x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2012–2015
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LOGA2 Aikuisten puheen ja kielen häiriöt 10 op
Vastuutaho
Logopedian tutkinto-ohjelma
Logopedia
Vastuuhenkilö
Anna-Maija Korpijaakko-Huuhka, Tarja Kukkonen
Edeltävät opinnot
Suositellaan:
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
Opetussuunnitelma 2011 – 2012
JA
JA

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa selittää aikuisten erilaisten puheen, kielen ja vuorovaikutuksen häiriöiden syitä ja ilmenemismuotoja, sekä diagnostiikan ja kuntoutuksen keskeisiä periaatteita. Opintojakson suoritettuaan opsikelija osaa soveltaa tätä tietoa kliinisissä opinnoissa.

Sisältö

-Neurologisperäisten motoristen puhehäiriöiden syyt, niiden puheterapeuttiset arviointi- ja terapiamenetelmät.
-Erilaiset afasiaoireistot, dementiaan ja aivovammoihin liittyvät kielelliset ja ei-kielelliset viestinnän häiriöt sekä niiden diagnosointi- ja kuntoutusmenetelmät.
-Kuulovammaisten aikuisten puheen, kielen ja viestinnän häiriöiden diagnosointi sekä näiden kuntoutus
-Puheen sujuvuuden häiriöiden ilmenemismuodot aikuisilla ja änkytyksen puheterapeuttinen arviointi sekä yksilö- ja ryhmäterapiamenetelmät.

Toteutustavat

Luennot, seminaari, kirjallinen työ, lukupiiri, harjoitukset. Harjoitukset sisältävät demostraatioita ym. aihepiirin harjoituksia.

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
A2a Aikuisten puheen ja kielen häiriöt  Osallistuminen opetukseen  8 op
suomeksi
Arviointi 
Hyväksytty/hylätty. 
A2b Aikuisten sujuvuuden häiriöt ja kuulovammat  Osallistuminen opetukseen  2 op
suomeksi
Arviointi 
Numerolla 1-5. 

Luentojen lisäksi suoritukseen kuuluvat harjoitustyöt, seminaari ja kirjallisen raportin laadinta.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Ahlsén, E. 2006. Introduction to neurolinguistics. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. Luettavissa myös Ebrary-lisenssin hankkineiden kirjastojen verkossa.

Basso, A. 2003. Aphasia and its therapy (luvut 2, 4, 10). Oxford: Oxford University Press.

Code, C. & Müller, D. 1995. Treatment of aphasia: From theory to practice. London: Whurr. (soveltuvin osin, moniste)

Duffy, J. R. 2005. Motor speech disorders. Substrates, differential diagnosis and management (soveltuvin osin). 2. uudistettu painos. St. Louis, MO: Elsevier Mosby.

Korpijaakko-Huuhka, A-M. 2003. Afaattisten puhujien kielellisiä valintoja sarjakuvatehtävässä. Helsingin yliopiston fonetiikan laitoksen julkaisuja 46. e-thesis

Luria, A. R. 1973. The Working brain. An introduction to neuropsychology. (soveltuvin osin). Harmondsworth: Basic Books.

Papathanassiou, I. (toim.). 2002. Acquired neurogenic communication disorders. A clinical perspective. London: Whurr. 47—75.

Rautakoski, P. 2005. Vaikeasti afaattisten henkilöiden ja heidän läheistensä kommunikointitaitojen kuntoutuminen: seurantatutkimus. Helsingin yliopiston puhetieteiden laitoksen julkaisuja 52 e-thesis.

Yorkston, K. M., Miller, R. M. & Strand, E. A. 2004. Management of speech and swallowing disorders in degenerative disease (luvut 1 ja 2). 2. painos. Austin, TX: Pro-Ed.

 

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
2012–2013
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö