Opiskelija perehtyy oman kiinnostuksensa mukaisesti johonkin kirjallisuustieteen osa-alueeseen ja kehittää ammatillisia valmiuksiaan.
Sisältö
Lasten- ja nuorten kirjallisuuteen erikoistuva suorittaa 5 op ja kohdan A5B.
Luennot, kirjatentit, harjoitustyöt tai osallistuminen seminaareihin. Vapaavalintaisiin opintoihin voi myös kuulua mm. syventävä tutustuminen jonkin kieli- tai kulttuurialueen kirjallisuuteen, luova kirjoittaminen tai naiskirjallisuus.
On suositeltavaa, että osa kohdasta suoritetaan työharjoitteluna ja siitä tehtävänä raporttina. Harjoitteluksi sopii jokin kulttuuritoimen tehtävä. Alan lehdessä julkaistu artikkeli, samoin kuin kirjallisuustieteellisen tekstin suomentaminen voidaan hyväksyä suoritukseksi sopimuksen mukaan.
Laitos järjestää mm. seuraavia harjoittelutehtäviä, joista tiedotetaan laitoksen www-sivuilla.
Seminaarit: järjestelyihin osallistuminen tai esitelmän pitäminen.
Kulttuuritapahtumat: laitos on yhteistyössä mm. Pentinkulman päivien järjestelyissä.
Julkaisutoiminta: laitoksen julkaisuihin kirjoittaminen, niiden toimittaminen tai taittaminen.
Tutkimusavustaja: projektien ja henkilökunnan tutkimustyön tiedonhaku-, tilastointi- tms. tehtävät.
Toimiminen ainejärjestön hallituksen tehtävissä, jotka hallitus määrittelee.
Kohdassa on mahdollista suorittaa ulkoeurooppalaisen kirjallisuuden lukupaketti (3 op), jossa luetaan Ashcroft & al.: The Empire Writes Back (1989); Boehmer: Colonial & Postcolonial Literature (1995).
Lisäksi viisi seuraavista:
Aidoo: Muutoksia (1994); Allende: Henkien talo (1982), Coetzee: Foe (1986); Deshpande: Pitkä hiljaisuus (1988); Farah: Karttoja (1986); Ihimaera: Valasratsastaja (1987); Isegawa: Abessinialaiset kronikat (1998); Kincaid: Katoava paratiisi (1983); Mahfouz: Midaqq-kuja (1947); Naipaul: Elämän kuva (2001); Oë: M/T ja kertomus metsän ihmeestä (1986); Pamuk: Nimeni on punainen (2000); Soyinka: Aké – lapsuusvuodet (1981); Takuboku: Syötäviä runoja (1910–12); Tulikärpänen. Filippiiniläisiä novelleja (2001); Xingjian: Sielun vuori (1990).