Opiskelija tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen ja haastattelun perusteet sekä hahmottaa auttamistyön menetelmien roolin asiakastyön osana. Lisäksi opiskelija on saanut alustavan käsityksen keskeisistä asiakastyön menetelmistä ja tutustunut tapoihin, joilla menetelmiä sovelletaan käytännössä. Logopedian opiskelijat tunnistavat puheterapiatoimintaa ohjaavat säädökset.
Sisältö
Tarkastellaan ammatillista vuorovaikutusta ja haastattelua sekä menetelmien paikkaa ja merkitystä asiakastyössä sekä tutustutaan erilaisiin asiakastyön menetelmiin ja lähestymistapoihin kuten motivoivaan haastatteluun, verkostotyöhön, läheisneuvonpitoon, kriisityöhön ja luoviin menetelmiin sekä työnohjaukseen.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
A6aOsallistuminen opetukseen
3 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Ryhmäessee
A6bOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
A6a: luennot ja ryhmäessee luentojen ja kirjallisuuden pohjalta. A6b: luennot ja mahdolliset ryhmätyöt/harjoitukset
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
A6a ryhmäessee arvioidaan numerolla 1-5
A6b hyväksytty/hylätty
Kirjallisuus/Oppimateriaali
A6a:
Ryhmä valitsee vähintään kaksi kohtaa seuraavista (jokainen opiskelija lukee yhden kohdan kirjallisuuden):
1. Koski-Jännes, A. & Riittinen, L. & Saarnio, P. (toim.). 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
2. Seikkula, J. & Arnkil, T. E. 2005. Dialoginen verkostotyö. Helsinki: Tammi.
3. Sommers - Flanagan, R. & Sommers - Flanagan, J. 2003. Clinical Interviewing. 3. painos. Part I. Hoboken, NJ: Wiley. ss 1- 133.
Tykkyläinen, T. 2005. Puheterapeutti ja lapsi puheterapiatehtävää tekemässä – ohjailevan toiminnan tarkastelua. Helsingin yliopiston puhetieteiden laitoksen julkaisuja 50. e-thesis.
Sellman, J. 2008. Vuorovaikutus ääniterapiassa. Keskustelunanalyyttinen tutkimus harjoittelun rakenteesta, terapeutin antamasta palautteesta ja oppimisesta. Helsingin yliopiston puhetieteiden laitoksen julkaisuja 54. e-thesis.