Opintojakso johdattaa ymmärtämään asiantuntijuuden ja johtamisen merkitystä kirjasto- ja informaatioalan palvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-ymmärtää asiantuntijuuden ja johtamisen merkityksen informaatioalan organisaatiossa -tuntee palvelujen kehittämisen ja markkinoinnin menetelmiä
Sisältö
Informaatioalan asiantuntijuuden luonne. Asiantuntijaorganisaation johtaminen informaatioalalla. Kirjasto- ja informaatioalan palvelujen arviointi, käyttö- ja käyttäjätutkimukset, organisaatioiden toiminnan ja palvelujen vaikuttavuuden arvioinnin menetelmät, palvelujen kehittäminen ja markkinointi.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Essee
suomeksi
Opintojakson suoritukseen sisältyy luennot, oppimispäiväkirja sekä essee.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Esseesuorituksen lähdeaineisto (valitaan 2 kirjaa seuraavista):
Grönroos, Palveluiden johtaminen ja markkinointi. WSOY. 2001. TAI Grönroos, Service management and marketing: a customer relationship management approach. Wiley. 2000 tai 2007.
Markless & Streatfield, Evaluating the impact of your library. Facet. 2006.
Juntunen & Saarti, Kirjaston johtaminen. Avain. 2012.