24.12. Antti Nylén: Kolme pyhää
Franciscus julistettiin pyhäksi jo melkein eläessään. Hän kieltäytyi kangaskauppiaana rikastuneen isänsä perinnöstä ja ryhtyi elämään köyhyydessä. Il Poverello, pieni köyhä, olikin hänen lempinimensä Italiassa. Paavi hyväksyi Franciscuksen ja tämän seuraajat, sillä Franciscus ei uhannut paavin asemaa. Mitä Franciscus olisi tuumannut upeasta kirkosta, joka pian hänen kuolemansa jälkeen rakennettiin Assisin mäelle, sitä emme tiedä.
Franciscuksesta on linkki jouluun. Hän keksi ensimmäisenä seimiasetelman. Nylén kertoo: Vuonna 1223 Franciscus matkusti joulunviettoon Greccion kylään. Siellä hän vietti jouluyön messua elävän härän ja aasin kanssa, ja pieni puusta veistetty nukentapainen oli pantu olkikasan päälle makaamaan. Franciscus toimi messussa diakonina ja saarnasi Jeesus-nukke sylissään syrjäiseen ja pimeään talliin eläinten keskelle syntyneestä Betlehemin lapsesta.
Jouluseimet ovat yhä edelleen suosittuja katolisella alueella, erityisesti Italiassa. Niitä on siellä paitsi kirkoissa, myös monissa kodeissa. Tämän seimiasetelman ostin Sisiliasta kaksikymmentä vuotta sitten.
Jeanne d’Arc kuoli vain 19-vuotiaana roviolla Rouenissa, Ranskassa yritettyään auttaa Ranskaa ja kuninkaaksi pyrkivää nuorta Kaarlea (myöhemmin Kaarle VII) pois Englannin vallan alta. Katolinen kirkko rankaisi roviolla Jeanne d’Arcia harhaoppisuudesta mutta varmasti Jeannen vika oli myös naisen roolin rikkominen. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin kirkko joutui tosin kumoamaan harhaoppisuussyytteet ja julistamaan Jeanne d’Arcin pyhäksi, koska kansa oli alkanut häntä sellaisena pitää.
Kiinnostavasti Nylén nostaa Jeanne d’Arcin rinnalle ilmastoaktiivi Greta Thunbergin, tytön, joka on rikkonut rajoja ja pyrkinyt ja päässyt maailman mahtavien puheille.
Diakoni Stefanoksesta kerrotaan jo Raamatussa. Hän kuoli kivitettynä Jerusalemissa pari vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen, koska puolusti Jeesuksen jumaluutta. Sama juutalaisten Korkein neuvosto, joka oli tuominnut Jeesuksen kuolemaan, tuomitsi myös Stefanoksen. Hänestä tuli kristinuskon ensimmäinen marttyyri.
Stefanosta muistellaan jopa meillä luterilaisessa Suomessa toisena joulupäivänä eli Tapaninpäivänä. Joulupäivän riemu vaihtuu yhdessä yössä Tapaninpäivän tragediaan kuten Nylén huomauttaa. Seuraava päivä onkin sitten omistettu viattomien lasten muistolle, mutta se tarina ei enää sisälly tähän kirjaan.
Teksti: Eija Poteri, tietoasiantuntija.
Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta