Opintojakson suoritettuaan opiskelija - tuntee terveyden edistämisen keskeiset mallit, käsitteet ja teoriat sekä suomalaisen kehityksen pääpiirteet. ymmärtää terveyden edistämisen ja tautien ehkäisyn lähestymistapojen eroja. - hallitsee terveysohjelmien laatimisen ja arvioinnin keskeiset elementit ja osaa laatia terveysohjelman joltain terveyden edistämisen osa-alueelta - pystyy käyttämään terveyden edistämisen teorioita ja käsitteitä terveyden edistämisen ohjelman laadinnassa.
Sisältö
Terveyden edistämistoimintaa tukevat teoriat ja mallit ja terveyden edistämisen suomalaisia kehityskulkuja. Intervention mapping- ja PRECEDE-PROCEED -mallit.
Toteutustavat
Opiskelijakonferenssi
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Lisätietoja
Osallistuminen opetukseen ja ryhmätyön laadintaan.
Kaksi kirjallista tenttiä. Opiskelijat laativat terveyden edistämisohjelman ryhmissä ja esittävät sen konferenssissa.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Arvosana muodostuu kahden kirjallisen tentin sekä ryhmätyön perusteella. Opintojakso arvioidaan 1-5, hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Bartholomew, LK ym. 2006. Planning health promotion programs. An intervention mapping approach. Jossey-Bass. (Myös verkkojulkaisuna).
Nutbeam H., Harris E. 2010. Theory in a nutshell. A practical guide to health promotion theories. 3.edition. McGraw-Hill.
Jaksolle voidaan ottaa enintään 40 tutkinto-opiskelijaa. Etusijalla ovat ne opiskelijat, joille jakso on pakollinen. Avoimen kansanterveystieteen opiskelijoiden kiintiö on 5 ja terveystiedon opiskelijoiden 5. Ryhmätöiden aloitus ja ensimmäinen tentti TERA3 -kurssin yhteydessä.
Opetus järjestetään joka toinen vuosi, parittoman vuoden kevätlukukaudella.