Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa käsitteellistää ja eritellä median instituutioiden ja markkinoiden rakenteita ja toimintaa sekä näiden muodostamien mediajärjestelmien eroja ja yhtäläisyyksiä. Hän tunnistaa mediajärjestelmien syntyyn ja kehitykseen vaikuttavat keskeiset tekijät ja osaa arvioida järjestelmien muutoksen vaikutuksia. Hän oppii myös arvioimaan kriittisesti median rakenteiden ja toiminnan normatiivisia lähtökohtia ja niihin kohdistuvan tutkimuksen metodologiaa.
Sisältö
Opintojakson teoreettis-metodologisena painopisteenä on mediajärjestelmien, instituutioiden, organisaatioiden ja markkinoiden sekä näiden sääntelyn vertaileva tutkimus. Lisäksi tarkastellaan median ja viestinnän normatiivisen tutkimuksen käsitteistöä ja näkökulmia ja sovelletaan niitä median rakenteiden ja sääntelyn vertailuun ja ajankohtaisen muutoksen analyysiin. Luodaan kokonaiskuva viestintä- ja mediapolitiikan tutkimuksen alueista ja lähestymistavoista sekä hahmotetaan politiikan näkökulman muuttuminen markkina- ja toimijaperusteiseksi sääntelyksi (governance).
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Luennot (14 t) ja niihin liittyvät harjoitukset (6 t) + luentopäiväkirja. Luentojen ja harjoitusten osuus 2 op, kirjatentti 3 op.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
englanniksi
Luento- / oppimispäiväkirjaEssee
suomeksi
englanniksi
Kirjallinen tentti
englanniksi
Osallistuminen luennoille ja niillä tehtävien harjoitusten suorittaminen + luentopäiväkirja.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Yhteisarviointi harjoituksista ja luentopäiväkirjasta.
Suositellut suoritusajankohdat
Luennot järjestetään vain kerran lukuvuodessa.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
CMT:n yleisenä tenttipäivänä tai sähköisenä tenttinä suoritetaan kaksi teosta:
Hallin & Mancini: Comparing media systems. Cambridge University Press, 2004. Saatavana myös E-kirjana Tamcatin kautta.
Yksi seuraavista:
Terzis (ed.): European media governance: national and regional dimensions. Intellect, 2007. Saatavana myös E-kirjana Tamcatin kautta.
Christians (et al.): Normative theories of media. University of Illinois Press, 2009.
Küng, Picard & Towse (eds.): The Internet and the mass media. Sage, 2008.
Freedman: The politics of media policy. Cambridge: Polity, 2008.
Holt & Perren (eds.): Media industries: history, theory and method. Wiley-Blackwell, 2009.