Camilla Pasternack valittiin vuoden 2023 keliakiatutkijaksi

Julkaistu 1.11.2023
Potrettikuva Camilla Pasternackista, joka seisoo ison ikkunan edessä.
Kuva: Teija Laurinolli / Keliakialiiton viestintä
Keliakialiiton palkinto julkistettiin Lautasella-messuilla Helsingin Messukeskuksessa lauantaina 28. lokakuuta 2023.

Keliakialiitto on valinnut lääketieteen tohtori Camilla Pasternackin Vuoden keliakiatutkijaksi. Keliakialiiton tunnustus on jaettu vuodesta 1996 lähtien.

Pasternack on perehtynyt erityisesti ihokeliakiaan, jota ei ole maailmalla kovin paljon tutkittu. Ihokeliakia on yksi Tampereen yliopiston Keliakiatutkimuskeskuksen viidestä pääsuunnasta.

– Tunnustus tuli iloisena yllätyksenä. Erityisesti haluan kiittää professori Teea Salmea sekä Emil Aaltosen säätiötä, jolta sain tutkimusapurahan vuonna 2020. Taloudellinen tuki mahdollisti tuolloin kokopäiväisen tutkimustyön, Pasternack sanoo.

Lue koko uutinen Keliakialiiton sivuilta.