ma 9.4.2018 klo 9-11, Linna 6034
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Syventävät opinnot [IV Periodi]

Luennoitsijat esittelevät omien tutkimustensa pohjalta erilaisia lähestymistapoja osallisuuden, oikeuksien ja vastuun teemoihin sosiaalityön erilaisissa käytännöissä. Kukin luennoitsija on valinnut oheistekstin luettavaksi ennen luentoa, joita opiskelijat käsittelevät myös lukupiireissä. Lukupiirityöskentely dokumentoidaan Moodleen ja sen anti esitellään loppuseminaarissa 14.5.2018. 

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kurssille otetaan 22 opiskelijaa. Jos karsintaa joudutaan tekemään, valitaan kurssilaiset opintojen vaiheen ja sosiaalityön opintopisteiden määrän perusteella.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Sirpa Saario, Vastaava opettaja
sirpa.saario[ät]tuni.fi
Opetus
9.4.2018 – 21.5.2018
Seminaari
Ma 9.4.2018 - 14.5.2018 viikoittain klo 12-14, Linna 6017
Poikkeukset:
14.5.2018 klo 12 –14 , Linna 5026-5027
Ma 21.5.2018 klo 12-14, Linna 5014
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Luentoseminaari.

Työskentelymuodot: luennot, oheisteksteihin liittyvät ryhmätyöt ja oppimispäiväkirjat.

Kurssi suoritetaan osallistumalla luennoille, lukemalla luentoihin liittyvät oheistekstit ja osallistumalla lukupiirityöskentelyyn. Lisäksi kirjoitetaan itsenäinen oppimispäiväkirja, noin 9 sivua (1,5 riviväli, fontti 12). Oppimispäiväkirjassa tulee hyödyntää luentoja, oheistekstejä ja ennen kaikkea omaa ajattelua. Huom: Luennoitsijan oheisteksti tulee olla luettuna ENNEN luentoa.

Opiskelija tuntee dokumentoinnin erilaiset roolit ja merkitykset osana professionaalista sosiaalityötä ja sosiaalityön tutkimusta. Käsiteltäviä teemoja ovat mm. dokumentoinnin ohjeet ja käytännöt, asiakastietojärjestelmät, dokumentointi ja tiedonmuodostus, asiakkaiden ja asiakirjojen suhteet, etiikka sekä dokumenttien käyttö sosiaalityön tutkimuksessa. Kurssin käytyään opiskelijalla on valmius analysoida kriittisesti sosiaalityössä tuotettavia dokumentteja niin niiden sisällön, tuotantoehtojen kuin seurauksellisuuden näkökulmista.

Kurssilla luettava materiaali on lastensuojeluun painottunutta, mutta kurssin fokus on ensisijaisesti dokumentoinnissa ja keskustelu dokumentoinnista kaikilla sosiaalityön kentillä on tervetullutta.

Kurssi on luonteeltaan luentoseminaari, jossa jokaiselle kerralle valmistaudutaan lukemalla ennakkomateriaali. Kokoontumiset rakentuvat erilaisille ryhmäkeskusteluille ja lyhyille luennoille ja opiskelijoiden aktiivinen rooli on niissä keskeinen.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Netti-opsussa 15.11.-10.12.2017.
Kurssille on etusija opiskelijoilla, joilla on tämä opintojakso suorittamatta. Kurssille otetaan max. 20 opiskelijaa.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Aino Ritala-Koskinen, Vastaava opettaja
aino.ritala-koskinen[ät]tuni.fi
Opetus
6.3.2018 – 15.5.2018
Luento-opetus 24 tuntia
Ti 6.3.2018 - 15.5.2018 viikoittain klo 9-12, Päätalo ls. A32
Poikkeukset:
10.4.2018 , Pinni B4113
Itsenäinen työskentely 111 tuntia
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Vieraalla kielellä annettava opetus [IV Periodi]

Course Syllabus

Community-based, Participative Qualitative Research is an innovative course that builds on qualitative research to add a community focus that can engage organizations and people meaningfully as partners in research projects that are of interest and significance to them. The community partners add their ideas to the research design and collaborate with the student or academic researchers to develop a project that will be of use to both. In many cases such research may be for a graduate student’s research project or a degree, a faculty member’s community project work and may add to a community organization’s knowledge about how to carry out evaluation of programs and services or to assess needs for new or better services. The course will not enable students to go beyond developing an idea for a research project but it will provide information on how community-based qualitative research could be useful and applied in community projects. Often such projects can also be stimulating and empowering for those who participate.  

There will be some short class lectures, video clips, small group and class discussions and experiential activities during each of the class sessions. 

Enrolment for University Studies

The course is aimed at students who have prior knowledge of qualitative research. It is suitable for students who are completing their intermediate studies, or doing advanced or PhD studies.

Enrolment time has expired
Tuula Heinonen (University of Manitoba, Canada), Teacher responsible
Anna Metteri, Contact person
anna.metteri[ät]tuni.fi
Teaching
18-Apr-2018 – 25-Apr-2018
Lectures
Wed 18-Apr-2018 at 9.00-12, Linna 6017
Thu 19-Apr-2018 at 9.00-12, Linna 6017
Fri 20-Apr-2018 at 9.00-12, Linna 6017
Mon 23-Apr-2018 at 9.00-12, Linna 6017
Tue 24-Apr-2018 at 9.00-12, Linna 6031
Wed 25-Apr-2018 at 9.00-12, Linna 6017
Periods: IV
Language of instruction: English
Further information:

Assignments:

1) Short paper of 5 pages thoughtfully and critically discussing two readings (assigned articles or others related to students’ research interest and the course content) community-based, participatory qualitative research methods and issues related to implementation. Include a brief summary of what each reading is about and say how the research was enhanced or limited by a community-based and/or qualitative approach. Also give your opinion on what might have been done differently for a better outcome.  (50 points).

2) Group presentation consisting of an outline and short description of a community-based, participatory qualitative research project your group might be interested in carrying out. This presentation will be given with your group on the last day of the course. Describe why the research would be useful, what it would show and how a community-based participatory approach could be more successful and promising. Also mention some possible ethical or other challenges and how you would manage these in carrying out this research project (35 points). 

3) Five to three page paper describing what you learned about conducting a community-based project, including the challenges and rewards that you might experience (15 points).

Students need to attend each session as course learning is heavily weighted toward group and classroom discussions, which cannot be substituted through other work outside the classroom. The total possible grade for completion of the course and assignments is 5 ECTs.

Sosnet verkkokurssit [IV Periodi]

Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 19.2.-4.3.2018.

Maarit Kairala ja Mari Kivistö/Lapin yliopisto, Vastaava opettaja
Opetus
19.3.2018 – 20.5.2018
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Ilmoittautuminen jaksolle Sosnetin verkkosivuilla 19.2.4.3.2018.

Kirsi Günther, Vastaava opettaja
kirsi.gunther[ät]tuni.fi
Opetus
19.3.2018 – 20.5.2018
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Ilmoittautuminen Sosnetin verkkosivuilla 19.2.-4.3.2018.

Merja Anis/Turun yliopisto, Vastaava opettaja
Opetus
19.3.2018 – 20.5.2018
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssi sopii valinnaisiksi opinnoiksi.