Avoin kurssikirja lisää opiskelun joustavuutta

Julkaistu 22.10.2024
Tampereen korkeakouluyhteisö
Neonvärinen open kyltti.
21.–27.10. vietetään kansainvälistä Open Access -viikkoa. Sen kunniaksi on hyvä muistuttaa avointen kurssikirjojen hyödyistä. Avoimia kirjoja sisältävää teemakokoelmaa on päivitetty ajankohtaisilla teoksilla.

Avoimet kirjat kurssikirjoina

Avoimet kirjat edistävät sekä elinikäistä että syväsuuntautunutta oppimista: kirjat ovat käytettävissä ennen opintoja, opintojen aikana ja opintojen jälkeen. Avoimet kirjat yhdenvertaistavat oppimismahdollisuuksia, koska teokseen voi olla useita yhtäaikaisia käyttäjiä, eikä kirjaan pääsystä tai saatavuudesta veloiteta erikseen. Pääsyä avoimeen kirjaan ei myöskään rajoiteta teknisesti tiettyyn käyttäjäryhmään. Yleensä avoimien kirjojen jälleenkäyttöä määritellään Creative Commons -lisenssin eri vaihtoehdoilla. Laajimman jälleenkäytön mahdollistaa CC BY -lisenssi, joka sallii avoimien kirjojen jakamisen sekä jatkokehittämisen, kuten muokkaamisen tai käännökset.

Viime vuosina erityisesti maksullisten kurssikirjatyyppisten e-kirjojen saatavuudessa on ollut haasteita. Joitakin suosittuja e-kurssikirjoja on mahdollista ostaa vain kalliilla yhden tai kolmen yhtäaikaisen käyttäjän lisensseillä. Tilanne on hankala, jos on kyse usean sadan opiskelijan kurssista, eikä painettujakaan kirjoja riitä läheskään kaikille.

Osa kaupallisista kustantajista on alkanut myydä kurssikirjatyyppisiä maksullisia e-kirjojaan vain vuosilisensseillä, joiden hinta perustuu kurssille osallistuvien lukumäärään. Näiden kirjojen ostaminen vuosittain saattaa tulla kalliiksi. Tilaukset myös työllistävät paljon, koska joudutaan selvittämään, onko kirjalle tarvetta ja kuinka monta opiskelijaa kurssille osallistuu. Kaupallinen kustantaja voi myös poistaa maksullisen e-kirjan suurista vuosimaksullisista e-kirjakokoelmista.

Avoimena julkaistut kirjat pysyvät avoimina, niitä ei poisteta kesken kurssin tai kriittisessä opinnäytetyön vaiheessa. Avoimet kirjat myös edistävät opintoja ja valmistumista, koska aineisto on helposti saatavilla. Avointen kirjojen suosiminen korkeakoulujen kurssimateriaalina onkin oiva tapa välttää maksullisiin e-kirjoihin liittyviä haasteita. Alla olevassa taulukossa on esitetty yleisimmät eroavaisuudet maksullisen e-kirjan ja avoimen kirjan välillä.

Maksullisen ja oa-kurssikirjan vertailutaulukko.

Mistä avoimet kirjat löytyvät?

Avoimia kirjoja löytyy runsaasti kirjaston Andor-hakupalvelusta, jossa voi rajata haun Open Access -kirjoihin. Andor-hakupalvelusta löytyy tuhansia vertaisarvioituja avoimia kirjoja eri tieteenaloilta. Esimerkiksi Directory of Open Access Booksin (DOAB) ja Knowledge Unlatched -palvelun Open Research Libraryn sisällöt päivittyvät Andoriin. Kirjasto myös tukee erilaisia palveluita tuki- ja jäsenmaksuin, jotka edistävät tieteen avoimuutta.

Avoimia kirjoja sisältävä teemakokoelma

Kirjaston asiantuntijat ovat koonneet teemakokoelman, joka sisältää valikoiman ajankohtaisia vertaisarvioituja avoimesti saatavilla olevia teoksia eri tieteenaloilta. Kokoelmaa päivitetään säännöllisesti. Löydät kokoelman kirjaston sivuilta.

Lisätietoa aiheesta

Avoin oppiminen ja avoimet oppimateriaalit
Avoimet kirjat kurssikirjoina
Avointen oppimateriaalien kansainvälinen näkyvyys