Uusille opiskelijoille tarkoitettu orientaatio- ja tutustumispaketti filosofian opintoihin Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikössä.
Ohjelma:
to 1.9.
9-12 Päätalo ls. A1: Orientoivat opinnot 1 (Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö järjestää). Tauko 10.30-10.50, jonka aikana humanistisen alan opiskelijat (mm. filosofit) siirtyvät saliin Pinni B1097.
12-13 tutor-ohjaajat johdattavat teidät lounaalle opiskelijaruokalaan
13-15 Pinni B3109: Orientoituminen filosofian opiskeluun 1 (Tommi Vehkavaara)
pe 2.9.
10-12 Pinni B3109: Orientoituminen filosofian opiskeluun 2 (Tommi Vehkavaara)
12-13 - Tuutorit vievät fuksit lounaalle jonka jälkeen esitellään yliopiston tiloja ja keskustellaan Tommin esittelyissä esilletulleista aiheista, sekä yleisesti opiskelusta yliopistossa opiskelijan näkökulmasta.
13 -> (noin kello 15 saakka) Kahvittelu AJ-tilassa. Aatos esittäytyy, aj-kummi esittäytyy jos hänet saadaan paikalle. Yleistä keskustelua ja tutustumista.
18 -> tutustumisbileet YTHS:n saunalla, fuksit voivat tulla tuutorien kanssa yhtä matkaa saunalle Pinni A:n edestä jossa tapaamme 18:15.
ma 5.9.
14-16 Pinni B3110: Johdatus filosofiaan, 1. luento (Marika Enwald)
ti 6.9.
16 -> Opintoneuvonta-piknik. Keskustelua opiskeluun liittyvistä, ensimmäisten päivien aikana heränneistä kysymyksistä sekä yleistä tutustumista. (tuutorit/Aatos)
to 8.9.
14-16, yliopiston juhlasali, Orientoivat opinnot 2 (YKY/opiskelun tukiplvelut)
16 -> Torstaikahvit aj-tilassa. (Aatos)
ke 21.9.
12-14 Pinni B2072, Kahvitilaisuus uusille opiskelijoille ja filosofian henkilökunnalle (aika ilm. myöh.)
ma 24.10.
12-14 Päätalo D10, Orientoivat opinnot 3 (HOPS)
loka-marraskuun vaihteessa:
HOPSien laatiminen ja keskustelut tutor-opettajan (Tommi Vehkavaara) kanssa.
Tutustutaan filosofian peruskäsitteisiin ja keskeisiin ongelmiin sekä filosofisen ajattelun ominaispiirteisiin.
Kurssilla tutustutaan filosofisen etiikan keskeisimpiin ongelmiin niiden tärkeimpien historiallisten muotoilujen sekä modernien tulkintojen valossa.
Luento-opetus 24 h / 2 op.
Lisäksi luentosarjalla tentitään opiskelijan valinnan mukaan yksi seuraavista kirjoista tai otteista (1 op).
- Aristoteles, Nikomakhoksen etiikka
- Kant, Tapain metafysiikan perustus (Grundlegung der Metaphysik der Sitten)
- Nietzsche, Moraalin genealogia
Opetus: luentoja 4 t viikossa ja 2 t viikossa harjoituksia - kaksi harjoitusryhmää, jos osallistujia riittää molempiin. Harjoitustehtävien omatoiminen tekeminen on kurssin läpäisemisen suhteen ensiarvoisen tärkeää - kurssin loppukuulustelu koostuu harjoitustehtävien kaltaisista tehtävistä.
Kurssin tavoitteet: Loogisten peruskäsitteiden, kuten formaalin kielen, loogisen totuuden ja loogisen seurauksen käsitteiden ymmärtäminen. Lause- ja predikaattilogiikan syntaksin ja intuitiivisen semantiikan sekä lauselogiikan luonnollisen päättelyn perusteiden hallinta. Perehtyminen malliteorian alkeisiin.
Kalvot:
- osa 1
- osa 2
- osa 3
- osa 4
- osa 5 (lisätty kaksi kalvoa 17.11.)
Seuraavat kalvot tulevat jakoon myös kokeessa:
- Lauselogiikan luonnollisen päättelyn systeemi
- Loogisia ekvivalensseja kaavamuuoonksia varten
Harjoitukset:
- tehtävät 1 (29-30.9.)
- tehtävät 2 (6-7.10.)
- tehtävät 3 (13-14.10.)
- tehtävät 4 (27-28.10.)
- tehtävät 5 (3-4.11.)
- tehtävät 6 (10-11.11.)
- tehtävät 7 (17-18.11.)
- tehtävät 8 (24-25.11.)
Mallivastauksia joihinkin tehtäviin (harj. 5 ja 6)
Oheismateriaalia:
- Rantala & Virtanen: Logiikan peruskurssi. (2003, pdf-tiedosto, 96 s. Harjoitustehtäviä tässä.)
- Rantala & Virtanen: Joukko-opin alkeita (2003)
Kurssin tavoitteet:
Kurssi tarjoaa yleiskatsauksen sosiaalisen tietoteorian kehitykseen viimeisen 20 vuoden aikana. Kurssilla harjoitellaan tutkimuksessa tarvittavia taitoja kuten argumenttien analysoimista artikkeleista, argumenttien kritiikkiä ja argumentoivan esseen kirjoittamista.
Kirjallisuus:
Ks. kurssin ohjelma
Kurssin suorittaminen:
Osallistuminen: Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista seminaarityöskentelyyn. Kaikki osallistujat lukevat kaikki käsiteltävät tekstit ja ovat valmiita osallistumaan keskusteluun.
Esitys seminaarissa: Seminaarin osallistujat valmistavat yksin tai ryhmissä esityksen yhdestä kurssin tekstistä. Esityksen tarkoitus on toimia keskustelun avauksena. Esityksen voi jakaa kolmeen osaan siten, että ensimmäisessä osassa heitetään pöydälle tuntemattomat käsitteet ja vaikeasti avautuvat jaksot, joiden taustaoletukset vaativat selvennystä. Keskustelun tavoite on saavuttaa tunne, että olemme ymmärtäneet, mitä kirjoittaja haluaa sanoa. Esityksen toisessa osassa pyritään tekemään yhteenveto pääargumentista ja arvioidaan sen vakuuttavuutta. Esityksen kolmannessa osassa on mahdollisuus keskustella artikkelin merkityksestä oman tutkimustyön ja muiden opintojen kannalta.
Loppukuulustelu: Kurssin kirjallisuus kuulustellaan myöhemmin ilmoitettuna ajankohtana.
Ylimääräinen essee: Kurssin osallistuja voi kirjoittaa esseen (5-6 sivua) yhdestä kurssin tekstistä, jos hän haluaa suorittaa 2 opintopisteen sijasta 4 opintopistettä. Esseen kirjoittamisessa on mahdollista hyödyntää seminaarissa käytyä keskustelua. Esseen tavoite on esittää tekstin pääargumentti ja arvioida sitä kriittisesti. Esseessä voi käyttää myös kurssin muita tekstejä. Essee palautetaan kurssin opettajalle viimeistään 10.1.2012 mennessä.
Kurssin arvostelu (asteikolla 1-5):
Kurssin ohjelma:
Viikko 1
Ti 6.9. ja ke 7.9. Johdantoluento ja seminaarityöskentelyn organisointi
Viikko 2
Ti 13.9. Longino, H. (1990). Science as social knowledge: Values and objectivity in scientific inquiry. Princeton: Princeton University Press: chapters 1, 3 and 4. Teksti on saatavilla kopioimista varten kurssin lokerossa.
Ke 14.9. Anderson, E. (1995). Knowledge, human interests, and objectivity in feminist epistemology. Philosophical Topics 23 (2): 27-58.
http://www-personal.umich.edu/~eandersn/KIntFemEpist.pdf
Viikko 3
Ti 20.9. Hardwig, J. (1991). The role of trust in knowledge. Journal of Philosophy, 88 (12): 693?708. http://web.utk.edu/~jhardwig/RoleTrust.pdf
Ke 21.9. Fricker, M. (2006). Powerlessness and social interpretation. Episteme 3 (1-2): 96-108.
http://muse.jhu.edu/journals/episteme/v003/3.1fricker.pdf
Viikko 4
Ti 27.9. Solomon, M. (2001). Social empiricism. Cambridge: The MIT Press: chapters 1, 5 and 7. Teksti on saatavilla kopioimista varten kurssin lokerossa.
Ke 28.9. Kitcher, P. (2011). Public knowledge and its discontents. Theory and Research in Education 9 (2): 103-124. http://tre.sagepub.com/content/9/2/103.full.pdf+html
4.10. ja 5.10. ei seminaaritapaamisia (EPSA:n kokous)
Viikko 5
Ti 11.10. Gilbert, M. (2000). Collective belief and scientific change. In M. Gilbert (Ed.), Sociality and responsibility: New essays on plural subject theory (pp. 37?49). Lanham: Rowman and Littlefield Publishers. Teksti on saatavilla kopioimista varten kurssin lokerossa.
Ke 12.10. Wray, B. (2007). Who has scientific knowledge? Social Epistemology 21 (3): 337-347.
Löytyy Tampereen yliopiston kirjaston NELLI-portaalin kautta elektronisista lehdistä (EBSCOhost Academic Search Premier)
Viikko 6
Ti 18.10. Clark, A. and Chalmers, D. (1998). The extended mind. Analysis 58 (1): 7-19.
http://wexler.free.fr/library/files/clark%20(1998)%20the%20extended%20mind.pdf
Ke 19.10. Giere, R. and Moffat, B. (2003). Distributed cognition: Where the cognitive and the social merge. Social Studies of Science 33 (2): 301-310.
Miten globaalissa maailmassa "asutaan"? Kansainvälistä eksistentiaalista ja poliittista tilaa on tarkasteltu milloin globalisaation milloin kosmopolitismin termein. Nämä mallit ovat kuitenkin riittämättömiä ja sitä paitsi yhteismitattomia. Kurssilla etsitään uutta lähestymistapaa globaalin tilan jäsentämiseen pohtimalla, voiko (ekonomisen, ekologisen, teknisen) globalisaation määrittämää maailmaa tarkastella fenomenologiasta ja Heideggerilta periytyvän "maailman" termein - kun "globalisaatio" viittaa universalistiseen ja "maailma" partikularistiseen viitekehykseen. Tästä näkökulmasta tutkitaan poliittisen filosofian eksistentiaalisia ja ontologisia perusteita.
Kurssin loppukuulustelun yhteydessä voi tenttiä myös teoksen Yrjö Haila & Ville Lähde, Luonnon politiikka (2 op).
Ohjelma:
15.9. Johdanto
22.9. kosmopolitismi (Stoa, Kant)
29.9. kosmopolitismi (Habermas, Derrida)
6. 10. Globalisaatio (Heidegger ja tekniikka)
13.10. Globalisaatio (Marx ja Foucault)
20. 10. Globalisaatio (Agamben, Esposito ja alaston elämä)
27.10. Onko toinen maailma mahdollinen? (Negri ja Hardt)
3. 11. Elementaarisesta luonnosta
10.11. Modernista tekniikasta
17.11 Kansalaisesta asukkaaksi?
24.11. luentokuulustelu ja vapaaehtoinen kirjallisuuskuulustelu
Yhden modernin etiikan klassikon, Levinasin pääteoksen Totalité et infini julkaisemisesta tulee kuluvana vuonna kuluneeksi 50 vuotta. Tämän kunniaksi Tampereen yliopistossa järjestetään 28.10.2011 konferenssi Levinasin etiikka ja politiikan vaatimukset, jonka pääpuhujana on prof. Danielle Cohen-Levinas (Paris IV / La Sorbonne), ja muina puhujina joukko suomalaisia Levinas-asiantuntijoita. Konferenssin kieli on suomi, mutta Cohen-Levinas pitää esitelmänsä englanniksi.
Opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa kohta PHILAIK5 tai PHILSY1E kirjoittamalla essee Levinasin kirjasta (löytyy englanniksi: Totality and infinity) sekä raportti konferenssista. Kiinnostuneita pyydetään kokoontumiseen (viikolla 38), jolloin Levinasin kirja esitellään sekä annetaan ohjeet esseen ja seminaariraportin kirjoittamisesta.
Periodeilla I järjestetään
PHILPRO1a, 3 op, Argumentaatioanalyysin perusteet sekä filosofisen esitelmän muodolliset vaatimukset
Periodeilla II järjestetään PHILPRO1b tai PHILPRO2, 4 op, proseminaariesitelmät kahdessa rinnakkaisessa ryhmässä.
PHILPRO1 (7 op) koostuu siis kahdesta osasta: seminaariesitelmän tekoon valmentavasta alkuopetuksesta (PHILPRO1a, 3 op) ja varsinaisesta seminaariosasta (PHILPRO1b, 4 op), johon sisältyy yksi esitelmä, opponointi ja osallistuminen keskusteluun.
PHILPRO2 (4 op) on kuten PHILPRO1b. Ks. tarkemmin opetussuunnitelma.
Ennen ensimmäistä istuntoa sähköpostitse Susanna Lindbergille: susanna.e.lindberg@uta.fi.
Kahden esitelmän kirjoittaminen ja seikkaperäinen tarkastaminen sekä aktiivinen osallistuminen keskusteluun seminaari-istunnoissa kahden lukukauden ajan.
Ennen seminaarin toisen lukukauden alkua tarkastetaan opiskelijan kirjallinen tutkimussuunnitelma pro gradu -tutkielmaa varten.
Ohjelma:
13.10. Juuso-Ville Gustafsson: Naturalistinen induktiokäsitys, opp. Tuomas Lepistö
27.10. Jan Forsman: Descartes (tai: Skeptisimi), otsikko tarkentuu myöhemmin, opp. Milla Jurva
3.11. Tuomas Lepistö: Heideggerin ajallisuuden käsite, opp. Juuso-Ville Gustafsson
10.11. Lauri Lahikainen: Inhimillisen pääoman käsite (esitelmä Adam Smithistä), opp. Ville Halonen
24.11. (klo 10 - 14) Ville Virtanen: Kausaalinen ajan teoria, opp. Sanna Rinkinen ja
24.11. Paula Rekola: otsikko ilmoitetaan myöhemmin, opp. Ville Virtanen
1.12. Ville Halonen: Tavarafetisismi (otsikko tarkentuu myöhemmin), opp. Lauri Lahikainen
8.12. (klo 10 - 14) Sanna Rinkinen: otsikko ilmoitetaan myöhemmin, opp. Paula Rekola
8.12. Lauri Polvivaara: otsikko ilmoitetaan myöhemmin, opp. Janne Säynäjänkangas
15.12. (klo 10 - 14) Milla Jurva: Ricoeurin uskonnollista kieltä koskevat käsitykset, opp. Jan Forsman
15.12. Janne Säynäjänkangas: Alan Badiousta, tarkempi otsikko ilmoitetaan myöhemmin, opp. Lauri Polvivaara
Filosofian jatkokoulutus- ja tutkijaseminaari - ohjelma:
27.9. Tommi Vehkavaara: "Pragmatismin merkityskäsitys ja mitä merkitystä on käsitteen alkuperällä"
4.10. ei istuntoa
11.10. Risto Koskensilta: "Epämääräisyyden teorioista"
18.10. ei istuntoa
25.10. Alma Korko: "Empiirinen psykologia G.E. Mooren arvostelmateorian taustalla"
1.11. ei istuntoa
8.11. Renne Pesonen: "Mielen arkkitehtuuri"
to 10.11. klo 14-16 Pinni B3109, Prof. John Gibson: Problems of Meaning in Poetry and Metaphor
15.11. ei istuntoa
22.11. ei istuntoa
29.11. Jan Forsman: "Descartesin havainnosta"
Huom! Ei istuntoa jollei esitelmää ole ilmoitettu.
Yhden modernin etiikan klassikon, Levinasin pääteoksen Totalité et infini julkaisemisesta tulee kuluvana vuonna kuluneeksi 50 vuotta. Tämän kunniaksi Tampereen yliopistossa järjestetään 28.10.2011 konferenssi Levinasin etiikka ja politiikan vaatimukset, jonka pääpuhujana on prof. Danielle Cohen-Levinas (Paris IV / La Sorbonne), ja muina puhujina joukko suomalaisia Levinas-asiantuntijoita. Konferenssin kieli on suomi, mutta Cohen-Levinas pitää esitelmänsä englanniksi.
Opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa kohta PHILAIK5 tai PHILSY1E kirjoittamalla essee Levinasin kirjasta (löytyy englanniksi: Totality and infinity) sekä raportti konferenssista. Kiinnostuneita pyydetään kokoontumiseen (viikolla 38), jolloin Levinasin kirja esitellään sekä annetaan ohjeet esseen ja seminaariraportin kirjoittamisesta.
Tutustutaan länsimaisen filosofian kehitykseen antiikista 1800-luvulle sekä sen keskeisiin ajattelijoihin.
Kurssin tavoitteet:
Kurssin tavoite on tarjota katsaus uusimpaan feminististä tietoteoriaa ja tieteenfilosofiaa koskevaan keskusteluun. Kurssilla harjoitellaan tutkimuksessa tarvittavia taitoja kuten argumenttien analysoimista artikkeleista, argumenttien kritiikkiä ja argumentoivan esseen kirjoittamista.
Kirjallisuus:
Grasswick, Heidi (ed.). 2011. Feminist Epistemology and Philosophy of Science: Power in Knowledge. Dordrecht: Springer. Teos on luettavissa sähköisessä muodossa Tampereen yliopiston kirjastossa, Dawsonera-palvelimen kautta.
Kurssin suorittaminen:
Osallistuminen: Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista seminaarityöskentelyyn. Kaikki osallistujat lukevat kaikki käsiteltävät artikkelit ja ovat valmiita osallistumaan keskusteluun.
Esitys seminaarissa: Seminaarin osallistujat valmistavat yksin tai ryhmissä esityksen yhdestä kirjan artikkelista. Esityksen tarkoitus on toimia keskustelun avauksena. Esityksen voi jakaa kolmeen osaan siten, että ensimmäisessä osassa heitetään pöydälle tuntemattomat käsitteet ja vaikeasti avautuvat jaksot, joiden taustaoletukset vaativat selvennystä. Keskustelun tavoite on saavuttaa tunne, että olemme ymmärtäneet, mitä artikkelin kirjoittaja haluaa sanoa. Esityksen toisessa osassa pyritään tekemään yhteenveto artikkelin pääargumentista ja arvioidaan sen vakuuttavuutta. Esityksen kolmannessa osassa on mahdollisuus keskustella artikkelin merkityksestä oman tutkimustyön ja muiden opintojen kannalta.
Loppuessee: Kukin seminaarin osallistuja kirjoittaa loppuesseen (noin 5-6 liuskaa) siitä artikkelista, jota hän on esitellyt muille. Esseen kirjoittamisessa on mahdollista hyödyntää seminaarissa käytyä keskustelua. Esseen tavoite on esittää artikkelin pääargumentti ja arvioida sitä kriittisesti. Esseessä voi käyttää myös teoksen Feminist Epistemology and Philosophy of Science: Power in Knowledge muita artikkeleita ja muuta filosofista kirjallisuutta.
Ylimääräinen essee: Kurssin osallistuja voi kirjoittaa toisen esseen toisesta kirjan artikkelista (edellä mainittujen ohjeiden mukaan), jos hän haluaa suorittaa 4 opintopisteen sijasta 5 opintopistettä.
Essee(t) palautetaan kurssin opettajalle viimeistään 10.1.2012 mennessä.
Kurssin arvostelu (asteikolla 1-5):
TAI
Kurssin ohjelma:
Viikko 1
Ti 25.10 Johdantoluento ja seminaarityöskentelyn organisointi
Ke 26.10. Kristina Rolin: Contextualism in Feminist Epistemology and Philosophy of Science
Viikko 2
Ti 1.11. Heidi Grasswick: Introduction: Feminist Epistemology and Philosophy of Science in the Twenty-First Century JA
Phyllis Rooney: The Marginalization of Feminist Epistemology and What That Reveals About Epistemology ?Proper?
Ke 2.11. Samantha Frost: The Implications of the New Materialisms for Feminist Epistemology
Viikko 3
Ti 8.11. Sandra Harding: Interrogating the Modernity vs. Tradition Contrast: Whose Science and Technology for Whose Social Progress?
Ke 9.11. Kristen Intemann: Diversity and Dissent in Science: Does Democracy Always Serve Feminist Aims?
Viikko 4
Ti 15.11. Carla Fehr: What Is in It for Me? The Benefits of Diversity in Scientific Communities
Ke 16.11. Alison Wylie: What Knowers Know Well: Women, Work and the Academy
Viikko 5
Ti 22.11. Nancy Arden McHugh: More Than Skin Deep: Situated Communities and Agent Orange in the Aluoi Valley, Vietnam
Ke 23.11. Lorraine Code: ?They Treated Him Well?: Fact, Fiction, and the Politics of Knowledge
Viikko 6
Ti 29.11. Gaile Pohlhaus: Wrongful Requests and Strategic Refusals to Understand
Ke 30.11. Heidi Grasswick: Liberatory Epistemology and the Sharing of Knowledge: Querying the Norms
Opintojakso antaa yleiskuvan tietoteorian keskeisistä tutkimusaiheista, lähestymistavoista ja argumenteista.
Opintojaksolla käsitellään ainakin seuraavia aiheita:
- tiedon lajit
- skeptisismin ongelma
- perinteinen tiedon määritelmä ja siitä käyty keskustelu
- tiedon oikeuttaminen
- tietoteoreettinen naturalismi
Opintojaksolla käsitellään ainakin seuraavia aiheita:
- tieteen päämäärät
- havaintojen ja kokeiden teoreettinen tulkinta
- tieteellinen päättely
- kausaliteetti ja selittäminen
- tieteellinen realismi
- arvojen ja tosiasioiden suhde
Luentosalit ja kalvot
Keskiviikkoisin klo 12-14:
25.1. B1096 Kalvot 1
1.2. B1096 Kalvot 2
8.2. B1100 Kalvot 3
15.2. B1096 Kalvot 4
22.2. EI LUENTOA!
29.2. B1096 Kalvot 5
7.3. EI LUENTOA!
14.3. B1096 Kalvot 6
21.3. B1097 Kalvot 7
28.3. B1097 Kalvot 8
4.4. B1096 Kalvot 9
11.4. EI LUENTOA! Kalvot 10
18.4. B1097 Kalvot 11
25.4. B1096 Kalvot 12
2.5. B1096 Kalvot 13
9.5. B1096 (Loppukoe)
Luennot 2 op + luentokuulustelun yhteydessä tentittävä oheiskirjallisuus 1 op.
Kurssi antaa filosofisen yleiskuvan yksilön ja yhteisön keskinäisistä suhteista sekä tarkastelee kulttuuria ja taidetta filosofisina kysymyksinä. Kurssin tavoitteena on esitellä opiskelijalle yhteiskuntafilosofian tärkeimmät historialliset muotoilut sekä keskeisimmät modernit kuvaukset yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan suhteista sekä niitä jäsentävästä kulttuurin käsitteestä. Kurssilla opitaan reflektoimaan erilaisten yhteiskunnallisten kysymysten filosofisia taustaoletuksia.
Ohjelma
11.1 Johdanto: yksin vai yhdessä? Päätalo C6
18.1. Platon ja valtion idea Pinni B3116
25.1. Aristoteles ja politiikan tekemisen taito Pinni B3116
1.2. Hobbes, Rousseau ja ajatus yhteiskuntasopimuksesta Pinni B1097
8.2. Hegel ja valtio järjen ilmentymänä Pinni B1097
15.2. Smith, Marx ja talous Pinni B1097
22.2. Liberaalidemokratian itseymmärrys Pinni B1097
29.2. Mitä on kulttuuri? Pinni A1081
7.3. ei luentoa, TY taukoviikko
14.3. Identiteetin ongelmia: kansa, rotu, sukupuoli Pinni A1081
21.3. Luonto ja tekniikka yhteiskunnallisina kysymyksinä Pinni A1081
28.3. Paikallisista yhteisöistä globaaliin maailmaan Pinni A1081
4.4. tentti Pinni A1081
Oheiskirjallisuus: valitse jompi kumpi.
Immanuel Kant: Ikuiseen rauhaan (Perpetual Peace)
Niccoló Macchiavelli: Ruhtinas (The Prince)
Englanninkieliset käännökset löytyvät myös ilmaisina e-kirjoina (esim. sivustolta Project Gutenberg).
Kurssi perehdyttää 1900-luvun filosofian pääsuuntiin ja merkittävimpiin ajattelijoihin.
Luentorunko:
16.1. Johdanto: yleisesti 1900-luvun filosofiasta ja sen kahdesta pääperinteestä
I Analyyttinen perinne
Analyyttisen filosofian synty
16.1. Modernin logiikan synty: Frege, Cambridge: Russell, G.E. Moore, ?loogisen analyysin? idea,
Kielellisen käänteen ensimmäinen aalto
23.1. Wittgenstein I: Tractatus
23.1. Wien: looginen positivismi, Kielellisen käänteen toinen aalto
30.1. Wittgenstein II: Filosofisia tutkimuksia, Oxford: arkikielen filosofia
30.1. Katse Amerikkaan: pragmatismin perinne, Quinen naturalismi
Myöhempi analyyttinen filosofia
6.2. Realistinen käänne, Kielifilosofia: Davidson, Dummett, Kripke
6.2. Rorty ja post-analyyttinen filosofia uusmetafysiikka, naturalismin paluu
II Mannermainen perinne
Mannermaisen filosofian kaksi klassikkoa
13.2. Husserl ja fenomenologinen metodi
13.2. Heidegger ja olemisen kysyminen
Myöhempi saksalainen filosofia
20.2. Gadamerin hermeneutiikka, Frankfurtin koulukunta: kriittinen teoria, Habermas
Ranskalainen keskustelu
20.2. Fenomenologian kausi: Sartren eksistentialismi ja Beauvoir, Merleau-Pontyn ruumiin fenomenologia
27.2. Strukturalismi ja kielellinen käänne Jälkistrukturalismi: Foucault ja Derrida, Postmodernismi
27.2. Loppusanat: 1900-luvun filosofian perintö ja kahden kulttuurin kuilu? Yhteenvetoa
5.3. Loppukuulustelu
In philosophy as well as in everyday discussion, we find various meanings of "reason" and "rationality". Some identify rationality with the ability to argue logically, even with the ability to calculate. Others use the word "reason" when they mean the ability to organize sensations by means of concepts. Still others regard a person as rational if he or she trusts in sensuous experience. Rationality may be taken to be a property of the one who does what is necessary to do to realize one's goals. Some say that striving for certain goals, such as wisdom or happiness, makes one a rational human being. Everyday discussion tends to construe emotions as opposites of reason; in philosophy, the opposition has been both supported and challenged. One may also be called rational or reasonable if one is able to reflect on and to evaluate one?s thought and action. These and other articulations of reason and rationality will be discussed in the course on "Human rationality". The course will cover such themes as "Human logic and theoretical rationality", "The practical aspects of theoretical rationality", "The interpretations of practical rationality", "Rationality and normativity", "Rationality and morality", "Rationality and emotions", "Rationality and irrationality", and "Rationality and scientific research".
Each course meeting will consist of a lecture followed by general discussion. Participants should read in advance the texts specified at the beginning of the course.
Kurssi johdattaa modaalikäsitteisiin, niiden logiikkaan ja näihin liittyviin filosofisiin ongelmiin .
Edellyttää opintojakson PHILPE7, Johdatus logiikkaan tietojen hallintaa.
Vastaa yhdessä kurssin "Human Rationality" kanssa koko filosofian aineopintokohdan PHILAI3 Logiikka (5 op) -täydentävä suoritus on mahdollista tehdä myös kirjatenttinä (tark. myöh.).
Kalvot: Harjoitukset:
Filosofian historian tekstiseminaari: G.W.F. Hegel, Oikeusfilosofian pääpiirteet eli luonnonoikeuden ja valtiotieteen perusteet (Grundlinien der Philosophie des Rechts oder Naturrecht und Staatswissenschaft im Grundrisse)
Tekstiseminaarissa luetaan Hegelin Grundlinien der Philosophie des Rechts (engl. Elements of the Philosophy of Right, suom. Oikeusfilosofian pääpiirteet), joka on Hegelin valtiofilosofinen pääteos.
Tekstiseminaari perustuu opiskelijoiden Hegelin Oikeusfilosofiasta pitämiin esitelmiin.
Seminaarin suorittaminen. Kirjan lukemisen lisäksi osallistutaan seminaari-istuntoihin ja niissä käytävän keskusteluun, ja tehdään esitelmä yhdestä kirjan jaksosta. Lisäksi tekstin ja keskustelujen perusteella kirjoitetaan lyhyt luentopäiväkirja (n. 5 sivua, siis n. sivu / istunto), johon kootaan kirjan pääkohdat ja/tai tärkeimmät keskustelussa esiin tulleet asiat.
Opiskelijat, jotka luentojen päällekkäisyyden takia eivät voi olla läsnä kaikilla luennoilla, voivat suorittaa kurssin jos he kirjoittavat puuttuvat jaksot luentopäiväkirjaan lukemisensa perusteella.
Kokoontumiset sekä alustava ohjelma, muutokset ja tarkennukset mahdollisia
12.1. johdanto: Susanna Lindberg
19.1. Johdanto (§ 1-32): esitelmöijinä Miika ja Anssi
26.1. Abstrakti oikeus (§34-104) Anna, Toni
2.2. Moraalisuus (§105-141) Noora (Lassi?)
9.2. Siveellisyys: Perhe (§158-181) Tiina, Minna
16.2. Siveellisyys: Kansalaisyhteiskunta (§182-256) Petro
1.3. Siveellisyys: Valtio (257-360) Juho, Joonas
Periodeilla I ja III järjestetään
PHILPRO1a, 3 op, Argumentaatioanalyysin perusteet sekä filosofisen esitelmän muodolliset vaatimukset
Periodeilla II ja IV järjestetään PHILPRO1b tai PHILPRO2, 4 op, Proseminaariesitelmät
PHILPRO1 (7 op) koostuu siis kahdesta osasta: seminaariesitelmän tekoon valmentavasta alkuopetuksesta (PHILPRO1a, 3 op) ja varsinaisesta seminaariosasta (PHILPRO1b, 4 op), johon sisältyy yksi esitelmä, opponointi ja osallistuminen keskusteluun.
PHILPRO2 (4 op) on kuten PHILPRO1b. Ks. tarkemmin opetussuunnitelma.
Proseminaarien yhteinen järjestäytymiskokoontuminen to 12.1.2012 klo 10
Argumentaatio-opetus to 12.1.2012 - 9.2. 2012 klo 10-13, 9. 2. klo 10-12.
Proseminaari-istunnot osallistujamäärästä riippuen 3- ja 4- periodeilla to klo 10-12 tai 10-13.
Proseminaareihin ilmoittaudutaan viimeistään 12.1.2012. Ilmoittautuminen tapahtuu sähköposteitse opettajalle Susanna.E.Lindberg@uta.fi
Ennen ensimmäistä istuntoa sähköpostitse Susanna Lindbergille: susanna.e.lindberg@uta.fi.
Filosofian syventävien opintojen seminaarin yhteydessä suoritettava harjoituskurssi.
Ohjelma:
23.2. Elina Halttunen-Riikonen: Irigarayn filosofia, opp. Paula Rekola
22.3. Jukka Kuosma: Induktion ongelma, opp. Kimmo Tulijoki
29.3. Lauri Lahikainen: Inhimillinen pääoma ja riisto, opp. Ville Halonen
12.4. Cuong Dang: Estetiikkaa (Faidros), opp. Jukka Kuisma
19.4. Ville Virtanen: Menneisyyshypoteesi, opp. Elina Halttunen- Riikonen
Lauri Polvivaara: aihe ilmoitetaan myöhemmin, opp. Milla Jurva
Huom. Pinni B3110
26.4. Tuomas Lepistö: McTaggartin ajan filosofia, opp. Ville Virtanen
Milla Jurva: aihe ilmoitetaan myöhemmin, opp. ? Huom. Pinni B3110
3.5. Kimmo Tulijoki: Hiljainen tieto, opp. Satu Engblom
Satu Engblom: Ekologian käsitteen historiaa, opp. Cuong Dang
10.5. Paula Rekola: Eläinetiikkaa, opp. Tuomas Lepistö
Ville Halonen: aihe ilmoitetaan myöhemmin, opp. Lauri Lahikainen
Otsikot tarkentuvat yllä esitetyistä.
Filosofian jatkokoulutus- ja tutkijaseminaari:
Ensimmäinen istunto 7.2.2012, ks. ohjelma filosofian tutkijaseminaarin sivulta.
Ohjelma:
Viikko 1 Johdanto keskusteluun
ma 19.3.
ke 21.3.
Viikko 2 Quine
ma 2.4.
ke 4.4.
Viikko 3 Fine
ma 16.4.
ke 18.4.
Viikko 4 Totuudentekijät
ma 23.4.
ke 25.4.
Viikko 5 Schaffer
ma 7.5.
ke 9.5.
Viikko 6 Lowe
ma 14.5.
ke 16.5.
Opetus huhtikuussa 2012
Ennakkoilmoittautumiset ja kurssiin liittyvät kysymykset osoitteeseen: e.petri.rasanen@uta.fi
Länsimaisen liberalistisen ajattelutavan pohjalla vaikuttaa kaksi vahvaa näkemystä: markkinatalous ja demokratia. Talouden rakentumiseen vaikuttavat taloustieteelliset käsitykset markkinamekanismeista sekä ajatus (inhimillisen) hyvinvoinnin edistämisestä. Toisaalta demokraattinen perinne korostaa kansalaisten mahdollisuuksia osallistua yhteiseen päätöksentekoon. Nämä kaksi näkemystä eivät aina kohtaa ongelmitta.
Taloustieteellinen lähestymistapa asettaa omat ennakkoehtonsa demokratiakeskustelulle. Samoin (globaalin) talouden institutionaaliset ratkaisut ohjaavat näkemyksiä mahdollisista demokratian kehityssuunnista.
Taloustieteilijä Dani Rodrikin on käsitellyt kirjassaan The Globalization Paradaox. Why Global markets, States and Democracy Can?t Coexist (2011) näitä kysymyksiä.
Ilmottautuminen sähköpostilla suoraan luennotsijalle.